Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
ciekawy

Polskie Siły lotnicze w 1939r.

Rekomendowane odpowiedzi

ciekawy   

Chciałbym rozpocząć wątek o naszych Siłach Lotniczych w Wojnie Obronnej, ich sukcesach i porażkach, heroicznych zmaganiach z wrogiem. Zapraszam do dyskusji.

pzdr.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ados   

Wiem tylko, że Polacy byli o wiele lepiej wyszkoleni od Niemców i mimo braku nowoczesnych maszyn. Na pewno mieli jakieś sukcesy nad Niemcami. Świadczy nawet o tym Bitwa o Anglię w której polscy piloci pokazali klasę. Pozdrawiam :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Polacy byli o wiele lepiej wyszkoleni od Niemców
Kwestia sporna. Część niemieckich pilotów i załóg miał doświadczenie z Hiszpanii. U nas chyba tylko Urbanowicz miał takowe: walka z Rosjanami w lecie 1939 r.
Na pewno mieli jakieś sukcesy nad Niemcami.
Myśliwcy zestrzelili ok. 120 samolotów.
Świadczy nawet o tym Bitwa o Anglię w której polscy piloci pokazali klasę
Bitwa o Anglię miał miejsce latem 1940 r., Kampania Wrześniowa we wrześniu 1939 r. :roll:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   

Wracając do tematu:

Dysponowaliśmy bardziej niż szczupłymi Siłami Lotniczymi. NW postanowił stworzyć dwie silne jednostki dyspozycyjne - BP (Brygadę Pościgową), składającą się z samolotów 44 szt.P.11 (produkowanych w latach 1934 - 36), oraz starszego typu - 10szt. P.7, oraz BB (Brygadę Bombową), składającą się z 36szt. nowoczesnych P.37, oraz 50 szt.przestarzałych P.23. Resztę lotnictwa postanowiono rozdysponowac pomiędzy dowódcami poszczególnych związków operacyjnych (armii). Ogółem posiadaliśmy w 1939r. 43 eskadry: 15 myśliwskich, po 12 rozpoznawczych i obserwacyjnych, oraz 4 bombowe. W sumie posiadaliśmy niewiele ponad 600 samolotów wojskowych, spory jednak procent to samoloty szkolne, rozpoznawcze czy łącznikowe, słabo lub wcale nieuzbrojone, powolne. Nasze najnowocześniejsze maszyny, to jak już wspomniałem 36 szt. P.37, rozwijające v max. ponad 410 km/h. Wyprodukowano też dwa nieuzbrojone prototypy P.50 "Jastrząb" (nie brały udziału w walkach, jednego zniszczyli Niemcy, drugi został zestrzelony przez naszą opl w okolicach Lwowa). Był jeszcze owiany mgiełką tajemnicy prototyp P.11g "Kobuz" (model przejściowy pomiędzy P.11 a P.24, zdążył wziąść udział w walkach, por. Szczęsny zestrzelił na nim dwie maszyny wroga). Poniżej przedstawiam sylwetki naszych samolotów:

pzdr.

post-1256-1166601055.jpg

post-1-1166601055.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ados   

Ale to był przykład o wyszkoleniu polaków a te wyszkolenie pokazało umiejętności Polaków podczas Bitwy o Anglię. Podałem tylko przykład bo chyba można porównać te umiejętności bo wiesz że piloci z Bitwy o Anglię brali udział w Wojnie Obronnej 1939 Pozdrawiam :P

[ Dodano: 2006-12-20, 18:38 ]

Karaś

post-1351-1166636140.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
piloci z Bitwy o Anglię brali udział w Wojnie Obronnej 1939 Pozdrawiam

To chyba raczej piloci z Wojny Obronnej 1939r. brali udział w BoB?

Ciekawostka: W ciągu ostatnich dwóch lat przed wojna lotnictwu wojskowemu dostarczono 180 samolotow bojowych, a w tym czasie wyeksportowano za granicę 147 nowoczesnych maszyn. A co to były za samoloty? Były to modele bardzo potrzebne naszemu lotnictwu: następca P.11 - P.24 (fot.2), i następca P.23 - P.43. (fot.1)

pzdr.

post-1256-1166640523.jpg

post-1-1166640523.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ados   

przepraszam za pomyłkę. A z tymi P24 to szkoda że Polska Armia je sprzedała gdyż na pewno bardzo by się przydały. A słyszałem, że P24 był jednym z pierwszych samolotów uzbrojonych w działka. Oraz wiem, że polska Armia zakupiła od Francuzów 160 maszyn MORANE SAULNIER

MS.406C1 szkoda że nie trafiły do Polskiej Armii Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
A z tymi P24 to szkoda że Polska Armia je sprzedała gdyż na pewno bardzo by się przydały.

