Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Recommended Posts

toporow   

Pare screenów (dam w linkach, aby nie zamulać całego tematu):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...te_and_wall.jpg

http://www.polska.pl/gal/117/153/135/med.jpg

http://www.polska.pl/gal/29/220/231/med.jpg

http://www.polska.pl/gal/56/206/219/med.jpg

http://www.polska.pl/gal/163/61/40/med.jpg

http://www.polska.pl/gal/139/173/248/med.jpg

No to zaczynam :D . Jak każdy wie, była to najlepsza twierdza w Polsce w latach brązu, bardzo solidna, bo przetrwała aż do naszych czasów... Co Wy o niej myślicie?? I jeśli ktoś znajdzie ładne screeny proszę dawać :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
ciekawy   
No to zaczynam . Jak każdy wie, była to najlepsza twierdza w Polsce w latach brązu, bardzo solidna, bo przetrwała aż do naszych czasów... Co Wy o niej myślicie?? I jeśli ktoś znajdzie ładne screeny proszę dawać

Po pierwsze: nie "lata brązu", ale "Epoka brązu".

Po drugie: nie "twierdza", ale osada obronna kultury łużyckiej, wybudowana zimą 737 r.n.e. (wiek obliczono, badając/licząc słoje drewna ze ściętych drzew, służących za budulec). Co o niej sądzimy? A co mamy w/g ciebie sądzić? Wiemy, że mieszkało w niej najprawdopodobniej 1 000 - 1 200 ludzi, i że archeolodzy nie stwierdzili wśród mieszkańców żadnych śladów społecznych różnic, wszystkie domy byly jednakowe, a ich lokatorzy mieli takie same narzędzia, stroje i ozdoby.

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
osada obronna kultury łużyckiej, wybudowana zimą 737 r.n.e.

737r. n.e. to chyba drbna pomyłka, litrówka że tak powiem, nie wierzę byś popełnił ten błąd z niewiedzy. Chodzi tu o lata przed naszą erą.

Osada trwała około 150 lat.

http://www.muzarp.poznan.pl/muzeum/muz_pol...n/index_pl.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
ciekawy   

Oczywista - oczywista literówka (lub lepiej - jej brak) - 737r. p.n.e. Przecież Kultura Łużycka zanikła na naszym terenie w V - IV w.p.n.e. ...

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lili   

ja tutaj dam pare informacji o Biskupinie:

Biskupin - osada z przełomu epoki brązu i żelaza (750 - 600 p.n.e.)

Historia badań Biskupina rozpoczęła się w 1933 roku, gdy miejscowy nauczyciel - Walenty Szwajcer - odkrył na półwyspie jeziora Biskupińskiego fragmenty drewnianych konstrukcji. Powiadomił o tym prof. J. Kostrzewskiego (wówczas dyrektora Muzeum Archeologicznego w Poznaniu oraz Instytutu Prehistorii Uniwersytetu Poznańskiego), który podjął decyzję o natychmiastowym rozpoczęciu badań.

O niezwykłym znaczeniu tego odkrycia świadczy choćby jego popularność - w latach przedwojennych Biskupin odwiedziło około trzydzieści tysięcy osób. Znalazł się on w centrum uwagi osobistości świata politycznego, naukowego i najwyższych władz Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce. Wśród gości byli m.in. marszałek Śmigły - Rydz oraz prezydent Rzeczpospolitej Polskiej - Ignacy Mościcki.

Zdjęcia zamieszczone poniżej wykonano podczas przedwojennych badań Biskupina. Zbiór ten pochodzi z Archiwum Naukowego Muzeum, gdzie do dziś zachowało się ponad 550 negatywów oraz 1500 zdjęć, spośród których prezentujemy wybór 218 egzemplarzy. Nawet po blisko siedemdziesięciu latach ich jakość jest niezwykle wysoka, gdyż negatywy wykonane zostały na płytach szklanych o wymiarach: 13x18 i 9x13 cm.

