Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
saturn

Mistycyzm zbrodniarzy w stosunku do ofiar

Rekomendowane odpowiedzi

saturn   

Fragment "Zlikwidować na miejscu" - Romana Kiełkowskiego - "Październikowym pogromem w getcie na Podgórzu kierował Sturmbanfuhrer Willi Haase, szef sztabu dowódcy SS i policji dystryktu krakowskiego. Charakterystyczną relację przekazał o nim Michał Weichert, przewodniczący Żydowskiej Samopomocy Społecznej.

Haase, ojciec kilkorga dzieci, łączył z okrucieństwem, z którego słynął, skłonności do mistycyzmu, wzorem fuhrera i niektórych jego paladynów, wiernych klientów różnego typu wróżbitów i astrologów. Toteż zdumiewajacy był nie tyle charakter tej skłonności, co fakt, że o względy w tej mierze zabiegał u osoby najmniej się tego spodziewającej.

W przeddzień akcji październikowej Haase zjechał do getta w towarzystwie kilku oficerów SS. Oprócz rozpoznania terenu program przewidywał spotkanie z przebywającym od pewnego czasu w krakowskim getcie znanym i niezmiernie przez współwyznawców poważanym cadykiem z Bełżca, z którym Haase, za posrednictwem konfidenta Spitza, umówił się na spotkanie w lokalu OD. W toku rozmowy z rabinem Haase, świadomy, że nazajutrz umoczy ręce po łokcie w żydowskiej krwi, poprosił przerażonego cadyka o udzielenie mu błogosławieństwa, zapewniajac solennie, że święcie wierzy w dobroczynną dla swego losu aktu tego skuteczność.

Cadyk - zeznaje dr Michał Weichert - nie wiem, czy szczerze, ale na pewno pod przymusem coś bąknął,jakby dał błochowieństwo, i w nagrodę za to usyskał wraz z Lejzorem Landauem z Bochni możność wyjazdu z Generalnej Guberni, skąd wyjechał do Palestyna

Wiadomo, że mistycym w niektórych kręgach esesmańskich (choćby mających bezpośredni kontakt z Himmlerem) występował dosyć często. Czy w stosunku do Żydów wywodząych się z elit duchownych mieli jakiś specyficzny stosunek, podobnie jak powyższy Willi Haase? Znane są inne relacje, gdzie esesmani postępowali z takimi duchownymi "niestandardowo"?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Historia prawdopodobna, choć kilka szczegółów budzi podejrzenia.

Weichert opowiada o słynnym cadyku, a nie wymienia go z nazwiska? To trochę tak, jakby Polak spotkał w 1855 roku Mickiewicza w Konstantynopolu i zapisał: "spotkałem znanego polskiego pisarza". Cadyk to nie rabin, choć cadyk może być rabinem a rabin cadykiem (rebe - to nie zawsze rabin). Osoba Lejzora Landaua (pytanie: jakiego? Bo to dość popularny zestaw "personaliów żydowskich") przewija się w kilku wspomnieniach z getta krakowskiego, problem w tym, że w żadnej z nich nie wyjechał za zgodą władz niemieckich do Palestyny (za to w większości ma mniej lub bardziej ciemne sprawki na sumieniu w postaci współpracy z Niemcami). Wypada też sobie zadać pytanie co miał wspólnego Landau z Bochni z cadykiem z Bełżca by zasłużyć na "wyzwolenie" za sprawą błogosławieństwa cadyka? Najbardziej pasującym tu cadykiem jest: Aharon Rokeach, tylko że on nie wyjechał a uciekł na Węgry, podobnie w jednej z relacji o Lejzorze - ten też uciekł na Węgry. Linia słynnych cadyków z Bełżca jest znana, problem w tym że ten wspomniany przeze mnie nie uciekał/wyjechał z krakowskiego getta a tego w Bochni.

Znamy innych chasydzkich cadyków z Bełza w krakowskim getcie?

Z literatury:

Świadectwo złożone przez Grinberg Idę w Yad Vashem.

W.W. Mędykowski "Sylwetki: Przeciw swoim: Wzorce kolaboracji żydowskiej w Krakowie i okolicy", "Holocaust Studies and Materials (Zagłada Żydów. Studia i materiały)", Issue: 2, 2006.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
saturn   

Moge jedynie zawezic ramy czasowe na podstawie przypisu (amerykanska klawiatura bez polskich liter):

Protokol przesluchania dr. Michala Weicherta, spisany w Prokuraturze Specjalnego Sadu Karnego w dniu 24 lipca 1946 roku, sygn. Tom I NTN 406/46.

Dr M. Weichert w cytowanych zeznaniach podal, ze opisane zdarzenie mialo miejsce "w przeddzien jednej z akcji zydowskich w Krakowie, albo w czerwcu, lub w pazdzieniku 1942 r." Poniewaz jednak akcja czerwcowa kierowal nie Haase,lecz jego szef J. Scherner, wypowiedz swiadka dotyczy niewatpliwie akcji pazdziernikowej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.