Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
kamel

Lotniska w Podlodowie i Ułężu

Rekomendowane odpowiedzi

kamel   

Czy wie ktoś coś na temat lotnisk w Podlodowie i Ułężu (jest to przy trasie między Dębline a Kockiem - woj. Lubelskie)? Historia, plany itp. Z góry dzieki

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   

Jako mieszkaniec woj. lubelskiego mogę ci powiedzieć, co tam stacjonowało na koniec sierpnia 1939r.:

210 dyon bombowy (211 i 212 eskadra, d-ca ppłk. pil. Józef Werakso) - Ułęż

215 dyon bombowy (216 i 217 eskadra, d-ca kpt. pil. Stanisław Cwynar) - Podlodów

Obydwa dyony pochodziły z 1 Pułku Lotniczego. D - ca Brygady Bombowej rozkazem z dn. 31.08.1939r. (L.dz.6/Op./Tajne), zmienił numery dyonów:

210 dyon --> X dyon bombowy

215 dyon --> XV dyon bombowy

Każda z eskadr dyonów miała na stanie po 9szt. samolotow PZL P.37B "Łoś" (w sumie 36 maszyn), oraz jako samoloty pomocnicze po sztuce Fokkera F-VII, i RWD-8 (w sumie 8 sztuk).

pzdr.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   

Przed wojną specjalne komisje wyznaczone przez GISZ i SG dokonywaly lustracji terenu pod kątem możliwości zaadoptowania obszarów nieużytków (łąk) pod budowę lotnisk polowych. W wypadku lotnisk przeznaczonych dla samolotów bombowych musiały spełniać okreslone kryteria: Przede wszystkim grunt musiał byc twardy (łąki i tereny podmokłe odpadały), umożliwiający start i lądowanie obciążonemu samolotowi. Lotnisk polowych (używanych na wypadek wybuchu wojny) było wytypowanych grubo ponad sto (dzięki temu nasze SL uniknęły zagłady już w pierwszych dniach wrzesnia - to właśnie przerzut i rozmieszczenie ich na wzmiankowanych lotniskach polowych z lotnisk macierzystych, rozpoznanych przez Luftwaffe pozwolił im zachować zdolność operacyjną). Oprócz w/w lotnisk, w naszym regionie wytypowano jeszcze : Nosów k/ białej Podlaski - stacjonował tam VI dyon bombowy (d-ca mjr. obs. Alfred Paszke), w skład którego wchodziła 64 i 65 eskadra ( 20 szt. P.23 "Karaś"), oraz lotnisko w Maryninie k/Radzynia - 55 eskadra (d-ca kpt. pil. Józef L. Skibiński), składająca się z 10 szt. P.23 "Karaś".

Jeżeli jesteś z Lublina, to musisz wiedzieć, że w jego pobliżu też były lotniska: w Łuszczowie bazował krótko III dyon myśliwski 1 pułku lotn., a w Motyczu III dyon myśliwski z 6 pułku lotn. (obydwa z BP*). Oprócz tego w woj. lubelskim były lotniska:

w Strzelcach k/Hrubieszowa i Jabłonnej k/Lublina (także stacjonowała BP). Obecnie zarówno lotnisko Podlodów i Ułęż znajduje się w rękach prywatnych (zostały "opchnięte" przez AMW z poczatkiem lat 90 - tych). W Ułężu odbywaja się zloty i wyścigi motoryzacyjne.

pzdr.

* BP - Brygada Pościgowa, mająca za pierwotne zadanie ochraniać przestrzeń powietrzną W-wy i okolic.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.