W nawiasach podano numery polowego inwentarza fotograficznego, a w wybranych przypadkach pozostawiono oryginalne podpisy (wyróżnione kursywą), pochodzące z tegoż inwentarza.

Jeśli rozpoznali Państwo kogoś spośród bohaterów zdjęć, nie wymienionych w podpisach, to prosimy o wiadomość pod internetowym adresem muzarp@man.poznan.pl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ciekawy   
W nawiasach podano numery polowego inwentarza fotograficznego, a w wybranych przypadkach pozostawiono oryginalne podpisy (wyróżnione kursywą), pochodzące z tegoż inwentarza.

Jeśli rozpoznali Państwo kogoś spośród bohaterów zdjęć, nie wymienionych w podpisach, to prosimy o wiadomość pod internetowym adresem muzarp@man.poznan.pl.

Jak się coś przepisuje/cytuje, to trzeba to robić z głową, i wiedzieć, kiedy przestać :evil: ! Żadnych zdjęć rzecz jasna państwo nie widzą, bo ich nie dołączyłaś...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pancerny   

Szkoda tak zostawić taki fajny temat,trochę opisu wyglądu Biskupina:

"Osiedle zajmowało ok. 2 ha, otoczone było wielorzędowym falochronem z ukośnie wbitych w dno jeziora drewnianych pali i połączone z lądem drewnianym pomostem. Wokół grodu, równolegle do falochronu, przebiegał wał skonstruowany z łączonych ze sobą skrzyń, utworzonych z kładzionych na luźny zrąb belek, wypełnionych ziemią.

W wale znajdowała się brama, zamykana dwuskrzydłowymi wrotami, zwieńczona wieżą obronno-strażniczą. Wewnątrz gród był regularnie zabudowany 102 drewnianymi domostwami, grupującymi się w 13 rzędach, wzdłuż 11 równoległych, moszczonych drewnem ulic, usytuowanych w kierunku wschód-zachód. U podnóża fortyfikacji, łącząc się z poprzecznymi, biegła ulica okrężna. Boki ulic poprzecznych były ściśle zabudowane stojącymi jeden obok drugiego, prostokątnymi domami. Domostwa, o ścianach skonstruowanych z poziomych belek (sumiki) wpuszczonych w żłobki pionowo stojących słupów (łątki), posiadały wewnątrz z reguły dwa, a czasem trzy pomieszczenia z kamiennym paleniskiem pośrodku izby głównej.Szacuje się, że gród zamieszkiwało ok. 1000-1200 osób. Prawdopodobnie w wyniku walk międzyplemiennych doszło do zniszczenia grodu (1 faza), który następnie został odbudowany z zachowaniem pierwotnego planu (2 faza). Wobec podniesienia się poziomu wód jeziora, ok. 550 p.n.e. gród został definitywnie opuszczony, a na jego pozostałościach, ok. 400 założono osadę otwartą.

Mieszkańcy grodu żyli z uprawy roli, chowu zwierząt, rybołówstwa i łowiectwa. Zajmowali się również wytwórczością przedmiotów z drewna, kości, kowalstwem, odlewnictwem i garncarstwem.

W sąsiedztwie grodu Biskupin odkryto podobne osady obronne w Izdebnie, Jankowie i Sobiejuchach. W pobliżu zrekonstruowanego w naturalnej skali grodu znajduje się obecnie rezerwat archeologiczny o powierzchni 21 ha, gdzie prowadzi się m.in. prace z zakresu archeologii eksperymentalnej."Onet.pl wiem

Ja w Biskupinie jestem co roku na wrześniowym Festynie archeologicznym.Co roku inny temat,można poznać kulturę innych narodów,uzbrojenie.kuchnię ,zwyczaje,muzykę.

W tym roku temat główny"Japonia ,kraj nie tylko samurajów"

Kto nigdy nie był ,to gorąco zapraszam,by poczuć ten specyficzny klimat.

