Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Dlaczego Żydzi porzucili rolnictwo?

Recommended Posts

Ogólnie pośród badaczy istnieje co do jednego zgoda, odchodzenie od rolnictwa zacząć się miało w V i VI stuleciu, w większych skupiskach wspólnot żydowskich Mezopotamii i Persji, a pełen swój wymiar osiągnęło to zjawisko w VIII i IX wieku.

Jak można objaśnić te zmiany?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Tam czy u nas? W książce którą kiedyś kupiłem i pożyczyłem, co niestety oznacza, że już do mnie nie wróci gdzieś między stronami 10-15 było kilka przykładów Żydów-rolników, głównie z Hiszpanii oraz ... Polski. W Hiszpanii mieli być zwłaszcza zaangażowani w produkcję wina, w pamięci utkwiła mi też data 711 jako przykład Żydów-rolników. Książka owa miała tytuł Medieval Jewish Civilization: An Encyclopedia autorstwa N. Roth niestety z przyczyn wyżej wymienionych swoich stwierdzeń nie jestem w stanie zweryfikować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nie chodzi, że nie zdarzało się im uprawiać ziemi, tylko chodzi o stosunek profesji, a tu zaszła przeogromna zmiana i Żydzi zaczęli odchodzić od rolnictwa. Furiuszu, ja znam na przykład osobę rabiego Samuela ibn Nagrela, który został sobie ni mniej ni więcej - jak wezyrem w Granadzie. Nie zmienia to faktu, że zasadniczo w kalifatach muzułmańskich (622-1258) służba cywilna była zamknięta dla niemuzułmanów.

Z winem rzecz była dla Żydów skomplikowana, talmudyczne nakazy zabraniały picia i dotykania wina wytworzonego przez gojów, a nawet wina dotkniętego przez taką osobę. Zwyczaj ten wziął się od pogańskich ofiar spełnianych winem, co nazywano - neszech. Stąd zakupy winnic, potem przepisy poczęto na różny sposób rozluźniać, nową wykładnią zajmował się między innymi uczony Raszi (1040-1105).

Share this post


Link to post
Share on other sites
euklides   

Zdaje się że Koneczny w swej Cywilizacji Żydowskiej pisał że z powodu nakazów religijnych (talmud) wolno im było uprawiać ten sam kawałek ziemi tylko przez 7 lat. Po tym czasie musieli ją opuścić. Nie wiem czy dobrze pamiętam. Teraz nie mam tej książki u siebie to nie mogę tego sprawdzić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A zauważył euklides, że od wieków Żydzi utrzymywali się z rolnictwa i nie mieli żadnego problemu z takim zakazem? Poza tym nie chodziło o zakaz uprawy po siedmiu latach, tylko zakaz tyczący się roku szabatowego, zwany - szmita. Jak się zajrzy do Miszny to łatwo się przekonać, że znaczna część jej tekstów skierowana jest do ludności rolniczej, by jedynie wspomnieć, iż już pierwsza część to Zeraim, czyli: "nasiona". Poza całą masą arisim, chohrim, kablanim, nawet uczeni amoraici pomimo swej aktywności w akademiach w Mezopotamii - byli posiadaczami ziemskimi. Potwierdza taką tradycję Antioch III w liście do Zeuksisa, gdzie stwierdzał że mezopotamscy Żydzi od dawna byli rolnikami.

W ciągu sześciu wieków od Jezusa do Mahometa większość Żydów poświęcała się pracy na roli, czy to w charakterze pracowników najemnych czy to jako właściciele ziemscy. Nie mieli żadnego problemu z rozwiązywaniem problemu: "siedmiu lat".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z szacunków zaprezentowanych przez Zvi Ecksteina i Maristellę Botticini w "The Chosen Few: How Education Shaped Jewish History, 70-1492".

Procentowy udział Żydów pracujących w rolnictwie i zawodach wymagających specjalnych kwalifikacji

(region / I wiek-400 / lata 400-650)

Ziemia Izraela

rolnictwo - 85-90 / 80-85

rzemiosło, handel, kredyty - 10-15 / 15-20

Mezopotamia i Persja

rolnictwo - 85-90 / 70-80

rzemiosło - 10-15 / 20-30

Afryka Północna

rolnictwo - 70-80 / b.d.

rzemiosło - 20-30 / b.d.

Syria i Liban

rolnictwo - 85-90 / b.d.

rzemiosło - 10-15 / b.d.

Azja Mniejsza i Bałkany

rolnictwo - 40-50 / 30-40

rzemiosło - 50-60 / 60-70

Europa Zachodnia

rolnictwo - 70-80 / b.d.

rzemiosło - 20-30 / b.d.

Europa Wschodnia

rolnictwo - 70-80 / b.d.

rzemiosło - 20-30 / b.d.

Procentowy udział Żydów...

(region / lata 400-650 / 650-1250)

Ziemia Izraela

rolnictwo - 80-85 / 20-30

rzemiosło, handel, kredyty - 15-20 / 70-80

Mezopotamia i Persja

rolnictwo - 70-80 / 10-20

rzemiosło - 20-30 / 80-90

Afryka Północna

rolnictwo - b.d. / 10-20

rzemiosło - b.d. / 80-90

Syria i Liban

rolnictwo - b.d. / 10-20

rzemiosło - b.d. / 80-90

Azja Mniejsza i Bałkany

rolnictwo - 30-40 / 10-20

rzemiosło - 60-70 / 80-90

Europa Zachodnia

rolnictwo - b.d. / 1-5

rzemiosło - b.d. / 95-99

Europa Wschodnia

rolnictwo - b.d. / 1-5

rzemiosło - b.d. / 95-99

Share this post


Link to post
Share on other sites

I jeszcze takie spostrzeżenie o zmieniającej się sytuacji zawodowej dawnych Izraelitów.

W okresie Miszny i epoce talmudycznej większość rozpatrywanych wątpliwości dotyczyło kwestii związanych z pracą na roli. Natomiast poczyna się to zmieniać w późniejszym okresie czasu, co widać w responsach gaonów z akademii w Mezopotamii. Pytania dotyczące spraw rolniczych poczęły pojawiać się coraz rzadziej, spadając wreszcie do niewielkiego procenta ogółu rozpatrywanych spraw.

W roku 787 dwóch niezwykle wpływowych gaonów unieważniło obowiązujące dotąd prawo talmudyczne, stanowiące, iż należny posag i długi sierot można egzekwować jedynie z nieruchomości. Co świadczy o zachodzącej zmianie w posiadaniu ludności żydowskiej. Kilkadziesiąt lat później(początek IX stulecia) rabi Mojżesz (Mesharshaya) Gaon, stojący na czele akademii Sura, objaśniając tę zmianę tłumaczył, że jej motywem był stan, w którym "większość tutejszych Żydów nie posiada własności ziemskiej".

Szerzej:

M. Gil "Jews in Islamic Countries in the Middle Ages"

J. Mann "The Responsa of the Babylonian Geonim as a Source of Jewish History"

R. Brody "The Geonim of Babylonia and the Shaping of Medieval Jewish Culture".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.