Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Sorki gdzieś mi wsiąkła końcówka tekstu, wpisuję, więc cały dotyczący posągu.

Jest jeszcze jeden dowód na istnienie bliźniaczego bóstwa, fakt, że nieznanego z imienia. W 1969 roku odkryto na Fischerinsel, wyspie położonej koło Tollensee w Meklemburgii, tej samej gdzie lokalizowano Radogoszcz, posąg drewniany wysokości 179 cm przedstawiający dwie postacie zrośnięte głowami i tułowiem, jest to, więc świadectwem kultu jakiegoś bliźniaczego bóstwa.

Ponieważ nie znamy jego imienia i z braku innych możliwości nazwijmy go (umownie) właśnie Lel-Polel.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sorki gdzieś mi wsiąkła końcówka tekstu, wpisuję, więc cały dotyczący posągu.

Jest jeszcze jeden dowód na istnienie bliźniaczego bóstwa, fakt, że nieznanego z imienia. W 1969 roku odkryto na Fischerinsel, wyspie położonej koło Tollensee w Meklemburgii, tej samej gdzie lokalizowano Radogoszcz, posąg drewniany wysokości 179 cm przedstawiający dwie postacie zrośnięte głowami i tułowiem, jest to, więc świadectwem kultu jakiegoś bliźniaczego bóstwa.

Ponieważ nie znamy jego imienia i z braku innych możliwości nazwijmy go (umownie) właśnie Lel-Polel.

Capri, nie ma czegoś takiego jak nazywanie umowne. Albo znamy nazwę, albo nie - skoro nazwa tego bóstwa nie jest znana, to nie możemy w ogóle wziąc pod uwagę, że jest to LP.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pancerny   
W mój spis bogów słowiańskich wkradł się mały błąd (w zasadzie celowy, spodziewałem się jakiejś reakcji, a tu nic :D , albo nikt nie zauważył albo nie wiedział), zaznaczony był pytajnikami.

Ja nie wiedziałem,ale ktoś tu się chwalił,że zna wszystkie wiary pogańskie ;)

Jak już wiemy co nie co o bogach(kontynuacja dalsza wskazana),to może teraz porozmawiamy o świątyni pogańskiej.

Jak wyglądała,jaki był rytuał kapłanów...itd.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
W mój spis bogów słowiańskich wkradł się mały błąd (w zasadzie celowy, spodziewałem się jakiejś reakcji, a tu nic :D , albo nikt nie zauważył albo nie wiedział), zaznaczony był pytajnikami.

Ja nie wiedziałem,ale ktoś tu się chwalił,że zna wszystkie wiary pogańskie ;)

Jak już wiemy co nie co o bogach(kontynuacja dalsza wskazana),to może teraz porozmawiamy o świątyni pogańskiej.

Jak wyglądała,jaki był rytuał kapłanów...itd.

Ja się nie chwaliłam, że znam wiary pogańskie wszystkie...ja tylko mówiłam, że orientuję się w założeniach wszystkich europejskich kultów pogańskich...szkoda, że to w ten sposób odebrałeś......a błędu nie zauważyłam, pośpiech..

Niestety nie będziesz zadowolony - na terenach słowiańskich pogaństwo nie osiągnęło tak wysokiego stadium rozwoju, by wznosić budowle sakralne.

Na innych terenach funkcje te spełniał chram.

Najbardziej znany mimo to ośrodek kultu Świętowita mieściła się w Arkonie na Rugii.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
A Radogoszcz?Centrum kultu Swarożyca.

Wiesz, na tereach OBECNEJ Polski śladów budowli sakralnych nie ma...Radogoszcz jest na dolnym śląsku, więc raczej słowiańska miejscowość to nie była...tym bardziej że Swarozyc czczony był o ile się nie mylę na Słowiańszczyźnie Połabskiej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pancerny   
.Radogoszcz jest na dolnym śląsku,

Radogoszcz leży na pomorzu zachodnim koło obecnego Meklemburga.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
.Radogoszcz jest na dolnym śląsku,

Radogoszcz leży na pomorzu zachodnim koło obecnego Meklemburga.

Racja :shock: coś mi się po....liło. :shock: Wychodzą noce przed komputerem. Co nie zmienia faktu Słowiańszczyzny Połabskiej...poza tym pamietajmy! Pomorze najdłużej trwało w pogaństwie! (kochane Pomorze :queen: )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
porozmawiamy o świątyni pogańskiej.

Jak wyglądała,

Świątyń w naszym tego słowa rozumieniu Słowianie nie mieli pojawiły się dopiero po kontaktach z Chrześcijaństwem, ale mieli miejsca święte.

Takie miejsce powinno mieć drzewa i wodę często jeszcze kamień.

