Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Wirgil

Kompania piechoty

Recommended Posts

Smardz   

Całkiem możliwe. Właśnie zaświtało mi, że czytałem jakieś przedwojenne studium Kutrzeby w którym rozwodził się nad "produkcją" podchorążych (nie pamiętam czy podoficerów też) i porównywał ją z niepokojem do niemieckiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejna ciekawostka w temacie.

W sierpniu 1930 roku Oddzial I Sztabu Glownego zredagowal nastepujaca ankiete:"Zarys organizacji pulku piechoty na stopie wojennej".Odpowiadali na nia dowodcy dywizji,OK,szefowie szkol wojskowych i generalowie w urzedach centralnych.

Wiekszosc ankietowanych uznala,ze nalezy nasycic oddzialy piechoty wieksza liczba broni maszynowej.Pojawily sie pierwszy raz propozycje umieszczenia sekcji ckm w kompanii piechoty.Zwracano tez uwage na obecnosc mozdzierzy i dzialek piechoty w batalionie.

Wiekszosc uznala,ze obrona plot i ppanc jest na razie wystarczajaca(i w 1930 z pewnoscia byla).

Koniecznosci zmian nie widzieli generalowie Sosnkowski,Zajac i plk.Bortnowski.

Wyniki ankiety brano pod uwage przy opracowywaniu programu modernizacji piechoty w 1936 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregski   

Kasy na rkmy nie było bo armia przejadała swój budżet. Na stopie pokojowej mieliśmy 30 dywizji czyli tyle co nieco bogatsza Francja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smardz   

Kasy na rkmy nie było bo armia przejadała swój budżet. Na stopie pokojowej mieliśmy 30 dywizji czyli tyle co nieco bogatsza Francja.

Oj tam, oj tam. Dumnie tupaliśmy butem na Litwę i Czechosłowację i było nam fajnie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

Kasy na rkmy nie było bo armia przejadała swój budżet. Na stopie pokojowej mieliśmy 30 dywizji czyli tyle co nieco bogatsza Francja.

Tyle mieliśmy trzymać na podstawie porozumienia z Francją. Nie słyszałem żeby ta ilość była do renegocjacji. Poza tym łączność była ważniejsza, a na jej modernizację trzeba było raptem 80 mln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregski   

To taki grzech pierworodny. Zupełnie niepotrzebnie zgodziliśmy się na taki zapis, tym bardziej, że z tego co pamiętam Rozwadowski sugerował mniejszy rozmiar armii. Szczególnie, że sami Francuzi utrzymywali nieco ponad 30 dywizji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smardz   

Na DWS o tym już dyskutowali:)

Ja pamiętam tyle, że zależnie od lat, utrzymywaliśmy w wojsku bodajże 270-330 tyś ludzi.

Oznacza to, że w "najlepszych" latach było pod bronią 1/3 tego co 1.09.1939 więc całkiem sporo.

Ponadto była jakaś reguła, że w określonych pułkach jeden batalion był stale utrzymywany w pełnym składzie "jakby co".

Ktoś, chyba Jurga w "Ostatnich latach II RP" przytacza że WP przejadało 70-80% swojego budżetu właśnie na utrzymanie.

Edited by Smardz

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregski   

Rozwadowski planował ok 100 tyś. ludzi w 20 czy 21 dywizjach. A to oznaczało stany cześciowo zredukowane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

Z tego co wiadomo, analizowano również w WP wariant jednostki piechoty zmotoryzowanej. Miała być przewożona na półciężarówkach, chyba Ursusa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze jedna sprawa nam umknela.Jak liczna by byla kompania piechoty po reorganizacji ?.Dodajac sekcje ckm(ok.60 zol),druzyne lacznosci(ok.10 zol.) i powiekszony transport i kuchnie to bez watpienia bedzie to minimum 300 chlopa.Byc moze planowano w tym momencie redukcje druzym piechoty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na DWS o tym już dyskutowali:)

Ja pamiętam tyle, że zależnie od lat, utrzymywaliśmy w wojsku bodajże 270-330 tyś ludzi.

(...)

gen. Stachiewicz podaje, że według stanu budżetowego 1938/1939 było to:

Wojsko, wraz z KOP:

16 300 oficerów

30 000 podoficerów

204 600 szeregowców

Lotnictwo:

800 oficerów

1500 podoficerów

4 000 szeregowców

Marynarka:

200 oficerów

500 podoficerów

2 400 szeregowców

Uznawano, że jest o zbyt mało w stosunku do W.J. (20 d.p., 11 b.k., 1 b.k.zmot.), a zarazem zbyt dużo do możliwości finansowych i ogólnych możliwości mobilizacyjnych uwarunkowanych możliwościami materiałowymi. Zdaniem polskich analityków w tym samym czasie Niemcy mieli na 52 W.J.: 27 600 oficerów, 207 500 podoficerów, 818 000 szeregowców (bez powołanych rezerwistów).

