Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sędzimir

Jakość mieczy barbarzyńskich w epoce żelaza - od okresu lateńskiego do okresu wędrówek ludów

Rekomendowane odpowiedzi

Dawno nie przeczytałem tylu dziwnych rzeczy :)

Jako że z wykształcenia jestem inżynierem technologi metali (nie zajmuję się wytopem metali, niemniej liznąłem tematu i mam pojęcie wyższe niż przeciętne) a o historii metalurgii na studiach co nieco miałem.

Żelazo rodzime występuje w przyrodzie, ale rzadko (musi być odcięte od środowiska zewnętrznego, żeby nie skorodowało) więc nie ma ono znaczenia w historii metalurgi.

W epoce żelaza, jak i do późnego średniowiecza nie wytapiano ani żelaza ani stali. Ruda żelaza to różnego rodzaju tlenki i wodorotlenki żelaza. Redukowano ją poprzez wypalanie tj. wodorotlenki rozpadają się na tlenki, a te są redukowane przez CO (tlenek węgla) albo C przy bezpośrednim styku. Węgiel lub tlenek węgla zabierały atomy tlenu ze sobą już pod postacią CO2. W wyniku tego procesu powstawało żelazo gąbczaste, taka bryła o strukturze gąbki. Zaraz po wyciągnięciu z pieca przekuwano je po to, żeby poszczególne ściany tejże gąbki zgrzały się ze sobą (takiemu połączeniu ciągle jest daleko do jednolitej materii)