Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ,

Gdy Aleksander Macedoński ( zwany czasem Wielkim ) postanowił w roku 332 p.n.e rozbudować rękoma Egipcjan i geniuszem Dejnocharesa , niewielką wioskę , na wybrzeżu morza śródziemnego , w Egipcie i nazwać ją zgodnie z właściwym sobie kabotyństwem Alexsandria . Nie przypuszczał chyba , ze właśnie to miejsce stanie się centrum kultury , idei , wiedzy na przestrzeni wieków , a jego rozwój i wspaniałość zastopuje dopiero tysiąc lat później podbój przez prymitywnych wyznawców Allaha z półwyspu arabskiego .

Żydzi , Hellenowie , Egipcjanie , i Rzymianie , stworzyli tam kosmopolityczne centrum handlu , jeden z najważniejszych ośrodków nauki i wiedzy , a nawet techniki , czy architektury ,w czasach hellenistycznych , rzymskich i w początkowym okresie rozwoju chrześcijaństwa .

Imiona takich mieszkańców tego miasta jak ,

Archimedes

Hesychius

Ptolemeusz

Galen

Hypatia

Euklides

Kallimach

ect, ect , etc ,

świadczą o wielkości naukowej tego miasta , podobnie jak słynna Biblioteka , Serapion , czy Musejon , oraz cud ówczesnego świata Latarnia morska w Aleksandrii na wyspie Faros .

Oczywista miała i Aleksandria ciemne strony , to z tego miasta za sprawą Apiona wypełzł obrzydliwy wąż antysemityzmu ( właściwy pogańskiemu hellenizmowi ), wzajemne rozruchy religijne przyniosły śmierć tysiącom Helenów , Żydów i chrześcijan .

To niestety "naturalne "dla wielkich religii monoteistycznych , jak i obrzydliwego pogaństwa , stanowiła Aleksandria centrum religijne i teologiczne , wystarczy wspomnieć :

Marka Ewangelistę

Filona z Aleksandrii

Zapraszam do dyskusji o tym mieście , jego blaskach i cieniach do czasu , gdy umarło dla kultury i cywilizacji zachodniej czyli zdobycia miasta przez Arabów .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Hmmmm ... Furiusza nie ma , widać rozpoczął letnie kanikuły , nikogo innego temat nie interesuje , wiec porozmawiam z kimś co mi wiedza i inteligencją zasadniczo dorównuje , z samym sobą ( choć to podobno pierwsza oznaka szaleństwa :unsure: ) .

W poprzednim okresie nazwałem Aleksandrię centrum teologii chrześcijańskiej i żydowskiej , dziś przyjrzyjmy się judaistycznej stronie miasta , i jego żydowskim mieszkańcom .

Żydzi w Egipcie byli już od czasów Józefa , zgodnie z Pismem przechodzili okresy od prosperity i godności dworskich , po skrajny upadek , a wręcz niewolnictwo . Nauka widzi w Piśmie , dalekie echo semickich najazdów na Egipt . W czasie podziału i istnienia dwoch Królestw - Dolnego a Górnego Egiptu , oraz z późniejszym okresem odzyskiwania przez Egipcjan terenów Delty z rak semickich najeźdźców .

Żydzi byli wiec obecni w Egipcie od tysięcy lat , kiedy się pojawili w Aleksandrii ?

Zapewne bardzo wcześnie , jako naród podobny do dawnych Fenicjan , mający olbrzymi wklad w finanse i handel starożytnego świata , rozwiniętą diasporę , na pewno nie przeoczyli powstania i rozwoju , tak ważnego ośrodka handlowego jak Aleksandria .

Gdy nad Egiptem rzymski legionista rozwiną swoje znaki , i zdeptał panowanie ostatniej królowej z rodu Ptolemeuszów , to w Aleksandrii ludność żydowska stanowiła 1/4 mieszkancow miasta , zamieszkiwała cztery dzielnice . Ile to może być w liczbach bezwzględnych ??? Hmmmm ... :( trudno dokładnie określić , ale kilkaset lat później " ...According to Arabic sources, there were about 400,000 Jews in Alexandria at the time of its conquest by the Arabs (642), but 70,000 had left during the siege. These figures are greatly exaggerated, but they indicate that in the seventh century there was still a large Jewish community...."

