Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Furiusz

Mitra w świecie rzymskim

Recommended Posts

Furiusz   

Zapraszam do dyskusji na temat roli Mitry, historii tego bóstwa w świecie rzymskim, jego kultu, organizacji tegoż, społecznego zaplecza oraz zabytków związanych z tym bóstwem ale wyłącznie w świecie rzymskim pozostawiając nieco na uboczu jego kult w świecie irańskim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On chyba był można powiedzieć patronem ludzkości?

...w jego krwi błogosławiona jest cała ludzkość

Widać drobne podobieństwo do Chrystusa - miał się urodzić 25 grudnia, już nie mówiąc, że z jego ciała powstały wszystkie zwierzęta i rośliny, to przypomina stworzenie świata przez Boga Ojca.

Mój leksykon mitologii podpowiada mi, że jego święto było okryte tajemnicą i brali w nim udział tylko mężczyźni. Dlaczego?

Edited by TyberiusClaudius

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
On chyba był można powiedzieć patronem ludzkości?

...w jego krwi błogosławiona jest cała ludzkość

Skądś Ty to wytrzasnął?

Widać drobne podobieństwo do Chrystusa - miał się urodzić 25 grudnia

Bzdura - w tradycji wedyjskiej nie ma ani słowa o tym kiedy Mitra miał się narodzić, on po prostu był. Tradycja rzymska nie podaje kiedy miał się narodzić. Skąd więc ów 25 grudnia?

już nie mówiąc, że z jego ciała powstały wszystkie zwierzęta i rośliny, to przypomina stworzenie świata przez Boga Ojca.

Kolejny raz - skąd taka informacja. Błędna zresztą i ponownie modelowana na wzór chrześcijański.

brali w nim udział tylko mężczyźni. Dlaczego?

Bo nie dopuszczano kobiet. To rys jeszcze perski gdzie Mitra związany był z męskimi "fratriami".

Share this post


Link to post
Share on other sites
euklides   

Zapraszam do dyskusji na temat roli Mitry, historii tego bóstwa w świecie rzymskim, jego kultu, organizacji tegoż, społecznego zaplecza oraz zabytków związanych z tym bóstwem ale wyłącznie w świecie rzymskim pozostawiając nieco na uboczu jego kult w świecie irańskim.

Z tego co wiem, to w świecie rzymskim Mitra był czczony przede wszystkim przez żołnierzy, cześć można było mu oddawać w obozie i był to ceremonial prosty. Stałe miejsca kultu znajdowały się w podziemnych pieczarach. Wielu zwolenników miał w Egipcie. Nie wiem czy między mnichami z góry Nitra nie było również jego wyznawców, ci swoje miejsca kultu mieli równiez po ziemią. Duży ośrodek jego kultu był w Aleksandrii. Około 350 roku doszło tam do rozruchów po tym jak cesarz miejsce kultu Mitry przekazal chrześcijanom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To co napisałem wziąłem z Leksykonu Mitologii nazwisko autora dopiszę jutro, bo dzisiaj mi się nie chce.

To doprawdy dość specyficzne - znalazłeś czas by napisać oczywistość (o leksykonie już pisałeś) i nie chce Ci się podać autora mimo, że masz pod ręką ową książkę? - Furiusz

Tak.

Jest to Gerhard J. Bellinger

PS, Nie mam pod ręką tylko jest o jakieś 3 metry ode mnie.

Edited by TyberiusClaudius

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Jeśli reszta informacji tam zawartych jest równej jakości to radziłbym na nim zbytnio nie polegać. Zacznijmy może od tego, że ilość źródeł pisanych jakimi dysponujemy dla kultu Mitry w świecie rzymskim jest bardzo niewielka i żadne nie daje jakiejś ciągłej opowieści o jego losach czy charakterze jego kultu. Większość tego co mamy to przedstawienia ikonograficzne. Nie jest prawdą, że z ciała Mitry powstać miały wszystkie zwierzęta - jest to tym bardziej absurdalne, że jednym z podstawowych elementów kultu było tauroktonos czyli ofiara z byka. Zawsze jest ona w centrum ikonografii mitreów. Z tego powodu trudno uważać by z jego ciała powstały wszystkie zwierzęta skoro przynajmniej jedno istniało wcześniej - ów byk.