Z tego co wiadomo, analizowano również w WP wariant jednostki piechoty zmotoryzowanej. Miała być przewożona na półciężarówkach, chyba Ursusa.

Wedle projektu motoryzacji przygotowanego przez Komisję z Ministerstwa Komunikacji wraz z SeKOR i M.S.Wojsk. zakładano zmotoryzowanie:

W dywizji piechoty:

- część baonu saperów (1 komp. sap. zaporowa, oddział rozpoznawczy, pluton transportowy)

- cześć oddziałów łączności

- dywizyjna kompania ppanc. działek 37 mmm

- część dyw. kolumn transportowych (2 kolumny na dywizję)

W brygadach kawalerii:

- baon strzelców

- brygadowy pluton działek 37 mm

- część szwadronów pionierów i łączności

-wszystkie służby brygady i kolumny transportowe

Na DWS o tym już dyskutowali:)

Ja pamiętam tyle, że zależnie od lat, utrzymywaliśmy w wojsku bodajże 270-330 tyś ludzi.

Oznacza to, że w "najlepszych" latach było pod bronią 1/3 tego co 1.09.1939 więc całkiem sporo.

Ponadto była jakaś reguła, że w określonych pułkach jeden batalion był stale utrzymywany w pełnym składzie "jakby co".

Ktoś, chyba Jurga w "Ostatnich latach II RP" przytacza że WP przejadało 70-80% swojego budżetu właśnie na utrzymanie.

Wydatki (przybliżone) wegetacyjne:

1936/37 683 mln

1937/38 733 mln

1938/39 808 mln

1939/40 prelimin. 833

1939/40 wydano 440

Wydatki na rezerwę zaopatrzenia:

1936/37 248 mln

1937/38 301 mln

1938/39 450 mln

1939/40 prelimin. 600

1939/40 wydano 350

Edited by secesjonista

Share this post


Link to post
Share on other sites
ciekawy   

W/g Jagiełły komp. piechoty wyglądała tak:

Skład komp. strzeleckiej (3 plut. strzeleckie, i jedna sekcja granatników):

- 4 oficerów

- 226 podoficerów i szeregowych

- 20 pistoletów

- 198 kb/kbk Mauzer

- 3 kb. ppanc. "ur"

- 9 rkm wz.28

- 3 granatniki wz.36

A te dywizje mialy być na stanie bojowym czy jakimś "szkieletowym'?

Zdecydowanie na stopie pokojowej. Utrzymanie na stopie wojennej takiej masy wojska(tylko 30 dywizji piechoty x 16 500 żołnierzy) budżet państwa długo by nie zdzierżył :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdecydowanie na stopie pokojowej. Utrzymanie na stopie wojennej takiej masy wojska(tylko 30 dywizji piechoty x 16 500 żołnierzy) budżet państwa długo by nie zdzierżył :)

Uzupełniając wypowiedź kolegi Ciekawego dodam, że przeciętny stan DP na stopie pokojowej nie przekraczał liczby 5000 ludzi. Pułki piechoty w związku z tym podzielone były na stopie pokojowej na trzy zasadnicze typy:

Typ I - normalny, 58 pułków, stan ok. 1454 ludzi,

Typ II - wzmocniony, 18 pułków, stan ok. 1972 ludzi,

Typ III - o stanach zbliżonych do organizacji wojennej, 14 pułków, ok. 2314 ludzi.

Podane stany osobowe, to stany tzw. urzędowe, w rzeczywistości mogły się nieznacznie różnić, stąd napisałem "ok.". To przekładało się na różne stany poszczególnych dywizji, te stacjonujące bliżej granic wschodniej i zachodniej miałe wyższe stany, pozostałe niższe. Gdzieś kiedyś czytałem (za cholerę nie mogę teraz tego znaleźć), że osiemnaście DP miało stany 4500-5000 ludzi, pozostałe dwanaście ok. 2500-3000. Czy coś w ten deseń, ma ktoś z Was może taką informację? Może potwierdzić, zaprzeczyć lub sprostować? I w jakiej publikacji to było, bo powinienem ją mieć, skoro czytałem.

Tomaszu N, super są skany z regulaminu piechoty, które zamieściłeś, bardzo cieszą :thumbup:

Ale zdaje się, że zagubiła się strona nr 405, czy byłbyś tak uprzejmy uzupełnić? Bardzo bym prosił :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasz N   

Już podaję. To nie jest regulamin tylko podręcznik dowódcy plutonu strzeleckiego z 1939 r.

pdsp405.jpg

Edited by Tomasz N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.