Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Rzeźnik vs Uczony - spór o szkodliwość ksiąg żydowskich

Recommended Posts

"Słyszałem od starszych, że w dawnych czasach pojawiło się kilku ochrzczonych Żydów, którzy słowem i czynem starali się zaszkodzić świętemu naczyniu i z powodu własnej nienawiści i niewielkiej zdolności zrozumienia usiłowali je wydać na pastwę płomieni. I niemal powiódł się już ich plan, gdy nagle Bóg obudził pewnego mądrego chrześcijanina, który wystąpił przed obliczem książąt i ich sług, nauczając szacunku dla tej świętej

księgi".

Chaim ben Bezalel

Średniowiecze czy nowożytność były świadkami szeregu dysput i debat o podłożu teologicznym czy religijnym.

Debatowali ortodoksi z potencjalnymi heretykami, protestanci z "papistami", wreszcie wyznawcy judaizmu z chrześcijanami. Niektóre publiczne debaty cieszyły się ogromną popularnością, lwowska dysputa frankistów z żydami (z września 1759 r.) na tyle dużą, że wstęp do kościoła odbywał się za specjalnymi biletami. Prócz polemik w formie dyskursu ustnego, prowadzono też ogniste "dialogi" za pomocą pism polemicznych.

Przy omawianiu różnych kwestii związanych z religią Izraelitów, strona chrześcijańska nader często sięgała po żydowskich konwertytów, jako że ci łączyli w sobie dwie pożądane kompetencje: "skażoną wiedzę" i prawdziwą wiarę.

W tym przypadku rzecz miała się podobnie: atak na księgi żydowskie przeprowadził Josef Pfefferkorn, żydowski rzeźnik z Kolonii, który przyjął chrzest (wraz z żoną, synem i teściową) w 1507 roku. To co mniej typowe, to że z responsem wystąpił nie jakiś rabin a Johannes Reuchlin. Uczony, dyplomata w służbie wielu dworów książąt niemieckich, wreszcie człowiek, który zapragnął prócz greki i łaciny poznać język hebrajski.

Pfefferkon, wkrótce po przejściu na chrześcijaństwo, rozpoczął wydawanie pism skierowanych przeciw Żydom, w 1507 r. pojawiła się jego pierwsza broszura "Zwierciadło Żydów", a w 1509 r. "Wróg Żydów". Polemika obu panów, na dobre rozpoczęła się od ogłoszenia opinii Reuchlina. Pfefferkon, za sprawą swych sprzymierzeńców: Ortwina Gracjusa i Arnolda Tungara, uzyskał od cesarza Maksymiliana I zgodę na wyszukiwanie i niszczenie pism żydowskich, mających zwierać obraźliwe treści pod adresem chrześcijan.

Jakie pisma konwertyta uznał za szkodliwe?

Jakie stanowisko zajął w tej sprawie Reuchlin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.