Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Bruno Wątpliwy

Najstarsze okręty wojenne na świecie

Rekomendowane odpowiedzi

Choć lepiej pozostać przy łajnie w przypadku lam, guano tradycyjnie jest raczej zarezerwowane dla nieco innych zwierząt (choć i w tym 'zarezerwowaniu' konsekwencji zoologicznej nie ma)...:(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

"Yapurá" i "Yavarí" miały pływać na jeziorze Titicaca, w czasie kiedy kiedy je dostarczono z Londynu (w 1862 r. na pokładzie parowca "Mayola") do portu Arica, nie było zbudowanej drogi kolejowej prowadzącej do jeziora. Kiedy zatem z portu statki dotarły koleją do Takanu, dalszy ich transport zamierzano przeprowadzić na brakach tragarzy i grzbietach mułów. Ot, mniej więcej trasa licząca 350 km prowadząca zarówno przez andyjskie przełęcze  jaki przez pustynię Atacama. To było "tylko" 2766 części o ogólnej wadze ok. 210 ton. Pomimo trzęsienia ziemi, zawirowań politycznych w Peru, wojny z Hiszpanią, ostatecznie okręty zostały zwodowane w 1870 i 1873 roku. Jednak był to wyczyn. Aha, obecnie "Yavarí" nie jest napędzane ptasim guanem.

/za: A. Mitrofanov "Yavarí - długowieczny okręt na jeziorze Titicaca", "Okręty Wojenne", Vol. XVI, nr 4, 2007 (84)/

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wzmiankowana już w pierwszym poście - około 110 letnia (!)  "Kommuna" jakiś czas temu pojawiła się nad wrakiem "Moskwy". Relacje i komentarze są raczej zgodne, że "Kommuna" szans na podniesienie z dna flagowego okrętu Floty Czarnomorskiej nie ma (z racji jego gabarytów), chodzi raczej o elementy uzbrojenia, elektroniki, czy dokumenty.   

Zob. np.:

https://sofrep.com/news/russia-sends-100-year-old-kommuna-salvage-ship-to-recover-parts-of-the-moskva/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Cytuj

Tajwan (Republika Chińska) ma problemy z pozyskaniem okrętów podwodnych. Kraje dysponujące technologią budowy klasycznych okrętów podwodnych nie chcą zbytnio zadzierać z Chińską Republiką Ludową. Tajwańczycy mają przystąpić do budowy własnych, może z pomocą USA.

Pożyjemy, zobaczymy. Jakieś szanse są, bo przecież Tajwańczycy z nowoczesną technologią nie są na bakier.

Ale na razie... Mają cztery okręty podwodne:

1. Najnowsze dwa tajwańskie okręty podwodne to holenderskiej budowy "młodzieniaszki" z końca lat 80.

2. Dwa pozostałe mają ponad 70 lat. Należą do amerykańskiej klasy "Tench" (na Tajwanie klasa "Hai Shih").

I pozytywna wiadomość z Tajwanu. Flota Republiki Chińskiej przestanie być skansenem okrętów podwodnych. Wodowano pierwszy okręt klasy "Hai Kun". Niewiele o nim wiadomo, wygląda trochę na ewolucję holenderskich typów "Zwaardvis" i "Walrus" (co zresztą nie dziwi).

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/02/taiwan-launches-its-first-indigenous-submarine/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hai_Kun-class_submarine

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.