Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

mch90   

Temat przeniosłem do odpowiedniego działu, bo jednak uważam, że temat Lusitanii nie ma za wiele wspólnego z IIWŚ :wink:

Co do zatonięcia okrętu, mówi się, że RMS Lusitania zatonęła na wskutek drugiego wybuchu, lecz przyczyny tej eksplozji nie są do dziś zupełnie wyjaśnione. Do hipotez na ten temat zalicza się wybuch pyłu węglowego, lub też kotłów parowych, które miały eksplodować po zalaniu ich wodą, ale też wybuch 46 ton przewożonego dla Arsenału Woolwich pyłu aluminiowego, czy w końcu, druga eksplozja na Lusitanii była spowodowana przez wybuch broni i materiałów wybuchowych, transportowanych w ładowni, wbrew odgórnym rozkazom.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Avaritia   

Matko, a ja to dałam do działu II WŚ? O_o przepraszam, jeszcze się nie obudziłam :wink:

Masz rację, hipotez na temat drugiego wybuchu faktycznie jest wiele, a dla mnie najbardziej wiarygodna wydaje się ta o dostaniu się wody do kotłów węglowych - po rozerwaniu kadłuba przez torpedę woda zapewne błyskawicznie wdarła się do środka i robotnicy nie zdążyli zamknąć kotłów.

Swoją drogą, biedni pasażerowie. Ponieważ Lusitania od razu zaczęła przechylać się na sterburtę, nie opuszczano szalup ratunkowych po lewej stronie statku, w związku z czym szanse na uratowanie większej liczby osób zniknęły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Otóż ''Lusitania'' zatonęła wskutek przewożonej amunicji do Anglii.Kapitana statku,Williama Turnera wielokrotnie ostrzegano(ba, nawet niemiecki szpieg w USA go ostrzegł), na co zwykle odpowiadał, iż jego statek jest szybszy od U-Bootów.U-20 kpt. Walthera Schwiegera zaczajony na trasie odpalił jedną torpedę, która spowodowała najprawdopodobnioej wybuch amunicji.Wykaz tej amunicji:

-4,2 mln sztuk amunicji karabinowej marki Remington

-3240 zapalników uderzeniowych do pocisków 120 mm

-1250 skrzyń z pociskami szrapnelowymi kal. 84 mm

34 m. sześc. sproszkowanego aluminium

Co do jednej torpedy, w procesie wyjaśniającym, Otto Rikovsky, radiotelegrafista zeznał, że kapitan Schwieger rzeczywiście kazał odpalic jedną torpedę.Podobnie poświadczyli inni członkowie załogi.Schwieger wtedy, w 1918r,, już nie żył. Zginął na U88 w 1917r.

-

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   

Hejka

Otóż ''Lusitania'' zatonęła wskutek przewożonej amunicji do Anglii.

Szczerze mówiąc nie wydaje mi się. Z wykazu jaki podałeś, nie wynika żeby coś z tych rzeczy mogło zdetonować od torpedy - a na ile się zorientowałem wtórny wybuch nastąpił bezpośrednio po jej uderzeniu. I naboje karabinowe kb i szrapnele zawierają tylko miotający m.w. A 3 tys. zapalników owszem, zdetonować by mogło, tylko że to jest raptem kilka kg m.w. co przy 120 kg głowicy torpedy byłoby raczej niezauważalne. Być może jeszcze ów pył aluminiowy - nie był wszak w metalowych "pojemnikach" (jak łuski czy skorupy szrapneli) tylko pewnie w jakichś drewnianych skrzyniach czy workach i w odpowiednich warunkach niewykluczone że wybuch torpedy zdołałby go rozpylić w powietrzu - a rozpylony mógłby zapalić się a nawet rozpędzić do detonacji, bez dwóch zdań, ale to jest dosyć spektakularny efekt, z pewnością wszyscy opisaliby oślepiający błysk i jaskrawy biały płomień, tak gorący że wszystko i wszyscy natychmiast stawali w ogniu. A tymczasem nie tylko nikt nic takiego nie stwierdził, ale nawet nie wszyscy potwierdzają ten wtórny wybuch. Choć ja osobiście uważam że był, mówią o nim Niemcy a oni właśnie uważnie śledzili cel do którego strzelali; a na pokładzie L. ludzie byli zaskoczeni i w szoku i mogło im to umknąć.

