Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Zmagania z wiatrami i prądami - o żeglarskich problemach u wybrzeży Afryki

Rekomendowane odpowiedzi

Kilka wpisów wyjętych z tematu: "Średniowieczne odkrycia geograficzne":

 

 

W dniu 28.12.2017 o 9:50 PM, secesjonista napisał:

Dlaczego tak istotnym w dalszych peregrynacjach wzdłuż wybrzeży Afryki miało przebycie (minięcie) Cabo Bojadur?

 

W dniu 29.12.2017 o 6:46 PM, gregski napisał:

A bo w tym rejonie zaginęło sporo jednostek. Wzbudziło to uzasadnione obawy marynarzy. Tyle, że zamiast potworów morskich które miały zamieszkiwać ten rejon problemem był raczej Prąd Kanaryjski który "odbijał" na zachód w postaci Prądu Północnorównikowego. Razem z północno-wschodnimi wiatrami niosły ryzyko wyrzucenia jednostki na pełny Atlantyk. A były to czasy gdy z widoku znikał ląd to marynarze byli w nerwach.

Do tego gdy już się minie to miejsce to zanim się złapie Prąd Gwinejski trzeba przebyć odcinek dosyć burzliwy charakteryzujący sie zmiennymi prądami.

W dobie prymitywnych statków które nie szły mocno do wiatru stwarzało to problemy.

 

 

Zanim ówcześni żeglarze złapali wspomniany Prąd Gwinejski musieli jednak borykać się w Zatoce Gwinejskiej ze strefą zbieżności pasatów, gdzie czekały na nich zmienne wiatry i to co mieszkańcy Albionu określali jako doldrums.

 

Cytuj

A były to czasy gdy z widoku znikał ląd to marynarze byli w nerwach

 

Atoli czasami było to koniecznością, choćby w przypadku Vasco da Gamy, który porzucił wybrzeże Czarnego Lądu by uniknąć m.in. Prądu Benguelskiego. Podobnie było z powrotami do Europy, gdzie stosowano szeroki łuk wypływając na Atlantyk. Jak z czasem zmieniała się trasa powrotna do Portugalii czy Hiszpanii, czyli: volta do mar

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Czytam tu tylko o prądach. A co oni jedli, że zmagali się z wiatrami ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nowy 2018 Rok - widzę będzie rokiem wyzwań nie tylko dla polskiego rządu, ale i dla forum, skoro i Tomasz N zaczyna ów rok od spamu. Gdybym nie musiał dbać jednak o pewną dyscyplinę dyskusji odpowiedziałbym, że pewnie coś z kuchni niemieckiej bo zmagali się głównie z różnymi pasatami. To jednak nie jest temat stosowny do dania sobie upustu swych językowych krotochwilnych uwag. Uprzedzając - nie chcę tu  dyskusji o warunkach w jakich pracowały załogi, jakie mieli racje żywnościowe itp., chyba że np. pewne szlaki wyznaczane były przez braki: wody pitnej itd., wolę byśmy się skupili tu: na problemach nawigacyjnych itp.

 

Co do nawigacji, ciekawe jaką strategię przyjmowali kapitanowie względem powrotów z Wybrzeża Zachodniego Afryki? Tu chodzi mi o wybór daty powrotu, na szerokości geograficznej Portugalii w miesiącach od grudnia do lutego mogły ich złapać wichury o wielkości 8 w skali Beauforta (częstotliwość występowania w tym okresie to - 10%), z drugiej strony w sierpniu i wrześniu mogli napotkać cyklony tropikalne. Czy uwzględniano tego typu mankamenty czy raczej "szli na żywioł"?

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×