Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
narodowce

Kolumna Trajana, trofeum w Adamklisi, łuk w Benewencie - jako symbole propagandy zwycięstwa

Rekomendowane odpowiedzi

Polecacie może jakąś dobrą polsko/angielsko języczną literaturę związaną z Kolumną Trajana/reliefami na niej? Wojnami Dackimi? Oraz trofeum Trajana w Adamklisi w Ruminii ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   

Kolumna Trajana

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Gazetteer/Places/Europe/Italy/Lazio/Roma/Rome/Trajans_Column/John_Pollen/home.html

http://www.stoa.org/trajan/

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Gazetteer/Places/Europe/Italy/Lazio/Roma/Rome/Trajans_Column/home.html

Diana Beuster The Column of Trajan - a Symbol of the Ancient Rome

Elizabeth Wolfram The Glory of Rome: Depictions of Architecture on the Column of Trajan

John Hungerford Pollen A Description of the Trajan Column

Trofeum

http://www.cjc.ro/engleza/adamen~1.htm

Paul Lachlan MacKendrick The Dacian Stones Speak

Wojny dackie

Daicoviciu Hadrian Dakowie

Goldsworthy W imię Rzymu

Julian Bennett Trajana Optimus Princeps

To tyle na początek, życzę miłej lektury :thumbup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A z mniej powaznych,ale tez dobrych:

Peter Connolly "Tiberius Claudius Maximus.The Legionary"

Peter Connolly "Tiberius Claudius Maximus.The Cavalryman"

Obie opowiadaja o wydarzeniach zilustrowanych na Kolumnie Trajana,w wlasciwy autorowi sposob i przy pomocy imponujacej szaty graficznej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

P. Veyne "Cele sztuki, propaganda i przepych monarchii", [w:] tegoż "Imperium grecko-rzymskie"

J. Packer "The Forum of Trajan in Rome: A Study of the Monuments in brief"

J.C. Anderson "The Historical Topography of the Imperial Fora"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

polecicie jakąś literaturę na temat Łuku Trajana w Benewencie? strony internetowe artykuły ? chodzi mi o sam opis łuku oraz odniesienia do kolumny Trajana i propagandowego symbolu łuku

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   

Some observation on Arch of Trajan at Beneventum Elmer Truesdell Merrill

http://archive.org/stream/jstor-282609/282609#page/n0/mode/1up

Imperial Rome and Christian Triumph: The Art of the Roman Empire Ad 100-450 Jaś Elsner (dostęp w google books)

The Forum of Trajan in Rome: A Study of the Monuments in Brief James E. Packer

poza tym

http://academia.edu/2129639/The_Army_and_Imperial_Propaganda

http://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft309nb1mw&chunk.id=d0e6233&toc.depth=100&brand=ucpress

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
amon   

Poświęcenie :lol: Dobre określenie rodem z wiki. Przliczając na naszą datę, było to 18 maja.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Taka ciekawostka o przydawaniu nowych znaczeń...

na rzymskim łuku Konstantyna, w centralnej zatoce, znajduje się dwudziestometrowy fryz (który został przeniesiony ze starszego obiektu)przedstawiający zwycięstwo Trajana na Dakami. Widzimy go w typowej dla rzymskiej tradycji scenie calcatio coli. Waleczny Trajan szarżuje w pierwszym szeregu, dacki wódz klęczy licząc na litość zwycięzcy, pod kopytami konia Trajana leży tratowany inny  Dak. Dla mieszkańca Wiecznego Miasta scena była dość czytelna: rzymski władca triumfuje nad barbarzyńskim przeciwnikiem, warto zauważyć że w ikonografii rzymskiej w tego typu przedstawieniach postać wroga na ogół jest pomniejszona względem rzymskiej postaci w odróżnieniu od tego typu z kręgu kultury greckiej, zarówno okresu klasycznego jak i hellenistycznego (jak to jest np. na ateńskiej steli Deksileosa).

Jednakże w średniowieczu, mieszkaniec tegoż samego miasta na ogół widział zupełnie coś innego, scenę z Trajana wiązał z żywą wówczas legendą o tym cesarzu i o matce, której syn został zdeptany przez rzymską kawalerię udającą się na wyprawę wojenną. Ta reinterpretacja sceny sprawiła, że miast triumfującego Trajana mamy Trajana sprawiedliwego jeśli nie: miłosiernego.

"We Wprowadzeniu do 'Atlasu obrazów Mnemosyne'. Warburg ujmuje to następująco: 'Sam Kościół przez podanie, żywe jeszcze u Dantego przeistoczył pełne chwały samowładztwo z reliefu Trajana w postawę chrześcijańską. W słynnej opowieści o litości cesarza dla wdowy błagającej o sprawiedliwość podjęto bodaj najsubtelniejszą próbę przemienienia – przez energetycznie odwrócone nadanie sensu – imperatorskiego patosu w chrześcijańską litościwość; tak cesarz galopujący na wewnętrznej części reliefu, tratujący barbarzyńcę – staje się rzecznikiem sprawiedliwości, który rozkazał swojemu orszakowi, by się zatrzymał, ponieważ pod kopyta rzymskich jeźdźców dostało się dziecko wdowy'".

/R. Pawlik "Ikonologia cierpienia. Aby Warburg o symbolizacji obrazowej i obrazach wojny", "Załącznik Kulturoznawczy", 5/2018, s. 273-274, przyp. 42/

 

A Dante widział to tak:

"Z miejsca, gdzie stałem, stopy oderwałem,
By bliżej widzieć historyję nową,
W której utkwiłem me oczy z zapałem.
Tam uwieczniony rzeźbą marmurową
Był ten, którego cnotami ujęty,
Z piekła wymodlił duszę Grzegorz święty
Imperatora rzymskiego Trajana. 
Przy tręzlu jego rumaka w żałobie
Stała tam wdowa łzami upłakana;
Cezar tłum wielki jeźdźców miał przy sobie,
A złote orły nad cezara głową
Grały z wiatrami. Wdowa nieszczęśliwa
Wśród tłumu zda się w te słowa odzywa:
— «Zemścij się, panie, syna mi zabito,
Serce mi pęka». A cezar: «Kobieto,
Czekaj, nim z wojny powrócę». A ona,
Jak ten, którego bodzie boleść żywa,
— «Jeśli nie wrócisz? umrę niezemszczona».
A on: «Namiestnik mój w imię cezara
Ukoić twoją zemstę się postara».
A ona: «Dobro bez twojej zasługi
Spełni się, jeśli spełni je kto drugi».
On w końcu: «Biorę w posłuch twoją radę;
Abym powinność spełnił, nim odjadę"

/tłum. J. Korsak/

 

 

 

Z literatury:

A.M. Leander-Touati "The Great Trajanic Frieze. The Study of a Monument and of the Mechanisms of Message Transmission in Roman Art"

J. Babelon "Le thème iconographique de la violence", w: "Studies presented to David Moore Robinson", vol. II, ed. G.E. Mylonas

J. Sprutta "Calcatio jako triumf Boga nad złem: szkic zagadnienia", "Studia Gnesnensia", 2016, nr 30.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.