Często uświęcanym elementem krajobrazu były źródła wspominają o tym Thietmar i Kosmas.

Kamień powinien być płaski z zagłębieniem bądź kilkoma, w które składano ofiarę.

Spośród drzew na świętość zasługiwały: dąb, lipa, klon (jawor), wiąz i jesion. Otaczano je ochroną i przypisywano właściwości lecznicze podobnie źródłom tryskającym spod ich korzeni.

Na razie tyle. :wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Takie miejsce powinno mieć drzewa i wodę często jeszcze kamień.

Często uświęcanym elementem krajobrazu były źródła wspominają o tym Thietmar i Kosmas.

Kamień powinien być płaski z zagłębieniem bądź kilkoma, w które składano ofiarę.

Spośród drzew na świętość zasługiwały: dąb, lipa, klon (jawor), wiąz i jesion. Otaczano je ochroną i przypisywano właściwości lecznicze podobnie źródłom tryskającym spod ich korzeni.

W praktyce wyglądało to trochę inaczej. Miejsca kultowe Słowian to zazwyczaj pal z wizerunkiem bóstwa otoczony rowem w kształcie pierścienia, w którym paliły się stosy ofiarne. Znanych jest ich wiele z terenów całej słowiańszczyzny (najlepiej poznany w Kijowie)...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
W praktyce wyglądało to trochę...

Do tego nie doszedłem. :wink:

Święty gaj opisuje Helmold. Święte dęby poświęcone bogu Proue. Otaczał je dziedziniec i płot, w którym były dwie bramy odprawiano tam święta i obrzędy ofiarne. Nikomu nie wolno było tam wejść z wyjątkiem kapłana, składających ofiary i tych, którym groziło niebezpieczeństwo śmierci. Słowianie obejścia świątyń nie pozwalali splamić krwią nawet wroga.

Ośrodkami kultu były też wyniesienia terenu a zwłaszcza „łyse góry”.

Szczyt otaczany był kamiennym murem, w którego obrębie nie było żadnego osadnictwa. Najbardziej znanym była góra Ślęża i Łysa Góra w Górach Świętokrzyskich tamtejszy obiekt był też największy (długość murów 1,3 km.) inne góry z takimi wałami to Chełmno, Góra Grodowa, Wapiennica, Rowokole pod Smołdzinem.

Na nizinach głównymi elementami takich miejsc było ogrodzenie, posąg (lub słup) i ognisko (ogniska) ofiarne.

Takie miejsca odnaleziono w Trzebiatowie (tu wykryto też orientację astronomiczną), Kijowie, Perygi koło Nowogrodu Wielkiego, we Wszczyżu, Pskowie, koło Żytomierza.

Typowe budowle świątynne to Połabie i Pomorze w późnym okresie pogańskim.

Takie budowle były w Radogoszczy, Arkonie, Szczecinie i Chockowej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A znasz jakieś ślady archeologiczne???

góra Ślęża

Celtycka...

Typowe budowle świątynne to Połabie i Pomorze w późnym okresie pogańskim.

Takie budowle były w Radogoszczy, Arkonie, Szczecinie i Chockowej.

Nie są to budowle oryginalne ale wyraźne już wpływy chrześcijańs

Święty gaj opisuje Helmold.
kie.

Tu się zgodzę. Jest wielce prawdopodobne, że takowe istniały, tym bardziej, że na to wskazują źródła pisane.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
A znasz jakieś ślady archeologiczne???

Ślady archeologiczne, czego? Tych założeń świątynnych? Wszystkie przytoczone przeze mnie przykłady potwierdzone są przez archeologię.

Celtycka...

Na Ślęży faktycznie mury okolne i miejsce kultu pochodzi z czasów celtyckich, ale wraz z dwoma pobliskimi wzgórzami pozostawało ono miejscem praktyk religijnych także we wczesnym średniowieczu słowiańskim.

„Ową górę wysoce czcili wszyscy mieszkańcy z powodu jej wielkości i jakości, ponieważ czczono tam przeklęte pogaństwo.”

Thietmar.

Nie są to budowle oryginalne ale wyraźne już wpływy chrześcijańs

A co ja napisałem? Przeczytaj dokładnie. :evil:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
A co ja napisałem? Przeczytaj dokładnie. :evil:
Wiem. Ale uważam, że należy od zawsze zaznaczać :razz: :wink: W przypadku swiątyń słowiańskich to ważne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ale uważam, że należy od zawsze zaznaczać

I było zaznaczone, pozwól, że zacytuję samego siebie:

„Świątyń w naszym tego słowa rozumieniu Słowianie nie mieli pojawiły się dopiero po kontaktach z Chrześcijaństwem,”

:? :tongue:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.