Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Estera

Sztuka i kultura w epoce napoleońskiej

Rekomendowane odpowiedzi

Estera   

Temat rzeka- jacy malarze, pisarze, kompozytorzy tworzyli w czasach Napoleona? Czy w ogóle wydarzenia rozgrywające się w tak krótko trwającej epoce wpłynęły na literaturę, malarstwo, rzeźbę czy muzykę?

Proszę nie wspominać o filozfii i nauce- o tym porobi się osobne tematy, niekoniecznie w epoce napoleońskiej :wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amilkar   
Temat rzeka- jacy malarze, pisarze, kompozytorzy tworzyli w czasach Napoleona? Czy w ogóle wydarzenia rozgrywające się w tak krótko trwającej epoce wpłynęły na literaturę, malarstwo, rzeźbę czy muzykę?

Proszę nie wspominać o filozfii i nauce- o tym porobi się osobne tematy, niekoniecznie w epoce napoleońskiej :wink:

Oczywiście , że wpłynęły , nie bagatela pojawił się styl empire , w ogóle, strój inny , nawiązywanie do czak , rogatywek polskich, płaszcze typu Napoleońskie , kapelusz pieróg.

Rozwój malarstwa portretowego, rozwój przemysłu zdobniczego,luksusowego Francji (ogromny dochód z tego był dla państwa).Bethoveen tworzył dla Napiego utwory , ale potem cofnął dedykację.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Estera   
Bethoveen tworzył dla Napiego utwory , ale potem cofnął dedykację.

Powiedizałbyś coś więcej? :wink: Bo to ciekawe...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amilkar   
Powiedizałbyś coś więcej? :wink: Bo to ciekawe...

Beethoven dedykował "Eroicę" - 3 symfonię(powstała w 1803) Napoleonowi , ale po jego koronacji na Cesarza wycofał dedykację.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tofik   
Beethoven dedykował "Eroicę" - 3 symfonię(powstała w 1803) Napoleonowi , ale po jego koronacji na Cesarza wycofał dedykację.

Też o tym czytałem, Beethoven uważał Napoleona za krzewiciela idei rewolucyjnych i wolności oraz brzydził się ustrojem nazywanym monarchią. No i się ostro zawiódł na Napoleonie, gdy ten sam został monarchą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Estera   

Znalazłam informację o tym- u...Manfreda- widocznie podczas lektury tej książki umknęło mi to ;p Manfred wspomina, że Beethoven stworzył "Eroikę" rónież pod wpływem zwycięstw I kampanii włoskiej i wyczynów, jakei wtedy miały miejsce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amilkar   
Znalazłam informację o tym- u...Manfreda- widocznie podczas lektury tej książki umknęło mi to ;p Manfred wspomina, że Beethoven stworzył "Eroikę" rónież pod wpływem zwycięstw I kampanii włoskiej i wyczynów, jakei wtedy miały miejsce.

Chodzi o to ,że Beethoven zawiódł się na Napoleonie , który jeszcze jako wódz żołnierzy rewolucji niósł zarzewie wolności w kierunku Wiednia, sprawiedliwości i prawa ( kolejności zmieniona celowo aby się nie kojarzyło w dwóch poprzednich słowach hihi), myślał ,że Napoleon zboczył w momencie wstąpienia na tron z drogi mesjańskiej że tak powiem , że okazał się tylko pozorantem , a tak nie było, ale Beethoven nie miał tvn24 i podręczników do historii , nie znał prawdy do końca , ani przyszłości. Przynajmniej tak wnioskuję i podejrzewam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Co tam Beethoven (podpadł mi odkąd napisał ten beznadziejny hymn dla Unii Europejskiej) spójrzcie na Canovę! Jego Napoleon - Mars zadaje kłam insynuacją, że Napoleon był pokracznym pokurczem. Rzeźba powstał w latach 1802-1806 pokazuje Napoleona jako całkiem harmonijnie zbudowanego mężczyznę (nawet jeśli nieco go idealizuje.

Za to siostra Napoleona Paulina jako Wenus zwycięska z pewnością idealizacji nie wymagała.(Pytana przez damy dworu jak mogła pozować Canovie nago odpowiedziała: "Bez problemu, w pracowni było bardzo ciepło")

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jacy malarze, pisarze, kompozytorzy tworzyli w czasach Napoleona?

Różni. Genialni (np. Beethoven, Goethe) i mierni.

Czy w ogóle wydarzenia rozgrywające się w tak krótko trwającej epoce wpłynęły na literaturę, malarstwo, rzeźbę czy muzykę?

Wyprawa do Egiptu zaowocowała pierwszą fala egiptomanii w sztuce. Drugą mieliśmy po odkryciu grobowca Tutanchamona.

Były też ważne zamówienia typu Łuk Triumfalny. Powstało, na krótko, najlepsze muzeum w dziejach dzięki temu, że N. zwoził Luwru co cenniejsze znalazł na ziemiach, które zajmował.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Drakaina   

spójrzcie na Canovę! Jego Napoleon - Mars zadaje kłam insynuacją, że Napoleon był pokracznym pokurczem. Rzeźba powstał w latach 1802-1806 pokazuje Napoleona jako całkiem harmonijnie zbudowanego mężczyznę (nawet jeśli nieco go idealizuje.

Za mem o niskim wzroście Napoleona odpowiada głównie antynapoleońska karykatura brytyjska, która przedstawiała go w zasadzie od samego początku (1797 to pierwsze takie obrazki w prasie) jako małego, wiecznie rozzłoszczonego człowieczka w za dużym kapeluszu. Dokumenty, w tym taże autopsji, ale i zachowane liczne ubrania pozwalają określić jego wzrost na ok. 1.70 (różne źródła wahają się między 1.68 a 1.72, ale dokładny wzrost człowieka zmienia się nawet w ciągu dnia). To jest w epoce może nie bardzo dużo, ale też zdecydowanie nie specjalnie mało. Średnia wzrostu w Europie skacze w górę dopiero po I wojnie światowej.