Swobodnie można określać , iż były to setki tysięcy osób .

Większość mieszkancow miasta stanowili Hellenowi i Egipcjanie ( zhellenizowani kulturowo ) , to sąsiedztwo i wpływy greckie , nie pozostały bez wpływu na żydowskie społeczeństwo , które zaczęło pewne greckie pierwiastki filozoficzne łączyć , z własnym postrzeganiem świata .

To w Aleksandrii z języka hebrajskiego przetłumaczono na koine , za panowania Ptolemeusza II Filadelfosa , cześć Starego Testamentu ( Septuaginta ) , a pismo to umieszczono w Bibliotece Aleksandryjskiej , by każdy mógł się z słowami Pana zapoznać .

Jednym z najwybitniejszych przedstawicieli filozofii judaistycznej w Aleksandrii , był wspomniany już uprzednio , Filon z Aleksandrii lub Philo Judaeus .

Nie będę streszczał życiorysu wielkiego uczonego , każdy go z łatwością znajdzie , skupie się na jego twórczości .

Pisał on po grecku , a będąc zafascynowany wielkimi filozofami greckimi doprowadził , do zadziwiającej synkretyki obu tak rożnych myśli i dziedzictw ( IMHO raczej się wykluczających ) . Sama idea "Boga " u Filona niebezpiecznie ocierała się , o pojecie abstraktu nic wiec dziwnego ze wiekszosc teologów judaistycznych odrzucała te teorie .

BTW- pisze ogromnym skrótem wiec jeżeli , jest osoba zainteresowana pismami Filona to proszę ( nieco więcej ):

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.ptta.pl%2Fpef%2Fpdf%2Ff%2Ffilonzaleksandrii.pdf&ei=k9ivU-v0H4SOO821gagK&usg=AFQjCNFu5jsUqgA-NS3QJlmvDbyMOkgIdQ&sig2=a8b8I3kAOnAVdDx0REq0Bw&bvm=bv.69837884,d.ZWU&cad=rja

Bogactwo , wpływy , i odmienność religijno-kulturowa żydów , budziły w mieście zawiść ( się powtarza przez stulecia ) , wiekszosc Żydów miała prawa miejskie , brała udział w zarządzaniu Aleksandrią , w sprawach spornych odwoływała się bezpośrednio do Rzymu , uzyskując korzystne wyroki .

Powodowało to , iż miejscowi urzędnicy rzymscy czuli się lekceważeni i upokarzani , jak np: Prefekci Sejan czy Flakkus Awiliusz .

Za czasów tego ostatniego , doszło do pierwszego pogromu Żydów w Aleksandrii w 38 r. ( tylko jednego z wielu ostatni był w XX wieku ). Żydom odebrano prawa obywatelskie. Wypędzono ich z czterech dzielnic Aleksandrii i zniszczono ponad trzysta domów żydowskich. Miesiąc czasu trwały zamieszki w mieście. Żydzi byli mordowani bez wzgledu na płeć i wiek .

Za panowania Tyberiusza ( 41-54 ) , Żydzi stopniowo wracali do Aleksandrii . Następca Tyberiusza Kaligula nieszczególnie się Żydami zajmował ( miał inne zainteresowania , chłopcy , dziewczęta , konie , ). Inaczej się sprawa przedstawiała za panowania przyjaciela judzkiego króla Agrypy Klaudiusza . Cesarz Klaudiusz przyznał im osobnym aktem prawnym równouprawnienie i nakazał namiestnikowi bronić ich od wszelkich napaści oraz bezprawia.