Druga sprawa owe narodziny 25 grudnia. Jest to popularny mit, zwłaszcza w środowiskach ateizujących i lewicujących mający tyle wspólnego z prawdą co lew z lataniem. Jedyne co wiemy na pewno to to, że narodzić miał się ze skały. Nic ale to nic nie wiemy o dacie jego narodzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Z. Subic, Epigrafske najdobe v Ptuju in Obmocju v letih 1965-1966, "Arheoloski Vestnik" (Ljubljana), t.18 (1967), s.187-190 mamy tu fragment płyty reliefowej z przedstawieniem, dośc niewyraźnym Mitry i inskrypcję spod tego reliefu, a w zasadzie jej fragment który głosi Deo Invicto Mithrae A[-] et Avrelivs V [-].

Share this post


Link to post
Share on other sites
euklides   

(...)

mamy tu fragment płyty reliefowej z przedstawieniem, dośc niewyraźnym Mitry i inskrypcję spod tego reliefu, a w zasadzie jej fragment który głosi Deo Invicto Mithrae A[-] et Avrelivs V [-].

Czyli by się potwierdzało że wprowadzony przez Aureliana kult invictus solis to innymi slowy kult Mitry.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Euklidesie - Sol Invictus. Juz kiedys o tym było na forum, w łacinie solis to genetiv liczby pojedynczej a invictus to nominativ liczby pojedynczej męskiej. Czyli kogo czego, słońca niezwyciężony - przyznasz, że bez sensu tak gramatycznie jak i treściowo.

Po drugie przydomek Invictus jest przydomkiem. Obdarzano nim różnych bogów np Jowisza i Heraklesa. Także to, że jeden przydomek wystepuje przy kilku bóstwa nie oznacza, że postacie te sa identyczne.

Innymi słowy Niezwycięzony Mitra i Niezwycięzone Słońce to dwie różne postaci boskie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

A. Tatarkiewicz, Życie religijne Ostii antycznej, Poznań 2009, s.122-137 w Ostii mitrea zakładane były między budynkami już istniejącymi, przede wszystkim między insulae i obiektami handlowymi. Wejścia nigdy nie prowadziły na główne ulice a na zaułki, ślepe uliczki albo jakieś wewnętrzne dziedzińce. Datowane są od Ii wieku do III wieku AD i pewną ciekawostką jest, że początkowo mieściły się w obrębie obiektów prywatnych a później przy obiektach handlowych lub przy obiektach publicznych np termach, co może świadczyć o wzroście popularności tego kultu. Były owe mitrea bardzo różnych rozmiarów od takich o wymiarach 17 na 5.5 m do takich o wymiarach 5.5 na 4 m. Były bogato dekorowane a wyznawcy i kapłani byli z różnych grup społecznych i etnicznych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Kilka starszych tekstów: po pierwsze Porfiriusz, De abstinentia ab esu animalium, IV.16 zna kobiety będące wtajemniczonymi w misteria Mitry. Generalnie jest to fragment odrzucany jako nieporozumienie i błąd Porfiriusza choć warto może dodać, że D. Jonathan, The Exclusion of Women in the Mithraic Mysteries: Ancient or Modern?, "Numen" t.47 z.2 (2000), s. 121–141 uważa, że przynajmniej w niektórych regionach istniała możliwość by kobiety uczestniczyły w kultach mitraistycznych.

Istnienie jakichś lokalnych odmian misteriów mitraistycznych z innymi czy nieco zmodyfikowanym nazwami stopni wtajemniczenia sugeruje B.M. Metzger, St. Jerome's Testimony concerning the Second Grade of Mithraic Initiation, "The American Journal of Philology" t.66 z.3 (1945), s.225-233 chodzi o list CVII.2 gdzie podaje on listę stopni wtajemniczenia. Analizując jego listę i dane z inskrypcji mamy cryfies i chryfies a u Hieronima cryphius. Trochę to wątpliwe ale w sumie czemu nie?

A.D. Nock, The genius of Mithraism, "The Jorunal of Roman Studies" t.27 (1937), s.108-113 jest już mocno zdezaktualizowany jedynie kwestia odrębności Sol Invictus od Mitry jest ciekawa i godna polecenia choćby Euklidesowi.

Dla ciekawych o kwestie mitraizmu zahacza stary tekst A.S. Hoey, Official Policy towards oriental Cults in the Roman Army, "Transaction and Proceedings of Americam Philological Association" t.70 (1939), s.456-481 choć wnioski tylko częściowo aktualne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.