P.S.-A że tam Gnome naopowiadał o ludożercach ,to przecież powinno dać dodatkowy dreszczyk emocji i nie ma czego się bać,chociaż miejscowi opowiadają ,że gdy pełnia nastaje,a wilki swoim wyciem na przemian z pohukiwaniem puchaczy grają złowrogi koncert i gdy wybije północ to na pobliskich moczarach.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnome   

A ja się pytam co ten temat robi w tym dziale, przecież idee aby w Biskupinie żyli jacyś Słowianie to dobra była w latach 30-tych XX w.

A wracając do samego Biskupina to ostatnio czytałem, że było on ledwie jednym z wielu tego tylu osiedli i na dodatek średniej wielkości, największym jaki zlokalizowano to stanowisko Sobiejuchy, trzykrotnie większe od Biskupina (oraz pozostałych osiedli), zajmujące obszar ponad 6 ha i co ciekawe posiadające dwie bramy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pancerny   
W sąsiedztwie grodu Biskupin odkryto podobne osady obronne w Izdebnie, Jankowie i Sobiejuchach. W pobliżu zrekonstruowanego w naturalnej skali grodu znajduje się obecnie rezerwat archeologiczny o powierzchni 21 ha, gdzie prowadzi się m.in. prace z zakresu archeologii eksperymentalnej."Onet.pl wiem

Oj ,nie czyta się dokładnie postów,co???!!! :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnome   
Oj ,nie czyta się dokładnie postów,co???!!!

Czyta się ;P ale w tym co zacytowałeś nie było nic o tym jak duże i w ogóle więc stwierdziłem, że a co napiszę a poza tym to nie ma tam jeszcze Smuszewa więc proszę mi to nie zarzucać takich rzeczy jak nieczytanie postów ;D.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W nawiasach podano numery polowego inwentarza fotograficznego, a w wybranych przypadkach pozostawiono oryginalne podpisy (wyróżnione kursywą), pochodzące z tegoż inwentarza.

Jeśli rozpoznali Państwo kogoś spośród bohaterów zdjęć, nie wymienionych w podpisach, to prosimy o wiadomość pod internetowym adresem muzarp@man.poznan.pl.

Jak się coś przepisuje/cytuje, to trzeba to robić z głową, i wiedzieć, kiedy przestać :evil: ! Żadnych zdjęć rzecz jasna państwo nie widzą, bo ich nie dołączyłaś...

Ależ ty się czepiasz dziewczyny ;-) mnie osobiście bardzo ciekawią wykopaliska archeologiczne w Biskupinie. Czy odkryto ostatnio coś nowego?

[ Dodano: 2008-05-03, 08:02 ]

P.S.-A że tam Gnome naopowiadał o ludożercach ,to przecież powinno dać dodatkowy dreszczyk emocji i nie ma czego się bać,chociaż miejscowi opowiadają ,że gdy pełnia nastaje,a wilki swoim wyciem na przemian z pohukiwaniem puchaczy grają złowrogi koncert i gdy wybije północ to na pobliskich moczarach.....

A teraz taniec wokół ogniska xDxDxD

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istredd   

Mam pytanie Biskupin zamieszkiwały ludy germańskie czy słowiańskie??

Nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie, może wiecie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Narya   

Spory o to trwają nadal. Z pewnością mogli to być Łużyczanie czy Serbołużyczanie. Najpewniej z rodziny Słowian, Germanów tu raczej nie było, ale nigdy nic nie wiadomo..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z pewnością mogli to być Łużyczanie czy Serbołużyczanie. Najpewniej z rodziny Słowian, Germanów tu raczej nie było, ale nigdy nic nie wiadomo..

Narya, czy wiesz coś więcej, znasz może jakieś najnowsze poglądy naukowe? Nie moja broszka, ale z tego co się orientuję to kultura łużycka ma tyle - pewnych - związków z Łużyczanami, co Aleksander Macedoński z FYROM. O "narodowości" mieszkańców Biskupina wiadomo w sumie tyle, że nic nie wiadomo. Koncepcja autochtoniczna prof. Kostrzewskiego już chyba została odłożona ad acta. Czy słusznie??? Może masz coś nowego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.