Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Moradin10

Kiedy mogła powstać pierwsza łódź podwodna

Recommended Posts

Witam,

Dawno temu czytałem bardzo ciekawy artykuł, na temat który poruszę poniżej. Niestety nie pamiętam zbyt wiele szczegółów. Mam nadzieję, że uda ktoś poratuje mnie swoją wiedzą i powie jak to dokładnie było.

OK przechodzimy do meritum:

Jakiś czas temu odnaleziono dokumenty z XVI-XVII w.(nie pamiętam dokładnie z którego wieku) w których znajdowały się dokładne szkice i plany łodzi podwodnej mogącej służyć do działań wojennych.

Okazało się, że wynalazca (nie pamiętam nazwiska) opatentował to rozwiązanie. I kiedy chciał wdrożyć je do produkcji. Pojawili się przedstawiciele rządu Wielkiej Brytanii i odkupili wszystkie plany od wynalazcy. Ich decyzja była spowodowana tym, iż w tym czasie flota Brytanii była jedną z najpotężniejszych. A nowa technologia stanowiła olbrzymie zagrożenie dla ich floty. Więc aby uniknąć rewolucji w walce, woleli sami przejąć projekt i wyciszyć go.

Wiem, niezbyt dużo tu szczegółów. Ale może ktoś mi pomoże i dokładnie naświetli tą historię.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

Czy ten facet przypadkiem nie nazywał się Fulton (plus 100 lat pźżniej ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Speedy   

Hej

Jeśli chodzi o XVI-XVII w. to myślę że chodzi o prace Anglika Wiliama Bourne'a z Gravesand (1535–1582) i Holendra Corneliusa van Drebbela (1572-1633; w wersji angielskiej Cornelis Drebbel, bo mieszkał i pracował w Anglii przez większość życia).

Jeden i drugi był matematykiem i wszechstronnym wynalazcą i obaj pracowali dla Royal Navy (Bourne był nawet kiedyś artylerzystą na okręcie). Bourne w 1578 w książce o swoich wynalazkach przedstawił opis okrętu podwodnego o napędzie wiosłowym, zbudowanego z drewna uszczelnionego skórą. Nie był to projekt ale raczej taka ogólna koncepcja. Okręt miał zanurzać się i wynurzać dzięki zmienianiu objętości kadłuba. Drebbel, pracujący wówczas dla Royal Navy, w 1620 na podstawie planów Bourne'a zaprojektował swój pierwszy okręt doświadczalny, potem drugi większy i trzeci, mieszczący 16 osób. Napęd stanowiło 6 wioseł, poruszających się w otworach uszczelnionych skórzanymi rękawami. Zbiorniki balastowe były skórzanymi workami, połączonymi z wodą zaburtową, z których w razie potrzeby ręcznie wyciskało się wodę. Okręt miał chrapy oraz system regeneracji powietrza oparty na podgrzewaniu saletry (uwalnianie tlenu) a być może nawet i pochłanianiu CO2 (w roztworze wodorotlenku potasu)!. W 1624 w czasie pokazu na wodach Tamizy w obecności króla Jakuba I i tysięcy londyńczyków okręt Drebbela przepłynął w zanurzeniu z Westminster do Greenwich i z powrotem, przebywając pod wodą 3 godziny na głębokości 4-5 m. Wg jednej z wersji Drebbel zabrał następnie króla na krótką podwodną przejażdżkę.

http://en.wikipedia.org/wiki/William_Bourne_(mathematician)

http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Drebbel

Tak, że generalnie działało mu to nie najgorzej; chociaż są też przypuszczenia, że cała historia jest dziennikarską przesadą i okręt Drebbela był raczej półzanurzeniowy, z "kioskiem" stale pozostającym nad wodą, a rzeczony rejs był znacznie krótszy i odbył się wyłącznie z prądem. Mogłoby to tłumaczyć, dlaczego marynarka szybko straciła zainteresowanie projektem, mimo że Drebbel odbył jeszcze wiele udanych rejsów i publicznych pokazów.

Za pierwszy okręt podwodny o przeznaczeniu definitywnie militarnym i uzbrojony uchodzi amerykański Turtle, zbudowany w 1775 r. przez Dawida Bushnella i użyty w wojnie z Brytyjczykami (aczkolwiek i to może być dziełem propagandy - znaczy zbudowano go na pewno, tylko nie wiadomo czy faktycznie był użyty bojowo).

http://en.wikipedia.org/wiki/Turtle_(submersible).

Definitywnie pierwszy przypadek użycia okrętu podwodnego w akcji bojowej także miał miejsce w USA, w czasie Wojny Secesyjnej. Zbudowany przez pracującego dla konfederatów Horace'a Hunleya okręt noszący jego imię (Hunley zginął podczas prób okrętu) 17.II 1864 zaatakował na redzie Charleston parową kanonierkę unionistów USS Housatonic za pomocą torpedy wytykowej. Wybuch 41 kg czarnego prochu (jest też wersja, że piroksyliny) posłał kanonierkę na dno w kilka minut, sam Hunley jednak także zatonął w tej akcji wraz z całą załogą (wcześniej w czasie prób zatonął kilkakrotnie, za każdym razem także z całą załogą).

http://en.wikipedia.org/wiki/H._L._Hunley_(submarine)

Edited by Speedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

A cytat - skąd?

Cytat został użyty jako wyróżnienie graficzne tego wszystkiego co pamiętałem

Hej

Jeśli chodzi o XVI-XVII w. to myślę że chodzi o prace Anglika Wiliama Bourne'a z Gravesand (1535–1582) i Holendra Corneliusa van Drebbela (1572-1633; w wersji angielskiej Cornelis Drebbel, bo mieszkał i pracował w Anglii przez większość życia).

WOW! Właśnie o tym słyszałem. Wielkie dzięki za pomoc i tak dokładne przedstawienie tematu. Jesteś wielki!

Czy ten facet przypadkiem nie nazywał się Fulton (plus 100 lat pźżniej ?)

Wygooglowałem go. Rzeczywiście ten element dotyczący tego iż woleli powstrzymać postęp, może się odnosić do niego.

Jedyną odpowiedź, jaką dostał Fulton od Napoleona brzmiała: "poważne powody zmuszają mnie i admirała do odmówienia Panu. Proponowany przez Pana sposób prowadzenia wojny ma tak nikczemny charakter, iż osoby wzięte do niewoli w łodzi podwodnej zostałyby niewątpliwie natychmiast powieszone. Zrozumiałe jest, że śmierć na stryczku nie przystoi żołnierzowi".

oraz

Zrezygnowany Fulton niszczy swój okręt i wyjeżdża do Anglii. Okazało się, iż od dłuższego już czasu poczynania Fultona były wnikliwie śledzone przez Brytyjską Admiralicję.

Idee R. Fultona wywarły olbrzymie wrażenie na premierze Anglii W. Pitcie. Pomógł on, Fultonowi i zapewnił mu bardzo dobre warunki pracy. Fulton jednak miał zagorzałego przeciwnika w osobie admirała Earla St. Vincenta, który oświadczył: "Pit jest największym idiotą, jakiego kiedykolwiek nosiła ziemia, popiera on sposób walki, którego państwo panujące na morzu mogłoby sobie jak najmniej życzyć".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.