Co do jednej torpedy, w procesie wyjaśniającym, Otto Rikovsky, radiotelegrafista zeznał, że kapitan Schwieger rzeczywiście kazał odpalic jedną torpedę.-

To w ogóle moim zdaniem bez znaczenia. Statek zbudowany w erze Titanica, nawet taki duży (ponad 30 tys.t) mógł bardzo swobodnie zatonąć od 1 torpedy. Znacznie większy od L. Britannic (ponad 45 tys.t) zatonął po wejściu na 1 minę (w obu przypadkach ładunek m.w. tego samego rzędu wielkości).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Alęz mnie chodzilo o domysły, że Schwiegier odpalił więcej niż jedną torpedę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się z kilkoma teoriami spiskowymi dt. zatopienia Lusitania m.in., że prowokacja Brytyjczyków, by wciągnąć USA w wojnę, albo, że przewoziła jakiś tajemniczy (jaki?) ładunek?

Jak to skomentujecie? Czy jest tam chociaż ziarenko prawdy?

Jarpenie, pozwoliłem sobie Twój temat dołączyć do istniejącego już, żeby nie tworzyć niepotrzebnych bytów. //redbaron

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Oto co już napisałem w temacie o zatonięciu ''Lusitanii''.

''Otóż ''Lusitania'' zatonęła wskutek przewożonej amunicji do Anglii.Kapitana statku,Williama Turnera wielokrotnie ostrzegano(ba, nawet niemiecki szpieg w USA go ostrzegł), na co zwykle odpowiadał, iż jego statek jest szybszy od U-Bootów.U-20 kpt. Walthera Schwiegera zaczajony na trasie odpalił jedną torpedę, która spowodowała najprawdopodobnioej wybuch amunicji.

Wykaz tej amunicji:

-4,2 mln sztuk amunicji karabinowej marki Remington

-3240 zapalników uderzeniowych do pocisków 120 mm

-1250 skrzyń z pociskami szrapnelowymi kal. 84 mm

-34 m. sześc. sproszkowanego aluminium

Co do jednej torpedy, w procesie wyjaśniającym, Otto Rikovsky, radiotelegrafista zeznał, że kapitan Schwieger rzeczywiście kazał odpalic jedną torpedę.Podobnie poświadczyli inni członkowie załogi.Schwieger wtedy, w 1918r,, już nie żył. Zginął na U-88 w 1917r. ''

Taka liczba amunicji całkowicie wystarczy, by zmieść statek.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   

Też słyszałem o przewożonej amunicji i o ogłoszeniach - nawet w gazetach amerykańskich, że "Lusitania" będzie przewoziła amunicję i z tego względu jest celem dla okrętów podwodnych.

Wcale bym się nie zdziwił, gdyby miało się kiedyś okazać, że Brytyjczycy (może też i Amerykanie) celowo zdecydowali się doprowadzić do zaatakowania przez Niemców statku pasażerskiego i wywołania skandalu dyplomatycznego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Najpewniej eksplozję, którą słyszeli zarówno pasażerowie, jak i załoga U-Boota, spowodowało sproszkowane aluminium.

Wykaz amunicji został przeprowadzony podczas badania wraku ''Lusitanii''.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

Andreas: jeżeli owa amunicja była przewożona na neutralnym statku pasażerskim [w sumie nie da się go inaczej nazwać jak przynęta na wojnę] i jeszcze to ogłoszono, oznaczało to dla Niemców sytuację bez wyjścia gdyż:

- U-booty nie zatapiają Lusitanii, ta dopływa do portu przeznaczenia i otwierają się klapy od pomieszczeń bagażowych a tam amuniacja jedzie na front. Oznacza to tyle, że oni godzą się formalnie na przemyt i "neutralny" handel bronią...