W kwestii harmonijnej budowy - tego posągu nie można brać za realistyczne przedstawienie, jest wzorowany na ideałach sztuki greckiej. David niestety pozostawił jedynie uwagi co do głowy Napoleona (z ok. 1800), ale bardziej realistyczne niż Canova portrety, tegoż Davida na przykład, dają pewne wyobrażenie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Napoleon w listopadzie 1806 roku miał powiedzieć: "Słyszy się skargi, że nie ma już literatury. To wina ministra spraw wewnętrznych". Jeśli miał być to żart, to jednak oddaje nieco jego stosunek do sztuki literackiej, jak i pokazuje zastój w pewnym okresie.

Jeden z francuskich literaturoznawców, Henri Peyre zauważał:

"Niejednokrotnie stawiano pytanie, dlaczego preromantyzm francuski, który wydawał się odważny i pełen rozpędu pod piórem Jana Jakuba, Diderota i następnie kilku powieściopisarzy oraz podróżników, niebawem na tak długo stanął w miejscu. Tradycyjnie bowiem uznaje się, że aż do Lamartine'a w poezji, Mériméego, Vigny'ego, Dumasa i Wiktora Hugo w dramaturgii, Augustyna Thierry'ego w historiografii, oraz kilku powieści z lat 1820-1830, przed Stendhalem i Balzakiem, literatura francuska leżała ugorem, a romantyzm był przygaszony. Winę przypisuje się Napoleonowi...".

/tegoż, "Co to jest romantyzm?", Warszawa 1987, s. 70/

Jak to zatem, w tym okresie, z literaturą francuską było?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.12.2007 o 9:50 PM, Amilkar napisał:

Bethoveen tworzył dla Napiego utwory , ale potem cofnął dedykację.

 

W dniu 26.12.2007 o 10:01 AM, Amilkar napisał:

Beethoven dedykował "Eroicę" - 3 symfonię(powstała w 1803) Napoleonowi , ale po jego koronacji na Cesarza wycofał dedykację.

 

W dniu 26.12.2007 o 11:03 AM, Tofik napisał:

Też o tym czytałem, Beethoven uważał Napoleona za krzewiciela idei rewolucyjnych i wolności oraz brzydził się ustrojem nazywanym monarchią. No i się ostro zawiódł na Napoleonie, gdy ten sam został monarchą.

 

W dniu 16.01.2008 o 8:13 PM, Estera napisał:

Znalazłam informację o tym- u...Manfreda- widocznie podczas lektury tej książki umknęło mi to ;p Manfred wspomina, że Beethoven stworzył "Eroikę" rónież pod wpływem zwycięstw I kampanii włoskiej i wyczynów, jakei wtedy miały miejsce.

 

Z tym obrzydzeniem artysty względem monarchii to już pewna przesada, noo przynajmniej pieniądze brane od monarchistów nieszczególnie go chyba brzydziły. Ta dedykacja miała specyficzną formę, artysta po prostu na karcie tytułowej u góry napisał Napoleon Bonaparte a u dołu: Luigi van Beethoven. Tak przynajmniej twierdził baron von der Pfordten (tegoż "Beethoven's Character and Destiny", "The Open Court" Vol. XXV, No. 11, November 1911).

Nie negując że ta symfonia miała być dedykowana Napoleonowi, to przecież ten został cesarzem już w maju 1804, a Eroica nie powstała w 1803 r. - kończył ją właśnie w 1804. Beethoven zatem niezbyt się spieszył z wycofaniem swej dedykacji. Dla jednych nowy podtytuł: "Sinfonia eroica, composta per festeggiare il sovvenire d'un grand'Uomo" ma być pożegnaniem z Napoleonem, dla innych to po prostu dedykacja skierowana do księcia Josepha Franza Lobkowitza, mecenasa artysty. To w jego zamku artysta dopracowywał utwór i to on ostatecznie zań zapłacił, zresztą czterokrotnie więcej niż mieli dać Francuzi. Za Lobkowitzem jako adresatem dedykacji optuje Michael Tusa, który w wiedeńskich archiwach dotarł do najwcześniejszych fragmentów tego utworu.

/tegoż "Die autentischen Quellen der 'Eroica'", "Archiv für Musikwissenschaft" 42. Jahrg., H. 2. (1985)/

 

W dniu 28.01.2008 o 8:00 PM, Estera napisał:

Beethoven napisał utwór dla Wellingtona

 

Informacja podana przez Esterę jest niedokładna, "Wellingtons Sieg oder die Schlacht bei Vittoria" co prawda opiewa zwycięstwo tego księcia, ale utwór ofiarowany jest innej osobie, na drugiej karcie widnieje jako adresat dedykacji: "Prinz - Regenten von England Georg August".

Różnie jest interpretowana późniejsza twórczość Beethovena, tam gdzie np. Maynard Elliott Solomon (autor m.in. biografii "Beethoven" czy "Beethoven Essays") widział "rozpad stylu heroicznego" to Stephen Rumph  widział "proklamację nowej lojalności" (w: "Beethoven After Napoleon: Political Romanticism in the Late Works"). Jedno jest pewne, nie tylko sławił Wellingtona ale i sam kongres wiedeński, wreszcie na jego otwarcie skomponował kantatę "Der glorreiche Augenblick".

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.