Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
widiowy7

Moc silnka

Recommended Posts

widiowy7   

Tak nagle zdałem sobie sprawę, że jestem głąbem. Co to znaczy różnica, dla takiego samego płatowca, powiedzmy 500 KM więcej? Więcej mieli na śmigle? Większe obroty?

Dla mądrzejszych to pytanie, bo na aerodynamice to, pierwsze zdanie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
FSO   

Witam;

być może jest to związane z możliwością zastosowania takiego lub innego przełożenia, pozwalającego szybciej kręcić się śmigłu, co pozwala wytworzyć większą siłę nośną, na takiej samej powierzchni skrzydła lub na większym skrzydle. To troszkę tak jak z silnikami samochodowymi - większa moc, oznacza możliwość zastosowania dłuższych przełożeń na skrzyni biegów [i / lub na moście napędowym]

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shadow   

Witam

Tak nagle zdałem sobie sprawę, że jestem głąbem. Co to znaczy różnica, dla takiego samego płatowca, powiedzmy 500 KM więcej? Więcej mieli na śmigle? Większe obroty?

Ja się niestety na śmigłach zbytnio nie znam, ale na dws.org już poodpowiadali, że większe obroty przy niezmienionych wymiarach śmigła to możliwość wejścia w zakres prędkości przydźwiękowych przez końcówki łopat śmigieł, dlatego aby tego uniknąć zamiast zwiększać średnicę dodaje się albo więcej łopat albo powiększa ich szerokość. Generalnie wszystko w celu zwiększenia ciągu, jaki śmigło generuje, a którego pilotom myśliwców w II WŚ nigdy nie było mało :D.

być może jest to związane z możliwością zastosowania takiego lub innego przełożenia, pozwalającego szybciej kręcić się śmigłu, co pozwala wytworzyć większą siłę nośną, na takiej samej powierzchni skrzydła lub na większym skrzydle

Nie za bardzo rozumiem zdanie: po pierwsze za duże prędkości liniowe osiągane przez łopaty śmigła nie są zjawiskiem pożądanym. Po drugie: śmigło wytwarzając większy ciąg pozwala rozpędzić myśliwiec do większej prędkości.

To troszkę tak jak z silnikami samochodowymi - większa moc, oznacza możliwość zastosowania dłuższych przełożeń na skrzyni biegów [i / lub na moście napędowym]

Albo większej liczby dostępnych przełożeń.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

Z grubsza praca silnika idzie na pokonanie oporów ośrodka.

Maksymalna prędkość to taka w której moc silnika równa się "mocy" oporów. W przypadku cieczy i gazów przyjmuje się, że opory zależą od prędkości, w pierwszej lub w drugiej potędze, czyli od V lub V kwadrat, Ale ja nie wiem, który przypadek tu zachodzi. Może nawet oba łącznie.

Oznacza to, że wzrost mocy silnika przekłada się na maksymalną prędkość z pierwiastkiem o potęgę wyżej, czyli odpowiednio w 1/2 i 1/3 potędze.

Czyli podwoisz moc, to prędkość maksymalna rośnie Ci o pierwiastek z 2 lub trzeci pierwiastek z 2.

Oczywiście to jest duże przybliżenie, bo i ciężar silnika i samolotu rośnie, za to udźwig też rośnie ze wzrostem prędkości itd.

Tak czy inaczej, jeżeli nie popełni się jakiegoś błędu w konstrukcji, max. prędkość teoretycznie wzrośnie.

Edited by Tomasz N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.