Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Furiusz

Literatura - architektura średniowieczna (głw. renesansowa)

Recommended Posts

Furiusz   

Zwracam się w sumie z prośbą - zainteresowałem się średniowiecznym - renesansowym budownictwem. Są jakieś dobre, ogólne prace na ten temat? Takie by wyjaśniały jak to mawiają jak powstawała chwała katedr i dlaczego to wszystko się trzyma?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

Z renesansem nie ma problemu, w Polsce wyszły tłumaczenia Witruwiusza, Palladia. Ale gotyk ? Opracowania tyczą najczęściej założeń i detali. Statyką mało kto się zajmuje, a ona jest tu najciekawsza. Bo jak sobie radzili z przejęciem sił poziomych od sklepień to jest prawdziwa sztuka budowlana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cóż, podejrzewam, że ze znalezieniem Witruwiusza to Furiusz nie będzie miał kłopotów... a Furiusza bardziej interesują materiały źródłowe, gdzie obmyślano m.in.: "jak to zrobić" czy jakaś synteza? Rozrzut jest duży: Średniowiecze i Renesans, a rzecz ma się tyczyć tych bardziej okazałych budowli - jak zrozumiałem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Raczej to drugie. Interesuje mnie przede wszystkim późne średniowiecze i wczesny renesans. Przede wszystkim gotyk z jego katedrami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

To może jak radzili sobie z tym w czasach popularności neogotyku.

katedry1.jpg

katedry2.jpg

katedry3.jpg

katedry4.jpg

katedry5.jpg

Jak widać jest to mieszanka empirii z statyką liczoną metodą graficzną

Share this post


Link to post
Share on other sites
jakober   

Furiuszu, może zainteresuje Cię książka "Wissensgeschichte der Architektur, Band III: Vom Mittelalter bis zur Frühen Neuzeiten" (niestety, tylko w j. niemieckim).

Wiele w materii, którą poruszasz w swoim zapytaniu, pisze profesor Günther Binding. Niestety, nie spotkałem polskich tłumaczeń. Istnieją angielskie przekłady paru jego książek.

O rozwojach samych styli architektonicznych możesz znaleźć u Nikolausa Pevsnera w jego "Historii architektury europejskiej", ale bez głębszego wnikania z jego strony w detale techniczne.

Jako ciekawostka wizualnego, schematycznego a zarazem przestrzennego zobrazowania zasad rozłożenia sił w konstrukcjach katedr i jednocześnie poszukiwań konstrukcyjnych roziwązań mogą być modele przestrzenne budowane przez Gaudiego dla jego projektu Sagrade Familia w oparciu o krzywe łańcuchowe. Ponieważ wykorzystuje on w nich sznurki, odważniki i grawitację, modele odzwierciedlają konstrukcje wielołukowe w pozycji odwróconej (do góry dnem). Ciekawe, pouczające, proste, odkrywcze...

Zdjęcia można znaleźć w internecie wpisując "gaudi string model".

Share this post


Link to post
Share on other sites
jakober   

Co jakiś czas ma miejsce w Europie (jak dotychczas, nie licząc piątego w Chicago) kongres International Congress on Construction History (najblizszy odbędzie się w 2018 roku w Brukseli). Na stronie hiszpańskiej Sociedad Espańola de Historia de la Construcción udało mi się znaleźć bibliotekę z materiałami z I Kongresu w Madrycie w 2003 roku. Jest w niej wiele interesujących opracowań, m.in. to dotyczące analizy statycznej konstrukcji okna gotyckiego czy to poświęcone pracom Bernadino Baldiego (XVIw.) i Philippe de La Hire (XVIIw.) w zakresie statyki łuków, lub znaczeniu żebra w sklepieniach gotyckich (tutaj zaciekawiło mnie m.in. odniesienie do trzech hipotez stawionych przez Umberto Eco w jego "Nieobecnej strukturze": 1. żebro podtrzymuje sklepienie, 2. żebro nie podtrzymuje niczego, 3. żebro podtrzymuje sklepienie w trakcie wznoszenia budowli jako konstrukcja tymczasowa).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.