Dobrze , się nieco rozpisałem , może ktokolwiek coś dopisze lub uzupełni .... ;)

Jak nie to sam opisze skrótowo dzieje gminy żydowskiej , do czasów podboju arabskiego , a potem chrześcijan , Greków zostawię tym co się hellenizmem zachwycają <_<

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy chrześcijanie byli traktowani jako sekta W Aleksandrii? A co to właściwie oznaczało "być traktowanym jako sekty" w onych latach?

I z innej beczki: ile Aleksandria miała ludności? Były przeprowadzane spisy ludności?

Edytowane przez adamhistoryk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy chrześcijanie byli traktowani jako sekta W Aleksandrii? A co to właściwie oznaczało "być traktowanym jako sekty" w onych latach?

I z innej beczki: ile Aleksandria miała ludności? Były przeprowadzane spisy ludności?

Dla Żydów początkowo chrześcijaństwo było , jedna z sekt judaistycznych ( do czasu gdy jego członkowie w większości rekrutowali się z żydów , i przestrzegali prawa ) , dla pogan nie obeznanych z teologicznymi niuansami początkowo byli po prostu "Żydami " .

Co do drugiej kwestii pozwolę sobie zacytować fragment wypowiedzi moderatora z bratniego forum Gajusza Juliusza Cezara

w temacie : http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.historycy.org%2Findex.php%3Fshowtopic%3D70539%26view%3Dfindpost%26p%3D712324&ei=gAOxU4fVFYmvPLy4gfAI&usg=AFQjCNGTHOB_D92ueHDqewOelzh394eBsg&sig2=JLFStiG7S1oTX3_e28PqLA&bvm=bv.69837884,d.ZWU&cad=rja

"....Aleksandria natomiast miała 24 296 insuli, natomiast Diodorus (XVII, 59) - podałem za Łukaszewiczem "Egipt Greków i Rzymian" str. 364, ale nie mogę znaleźć stosownego fragmentu u Diodorusa - dla roku 59 p.n.e. podaje liczbę wolnych mieszkańców na poziomie 300 tys. (nie wiadomo czy chodzi tylko o mężczyzn, czy o całą populację). Ponadto istnieje papirus zawierający dane dla Aleksandrii dla roku 32 n.e. oceniający liczbę obywateli (mężczyzn) na 180 tys. do tego należy doliczyć "metojków" i niewolników to liczba 300 tys. mężczyzn jest prawdopodobna po pomnożeniu razy 3 daje 900 tys., a razy 4 nawet 1,2 mln...."

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(..)

Żydom odebrano prawa obywatelskie. Wypędzono ich z czterech dzielnic Aleksandrii i zniszczono ponad trzysta domów żydowskich.

(...)

I tu mnie zastanawia, jak identyfikowano Żydów, czy w owych czasach taki np. Dozyteusz, syn Drimylosa, byłby ofiarą takiego pogromu czy raczej nie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

I tu mnie zastanawia, jak identyfikowano Żydów, czy w owych czasach taki np. Dozyteusz, syn Drimylosa, byłby ofiarą takiego pogromu czy raczej nie?

Grecy stosowali kryterium zapewne wyznaniowe i kulturowe ( nie rasowe ), Żydzi zamieszkiwali cztery kwartały miasta i to tam skupiła się furia pogromów .

Ponadto nie było trudno rozpoznać "żyda "w czasie pogromów w wieku XX , to czemu miało by być inaczej w I w n.e ?

Co do Dozyteusza , to był on apostatą , odstępcom pogardzanym w całej żydowskiej spolecznosci , odstąpił od przepisów prawa i religii , wyparł się swej kultury , co więcej został kapłanem pogańskiego kultu ( wspomina o nim III ( ? ) Księga Machabejska .

Dlaczego na poganinie , kapłanie hellenistycznym miałaby się skupić energia pogromu ? To nie czasy III Rzeszy i jej ponurego dziedzictwa "krwi ".

Edytowane przez lancaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Grecy stosowali kryterium zapewne wyznaniowe i kulturowe ( nie rasowe ), Żydzi zamieszkiwali cztery kwartały miasta i to tam skupiła się furia pogromów .

