Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Zemh0

Prędkość podróży w średniowieczu

Recommended Posts

Zemh0   

Witajcie,

Chciałam zapytać się o to, jak szybko można było się poruszać w średniowieczu? Ile mogła potrwać podróż np. z Rzymu do Florencji? Albo z Marsylii do Madrytu?

Wiadomo, że inaczej to wygląda w przypadku całej rodziny arystokratów, samotnego jeźdźca lub grupy poruszającej się pieszo. Proszę o oszacowanie każdej opcji - czy np. dla samotnego jeźdźca podróż z Rzymu do Florencji zajmowała około: dzień, kilka dni, tydzień, itp.

I jeszcze druga sprawa: jak szybko rozprzestrzeniały się wiadomości? Gdy np. trzeba było przekazać jakąś ważną informację i wysyłało się posłańca, czy istniał jakiś system, który miał przyspieszać obieg wiadomości? Słyszałam, że gdzieś była siatka przystanków, gdzie można było wymieniać konie, ale nie wiem, czy to nie było później.

Wiem, że to zakrawa o renesans, ale chciałabym zobaczyć porównanie V i XVI wieku w tych kwestiach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Badania archeologiczne potwierdziły istnienie w V i VI wieku dróg wybrukowanych jeszcze w okresie rzymskim, na przykład w Brescii i Mediolanie, co świadczy o prowadzeniu ich konserwacji za rządów ostrogockiego króla. D. Długosz, Barbarzyńcy w północnej Italii. Ostrogoci i Longobardowie, Warszawa 2011, s.116

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo trudno oszacować - to trochę wróżenie z fusów. Drogi się zmieniały, zarówno ich przejezdność jak i bieg, skutki obowiązywania Grundruhrecht mogły niejednego podróżnika niemile zaskoczyć. Dla podróżujących kupców we wczesnym średniowieczu pewnym standardem dziennych limitów zdaje się być rozmieszczenie komór celnych, na Śląsku rozstawione były co dwadzieścia kilometrów. Wedle przekazu Ibrahima ibn Jakuba karawana kupiecka idąca z Krakowa do Pragi musiała poświęcić na to trzy tygodnie (przez Bramę Morawską i Hradec Kralove, w sumie ok. 420 km). Kiedy Krzywousty odbył podróż do Głogowa, przemieszczał się z prędkością 60 km na dzień, a tymczasem Chrobry w podróży do Kijowa osiągnął tempo dwukrotnie mniejsze. W XV w. przy głównych traktach europejskich istniały już miejsca gdzie kursorzy mogli zmienić konie.

Dla porównania:

romanrozynski.blogspot.com - "Szybkość poczty w XVII w."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.