Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Jeszcze roku 1802 inżynier Thomé de Gamond poddaje Napoleonowi myśl o budowie tunelu pod cieśniną Kaletańską, by cztery lata później przedstawić już zarys planów tego pomysłu.

Rzecz nie doszła do skutku za sprawą oporu Anglii względem tych zamierzeń. W 1875 r. Michał Chevalier otrzymuje francuską koncesję na budowę tunelu.

Nowy projekt przygotowuje inż. Albert Sartiaux, wedle którego dwoma tunelami puścić miano kolej żelazną.

Na ile te śmiałe plany możliwymi były do realizacji?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Na ile te śmiałe plany możliwymi były do realizacji?

To taka "warszawska" inspiracja ?

Pomijając wykonalność samego tunelu, problemem byłaby wentylacja, zwłaszcza przy taborze parowym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bavarsky   

Nie jestem inżynierem, ale biorąc pod rozwagę iż tunel pod Tamizą w Londynie, zaprojektowany przez Marca Isambarda Brunela [ojca Isambarda Kingdoma Brunela], o długości 396 m był budowany w latach 1825 - 1843 tj. circa 18 lat, z użyciem wprawdzie kilku pomysłowych rozwiązań Brunela seniora, jak praprzodek dzisiejszych TBM'ów, czy rozmyślny system napowietrzania; to mimo wszystko owa "erekcja" stanowiła szczytowe osiągnięcie inżynierii I połowy XIX stulecia. Koncepcja natomiast wielokilometrowej podziemnej konstrukcji, gdzie podług doświadczenia z kopania "pod Tamizą":

a) pracowano by przy świeczkach vide których knot byłby zasilany łojem,

b) ze świadomością zalania,

c) ze świadomością eksplozji oparów,

d) z mglistymi informacjami tyczącymi geologii ziemi w której przyszłoby kopać,

e) z problem napowietrzenia [pod Tamizą, gdzie odległość tunelu wynosiła ułamek odległości potrzebnej do wydrążenia kanału pod La Manche, posiadano poważne problemy nawet przy użyciu maszyny parowej służącej za pompę, by tlen dostarczyć na przodek],

f) ze świadomością wycofania się inwestorów vide bankructwa takowych [weź choćby przykład kanału Panamskiego],

Biorąc to wszystko razem, oraz czynnik nadrzędny, tj. uruchomienie takowego w... 1994 r., pomijając jednakże, czynniki polityczne [wojny, niechęci polityków, izolacjonizm?]

-Nie, te plany na owy czas nie były możliwe do realizacji.

Pozdr.

M.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Myślę, że historia budowy londyńskiego Metra pokazuje, że przy ówczesnej technologii przekopanie się pod kanałem nie było możliwe. W Londynie podczas budowy pierwszych odcinków "Tube" trzeba był zdemolować to i owo na powierzchni. Nie dawało się wszystkich prac wykonać "od dołu".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.