Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Furiusz

Zwierzęta w sztuce kościelnej doby piastowskiej

Recommended Posts

Furiusz   

M. Kierczuk-Macieszko, Późnoromańska kadzielnica z Jamielnika, "Kwartalnik historii Kultury Materialnej" t.56, z. 2 (2008), przekonuje, że popularnym motywem zdobniczym późnoromańskich kadzielnic były figury lwów. Związane to było nie tylko z ewangelicznymi koneksjami lwa ale także z tym, że: Według średniowiecznych bestiariuszy lwy śpią z otwartymi ślepiami, dlatego stały się symbolem czujności. Ich posągi ustawiano w charakterze stróżów przed wejściem do świątyń i przed tronami władców. Dym kadzidlany był porównywany do modlitwy (...), a lwy miały strzec, by nikt nie zakłócił jej przebiegu. - ibiem s.193 - 94.

Co ciekawe w przypadku tej kadzielnicy, jak uważa autorka, analizując znane jej analogiczne wizerunki lwów, maski tego zwierzęcia na kadzielnicy z Jamielnika są wzorowane na średniowiecznych kołatkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To chyba głównie za sprawą anonimu znanego jako "Φυσιολόγος", w interpretacji chrześcijańskiej teologii, lew śpiący z otwartymi oczami to symbol śmierci Chrystusa (: jego ciała), a otwarte oczy to: czuwanie jego boskości.

/za: "WRATISLAVIA ANTIQUA", 20, 2014; rozdz. "Zwierzęta fantastyczne i symbolika chrześcijańska"/

J

est też tam podrozdział o lwach, ale tom tyczy się głównie odznak średniowiecznych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

T. Panfil, Kwaśne winogrona, czyli o symbolice roślin i zwierząt na drzwiach gnieźnieńskich [w:] Księga - Nauka - Wiara w średniowiecznej Europie, pod red. T. Ratajczak, Poznań 2004 - temat ma już spora literaturę ale tak gwoli odnotowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiek XII miał przynieść wysyp ikonografii fantastycznych monstrów, co wiąże się z kolejnym zapoznaniem z gliptyką antyczną przefiltrowaną przez pośrednika - czyli kulturę arabską. Jak często pojawiały się u nas wizerunki postaci hybrydowych: zwierzęco-ludzkich, nie licząc popularnych centaurów czy syren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W apsydzie kościoła w Świerzawie znajdują się unikatowe malowidła z przedstawieniami zwierząt:

"Przedstawienia zoomorficzne i ornamentalne pokrywające całe ściany i sklepienie apsydy a związane z symboliką Drzewa Życia, są jedynymi tak dobrze zachowanymi malowidłami z tego okresu w Polsce a i w Europie nie mają bezpośredniego odpowiednika (...)

Na ścianach i sklepieniu, w trzech strefach wydzielonych poziomymi pasami ornamentu przedstawienia związane z symboliką Drzewa Życia. W strefie dolnej (poniżej okien) przeważają wyobrażenia ptaków; w środkowej przedstawienia zoomorficzne (ptaki, czworonogi, ryby) – w polu m. oknem śr. a pn. otoczone wicią roślinną z motywem palmety, w polach zewn. pary ptaków w układzie antytetycznym".

/E. :Kosakowski "Zabytkowe nawarstwienia na elewacjach kościoła pw. śś. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie", Kraków 2016, s. 1 i s. 4/

 

W dniu 28.11.2015 o 11:00 PM, secesjonista napisał:

To chyba głównie za sprawą anonimu znanego jako "Φυσιολόγος", w interpretacji chrześcijańskiej teologii, lew śpiący z otwartymi oczami to symbol śmierci Chrystusa

 

Lew miał być też symbolem strażnika, władzy i immunitetu Kościoła.  A z drugiej strony już we wczesnym chrześcijaństwie lew był symbolem Szatana, stąd na nagrobkach symboliczne przedstawianie zmarłych uciekających od Leo rugens do Pasterza, czy zachowana fraza w mszy świętej za zmarłych: "libera eas de ore leonis, ne absorbeat eas tartarus".

Z racji tych symbolicznych funkcji lew (a zwłaszcza jego paszcza) chętnie był wykorzystywany w ozdobach drzwi, antab czy wreszcie w kołatkach. W Europie zachowało się ok. pięciuset kołatach w kształcie lwiego łba z okresu romańskiego. Pośród nich niewiele prezentuje motyw lwa pożerającego człowieka, wedle Teresy Mroczko jest ich tylko dziewięć (tejże, "Czerwińsk romański"). Pośród nich najsłynniejsza i najstarsza to ta pochodząca z drzwi płockich w Nowogrodzie Wielkim. W Polsce też mieliśmy taki zabytek, na południowych drzwiach kościoła opactwa kanoników regularnych w Czerwińsku.

Mieliśmy, gdyż w 1940 r. Dagobert Frey "pożyczył" ją sobie, na osłodę pozostawił jej opis zawarty w: "Deutsche mittelalterliche Kunst in Masovien" ("Zeitschrift des deutschen Vereins für Kunstwissenschaft", t. 7, 1940).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.