Ponadto nie było trudno rozpoznać "żyda "w czasie pogromów w wieku XX , to czemu miało by być inaczej w I w n.e ?

Chyba jednak w xx wieku zdarzały się pomyłki? jeśli tak - to i I wieku n.e. mogły się zdarzać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Chyba jednak w xx wieku zdarzały się pomyłki? jeśli tak - to i I wieku n.e. mogły się zdarzać.

Zapewne , podobnie jak i przypadki wtapiania się w tłum pogan , czy ukrywania się rodzin żydowskich , tyle ze co to ma do tematu ?

Jak wspominałem uprzednio nienawiść hellenistyczna wobec judaizmu , nie miała cech rasowych , zaiste "nordyków "tam nie uświadczysz ( no chyba , ze wśród legionistów ), wszyscy od Syryjczyków , przez Greków , czy Żydów , po Egipcjan reprezentowali podobny , pokrewny rodzeń śródziemnomorski .

"....Jak wspomnieliśmy, opinie Greków i Rzymian na temat Żydów ukazują brak

rzetelnej, często elementarnej wiedzy i niechęć do jej zdobycia. Ze zwyczajów

żydowskich powszechnie znana były jedynie szabat44 i obrzezanie45. Nieodnotowane

gdzie indziej szczegóły na temat żydowskiego kultu wymienia Plutarch:

jako jedyny zna lewitów i wspomina o szczegółach związanych z obchodami

święta Sukkot.46

Żydowski obyczaj i religijność dość często opisywano jako dwa sposoby wypaczenia

religii, jako bezbożność lub jako przesąd. Tacyt stwierdza: „Bezbożne

tam wszystko co u nas jest święte, a na odwrót, dozwolone jest u nich to, co u nas

za zakałę uchodzi (profana illic omnia quae apud nos sacra, rursum concessa

apud illos quae nobis incesta)”.47 W swej relacji o wypędzeniu Żydów z Egiptu

określa ich zresztą jako naród znienawidzony przez bogów.48 Nieco dalej uściśla,

pisząc o żydowskich prozelitach: „te przede wszystkim zasady w nich się wpaja,

aby gardzili bogami, wyparli się ojczyzny, za nic mieli rodziców, dzieci i braci

(nec quicquam prius imbuuntur quam contemnere deos, exuere patriam, paren-

tes liberos fratres vilia habere)”,49 jednym słowem przedstawia ich jako wrogów

państwa na każdym poziomie jego organizacji: boskim, politycznym i rodzinnym.

Bezbożnymi (atheoi) nazywa Żydów Apolloniusz Molon (II/I w. p.ne.),50

mieszkańców Judei (ale także Idumei i Celesyrii) z kolei Klaudiusz Ptolemeusz

(ok. 100 - przed 178 r. n.e.)51. Pliniusz Starszy (ok. 23-79 r. n.e.) określa Żydów

jako: „naród wyróżniający się w znieważaniu bogów (gens contumelia numinum

insignis)”.52 Florus (II w. n.e.) mówi o Żydach, jako o ludzie pozbawionym pobożności:

inpia gens.53 Chyba do Żydów odnosi się także wzmianka u Eliusza

Arystydesa (II w. n.e.) o „bezbożnikach z Palestyny

Nieprzyjaciółmi bogów (oi theomiseis) nazwał Żydów cesarz Kaligula,

jak to opisuje Filon (przed 10 r. p.n.e. - po 40 r. n.e.), który był świadkiem tych

słów.55 O bezbożnych (anosioi) Żydach mówił przed Trajanem, według swych

akt, Aleksandryjczyk Hermaiskos,56 przymiotnika tego używają również papirusy

z czasu powstania żydowskiego 115-117 roku n.e.,57 musiał więc być on

w Egipcie trwale związany z Żydami.

Żydom przypisywano także drugi typ religijnej abberacji, to jest zabobonność.