- U-booty atakują i zatapiają okręt - co oznacza wedle terminologii anglosaskiej "zdradziecki atak na spokojnie plynący statek pasażerki i śmierć jakiejś tam grupy ludzi". Piszę śmierć, bo trzeba by spotego cudu by po ataku na tak wyladowany statek nie było fajerwerkow i strat w ludziach którzy nim poróżowali

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   

Ale "Lusitania" płynęla chyba pod brytyjską banderą o ile dobrze pamiętam. Cały problem w tych 123 amerykańskich obywatelach. Tylko już nie pamiętam, czy tylu zginęło czy tylu w ogóle było na pokładzie...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Na pokładzie było 139 obywateli USA, z tego zginęło 123 osoby.

A poniżej treść jakie niemiecka ambasada zamieściła w 50 gazetach amerykańskich przed wypłynięciem 'Lusitanii':

NOTICE!

TRAVELLERS intending to embark on the Atlantic voyage are reminded that a state of war exists between Germany and her allies and Great Britain and her allies; that the zone of war includes the waters adjacent to the British Isles; that, in accordance with formal notice given by the Imperial German Government, vessels flying the flag of Britain, or any of her allies, are liable to destruction in those waters and that travellers sailing in the war zone on the ships of Great Britain or her allies do so at their own risk.

IMPERIAL GERMAN EMBASSY,

Washington, D.C. 22 April 1915

Co ciekawe, w New York Times wydrukowano to obok plakatu reklamującego rejs powrotny statku z UK do USA :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

Kadrinazi : jak mawiał Old Sutherland do Winnetou w starym wicu : bussines is bussines... Poza tym, prawdopodbnie Niemcy doplacili to co trzeba by obie informacje znalazly się koło siebie.

A co do owych obywateli - otoż i o to chodziło. Czytający gazetę w Ameruce, nie myślał, że oni płynęli pod banderą brytyjską czyli zgodnie z zasadami wojny mogli być zaatakowani, tym bardziej jak wiadomo było co statek wiezie., tylko o to że zginęła ponad setka Amerykanów, a to trzeba już pomścić, żądając wszystkiego od gigantycznych odszkodowań poprzez przeprosiny do sądowego pociągnięcia do odpowiedzialności tych którzy zatopili ow statek, i to odpowiedzialności przed sądem amerykańskim.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Rhetor   

Wszelkie kontrowersje na temat tego, czy wykaz ładunku Lusitanii był prawdziwy, zostały rozstrzygnięte parę lat temu, gdy ekipa badająca wrak potwierdziła obecność w ładowniach skrzyń z amunicją.

Vae victis.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Brick   

Witam wszystkich!

Pierwszy raz piszę na tym forum.

Odnośnie Lusitanii, z tego co czytałem wiele przemawia za tym że była to umyślna prowokacja Churchilla, który chciał za wszelką cenę wciągnąć USA do wojny

- rozkazał usunąć nazwy z brytyjskich statków i wywieszać flagi państw neutralnych w czasie postojów w portach

- rozkazał także nie poddawać statków handlowych w wypadku ataku okrętu podwodnego (zgodnie z prawem wojennym okręt podwodny wynurzał się dając załodze szansę uratowania się). Jeżeli statek był uzbrojony to miał kontratakować

- Eskorta wojskowa dla Lusitanii została wycofana w ostatniej chwili

- W rejonie gdzie operowały niemieckie U-Booty kapitan nakazał zmniejszyć szybkość

- Tak jak jest napisane powyżej Lusitania przewoziła dużo materiałów wojennych

- Ogłoszenie niemieckie, które jest zacytowane w innym poście MIAŁO ukazać się w 50 gazetach. Jednakże w oznaczonym terminie ukazało się tylko w jednej z gazet - "Des Moines Register". Inne gazety usunęły ogłoszenie na żądanie Departamentu Stanu USA. (Czy ukazało się to ogłoszenie potem w innych gazetach?)

- Churchill sam stwierdził, że "Zanurzone okręty podwodne coraz częściej musiały uciekać się do podwodnych ataków i z tego powodu ponosiły większe ryzyko, że pomylą statki państw neutralnych z brytyjskimi, narażą załogi tych statków na utonięcie i wciągną w ten sposób Niemcy w konflikt z innymi wielkimi mocarstwami"

Co o tym myślicie?

Ile zginęło amerykanów na Lusitanii? Podajecie 123 a ja czytałem że 128.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.