Bo baliśmy się kar finansowych za nie wywiązywanie się z umów. A co do przydatności - owszem jak najbardziej. Cały południowy front (Armia"Krków", i przede wszystkim Armia"Karpaty") był bardziej jak ubogi w maszyny myślwskie (bo BP działała w okolicach Warszawy).

A słyszałem, że P24 był jednym z pierwszych samolotów uzbrojonych w działka.

I znowu mnie zdumiewasz! P.24A (czyli wersję uzbrojoną w dwa działka, i dwa km-y) w ilości 10 szt. zamówili i odebrali Turcy (oraz 14 szt.wersji P.24C, uzbrojonej w 4 km-y). Dostawy zaczęły się późną jesienią 1939r. I teraz kolejna ciekawostka - działek 20mm nie posiadaliśmy, i nie produkowaliśmy (był za to produkowany 20mm nkm, nieprzystosowany do montażu w samolotach, przezbrojono w niego tylko niewielka ilość tankietek TKS). Działka te, jako opcja zamówienia, musiały być dostarczone do naszego PZL conajmniej na miesiąc przed ukończeniem montażu.

Oraz wiem, że polska Armia zakupiła od Francuzów 160 maszyn MORANE SAULNIER

MS.406C1

Tak. Oprócz 160 szt. Moranów 406 zakupiliśmy 14 szt. Hawker "Hurricane", i 100 lekkich bombowców Fairey "Battle". Najbliższy był nam francuski Morane, których pierwsza partia już dopływała do Konstancy, niestety, Rumuni nie dali zgody na wyładunek, i statek musiał zawrócić. A wracając na nasze podwórko: duże nadzieje pokładano w lekkim myśliwcu krótkiego zasięgu P.50 "Jastrząb". Niestety, posiadał za słabe osiągi w locie...A tak wyglądał:

pzdr.

post-1256-1166643886.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ados   

A skąd masz te fajne obrazki. A z tymi działkami to prawda lecz nie wiedziałem czy Polacy montowali je czy inne kraje Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dostawy zaczęły się późną jesienią 1939r.
Późną jesienią 1939 r to Polski już nie było. P-24 był pierwszym myśliwcem jednosilnikowym seryjnie uzbrojonym w działka kal. 20 mm Oerlikon FF z 45 nabojami na działko.

W Turcji począwszy od 1936 r. uruchomiono produkcję seryjną P-24 w wersji A, C i F/G w zakładach TFK Kayseri pod kierunkiem inż. Wilhelma Gibałki. Produkcja trwała do 1940 r, i wyprodukowano ok. 100 samolotów. W Muzeum Lotnictwa w Ankarze jest jeden z nielicznych zachowanych egzemplarzy P-24.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
S.P.Q.R. napisał/a:

Dostawy zaczęły się późną jesienią 1939r.

Późną jesienią 1939 r to Polski już nie było.

Oczywista literówka, ktorej już (nie wiedzieć czemu) nie mogę poprawić. Chodziło mi o rok 1936 :|

W Muzeum Lotnictwa w Ankarze jest jeden z nielicznych zachowanych egzemplarzy P-24.

P.24 stoi w centrum lotniczym Etimesqut niedaleko Ankary, a nie w samej Ankarze.

pzdr.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Idiotyczne było przekazanie Brygady Bombowej do dyspozycji Naczelnego Wodza i zakaz atakowania celów w Rzeszy. Bombowce horyzontalne P-37 uzywane były jako maszyny wsparcia naziemnego. Samoloty te były do tej roli całkowicie nie przystosowane, i w rezultacie poniosły ciężkie straty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   

Program, który całkowicie przekreślił rozwój naszego lekkiego myśliwca krotkiego zasięgu (i który zakończył się kompletną klapą), nazywał się P.38 "Wilk". Skoncentrowanie sie tylko i wyłącznie na ciężkim samolocie myśliwsko - szturmowym (docelowo lekkim bombowcu), nie mając do niego odpowiednich silników, i grzebiąc pozostałe programy (m.inn. w/w przeze mnie myśliwca) okazał się katastrofą. A tak wyglądało to "cudo":

post-1256-1166943287.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

2 września dokonano nalotu na fabrykę w Oławie, siłami jednego Karasia. Był to jedyny nalot na terytorium III Rzeszy podczas kampanii wrześniowej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.