Cyceron pisze wprost o religii żydów jako barbarzyńskim przesądzie (superstitio

barbara),58 podobnie Apulejusz (ok. 125 - po 170 r. n.e.; Iudaei superstitiosi).

59 Kwintylian (ok. 35 - po 90 r. n.e.) z kolei wspomina o Mojżeszu jako

twórcy przesądu żydowskiego (auctor Iudaicae superstitionis).60 Tacyt buduje

wyraźną antytezę „ten lud, zabobonowi wprawdzie oddany, lecz praktykom religijnym

przeciwny (gens superstitioni obnoxia, religionibus adversa)”.61 Także

superstitiosi u Frontona (90-170 r. n.e.) to zapewne Żydzi.62 Również Apion i Plutarch

odnosili się do religii Żydów bardzo nieprzychylnie....."

Za

Przemysław Piwowarczyk

Uniwersytet Śląski

Negatywny obraz Żydów

w starożytności klasycznej

i jego uwarunkowania

Jak widać wobec Żydów podnoszono identyczne "zarzuty " , jakie stopniowo będą podnoszone w prześladowaniu chrześcijan , zarzuty sensu stricto religijne i obyczajowe , nie rasowe .

Wspólna wydaje się być tu niechęć prymitywnego pogaństwa , wobec wyższej idei monoteistycznej .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

Jak widać wobec Żydów podnoszono identyczne "zarzuty " , jakie stopniowo będą podnoszone w prześladowaniu chrześcijan , zarzuty sensu stricto religijne i obyczajowe , nie rasowe .

Wspólna wydaje się być tu niechęć prymitywnego pogaństwa , wobec wyższej idei monoteistycznej .

Z tym bym polemizował, moim zdaniem, podobny katalog zarzutów, pojawi się u przedstawicieli religii chrześcijańskiej, zatem nie łączyłbym tego jedynie z - "prymitywnym" pogaństwem.

Natomiast rodzi się pytanie, czy owa "płodność" intelektualna mieszkańców i zasiedziałych przybyszy może być łączona z jego wielokulturowością?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Z tym bym polemizował, moim zdaniem, podobny katalog zarzutów, pojawi się u przedstawicieli religii chrześcijańskiej, zatem nie łączyłbym tego jedynie z - "prymitywnym" pogaństwem.

I zdecydowanie bym się zgodził gdyby nie to ze temat ma pewne ramy czasowe :

Gdy Aleksander Macedoński ( zwany czasem Wielkim ) postanowił w roku 332 p.n.e rozbudować rękoma Egipcjan i geniuszem Dejnocharesa , niewielką wioskę , na wybrzeżu morza śródziemnego , w Egipcie i nazwać ją zgodnie z właściwym sobie kabotyństwem Alexsandria . Nie przypuszczał chyba , ze właśnie to miejsce stanie się centrum kultury , idei , wiedzy na przestrzeni wieków , a jego rozwój i wspaniałość zastopuje dopiero tysiąc lat później podbój przez prymitywnych wyznawców Allaha z półwyspu arabskiego .

I co prawda chrześcijanie w Aleksandrii dopuszczali się pogromów antyżydowskich ( i to w okresie , który tematu bezpośrednio dotyka ) , jednakowoż wiekszosc "zarzutów "stawianych aleksandryjskim Żydom ma pogański rodowód , wiec wysuwam zdecydowanie inne wnioski , niż Szanowny Secesjonista , co więcej pokuszę się o teorie , ze antysemityzm ( jako antyżydowski ) to dziecko hellenizmu , dziecko w duzej mierze Aleksandrii .

Natomiast rodzi się pytanie, czy owa "płodność" intelektualna mieszkańców i zasiedziałych przybyszy może być łączona z jego wielokulturowością?

IMHO to rzecz oczywista , jakie masz tu wątpliwości ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mati64   

Mówi się, że Aleksandria to dziecko Aleksandra Wielkiego i Ptolemeusza I Sotera, ale osada w miejscu Aleksandrii istniała już od 2686 r. p.n.e. . 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.