Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Rzeźnik vs Uczony - spór o szkodliwość ksiąg żydowskich

Rekomendowane odpowiedzi

"Słyszałem od starszych, że w dawnych czasach pojawiło się kilku ochrzczonych Żydów, którzy słowem i czynem starali się zaszkodzić świętemu naczyniu i z powodu własnej nienawiści i niewielkiej zdolności zrozumienia usiłowali je wydać na pastwę płomieni. I niemal powiódł się już ich plan, gdy nagle Bóg obudził pewnego mądrego chrześcijanina, który wystąpił przed obliczem książąt i ich sług, nauczając szacunku dla tej świętej

księgi".

Chaim ben Bezalel

Średniowiecze czy nowożytność były świadkami szeregu dysput i debat o podłożu teologicznym czy religijnym.

Debatowali ortodoksi z potencjalnymi heretykami, protestanci z "papistami", wreszcie wyznawcy judaizmu z chrześcijanami. Niektóre publiczne debaty cieszyły się ogromną popularnością, lwowska dysputa frankistów z żydami (z września 1759 r.) na tyle dużą, że wstęp do kościoła odbywał się za specjalnymi biletami. Prócz polemik w formie dyskursu ustnego, prowadzono też ogniste "dialogi" za pomocą pism polemicznych.

Przy omawianiu różnych kwestii związanych z religią Izraelitów, strona chrześcijańska nader często sięgała po żydowskich konwertytów, jako że ci łączyli w sobie dwie pożądane kompetencje: "skażoną wiedzę" i prawdziwą wiarę.

W tym przypadku rzecz miała się podobnie: atak na księgi żydowskie przeprowadził Josef Pfefferkorn, żydowski rzeźnik z Kolonii, który przyjął chrzest (wraz z żoną, synem i teściową) w 1507 roku. To co mniej typowe, to że z responsem wystąpił nie jakiś rabin a Johannes Reuchlin. Uczony, dyplomata w służbie wielu dworów książąt niemieckich, wreszcie człowiek, który zapragnął prócz greki i łaciny poznać język hebrajski.

Pfefferkon, wkrótce po przejściu na chrześcijaństwo, rozpoczął wydawanie pism skierowanych przeciw Żydom, w 1507 r. pojawiła się jego pierwsza broszura "Zwierciadło Żydów", a w 1509 r. "Wróg Żydów". Polemika obu panów, na dobre rozpoczęła się od ogłoszenia opinii Reuchlina. Pfefferkon, za sprawą swych sprzymierzeńców: Ortwina Gracjusa i Arnolda Tungara, uzyskał od cesarza Maksymiliana I zgodę na wyszukiwanie i niszczenie pism żydowskich, mających zwierać obraźliwe treści pod adresem chrześcijan.

Jakie pisma konwertyta uznał za szkodliwe?

Jakie stanowisko zajął w tej sprawie Reuchlin?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.