Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Qrosava

Pędzle

Recommended Posts

Qrosava   

Witam!

Temat poświęcony pędzlom stosowanym w malarstwie. Mile widziane wszelkie rzetelne informacje. :)

Jak wiemy pędzel to trzonek (zwykle drewniany o różnej długości), włosie (sztuczne lub naturalne) i skuwka.

Pędzel to chyba główne narzędzie (i najbardziej populatne) malarskiej pracy. Od jego "parametrów" zależy jakość i wygoda pracy, każda technika wymaga korzystania z innego rodzaju pędzla.

W akwareli zwykle stosujemy pędzli o włosiu naturalnym (wiewiórka, soból, kucyk, kuna) a to przez wysokie zdolności absorbowania i utrzymywania wody.

W oleju używamy zwykle pędzli o włosiu syntetycznym i pędzli szczecinowych. Pędzle te myjemy w białym spirytusie, terpentynie balsamicznej, a potem płuczemy czystej wodzie. W tej technice najważniejszymi parametrami pędzla są twardość i elastyczność.

Pędzle mogą przybierać też różne kształty, np.: filbert, okrągły, płaski, ścięty skośnie.

Zapraszam do aktywności w temacie. :)

Q

Share this post


Link to post
Share on other sites
darioTW   

Pytanie - czy jest temat o historii pedzla w malarstwie i rysunku czy tez o rodzjach pedzli jakie mamy dzisiaj?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ciekawy   

W oleju używamy zwykle pędzli o włosiu syntetycznym i pędzli szczecinowych. Pędzle te myjemy w białym spirytusie, terpentynie balsamicznej, a potem płuczemy czystej wodzie. W tej technice najważniejszymi parametrami pędzla są twardość i elastyczność.

Nie zawsze. Do malowania deatali używam spiczastej tzw. "zeróweczki" - pędzla o miękkim włosiu, którym mogę swobodnie operować na płótnie, i który miękko się nań układa, tworząc kręski o odpowiedniej grubości. Twarde pędzle syntetyczne, nawet bardzo małe się do tego nie nadają. I jeszcze jedno - w czasach PRL-u pędzle z wiwiórczego lub bobrzego włosia były marzeniem. Można je było czasami nabyć w specjalistycznych sklepach dla plastyków (podobnie jak farby Talens czy Rowney). Obecnie przy zalewie chińszczyzny problem ten jest problem abstrakcyjnym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.