Skocz do zawartości

Panc

Użytkownicy
  • Zawartość

    77
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

O Panc

  • Tytuł
    Ranga: Technik

Informacje o profilu

  • Zainteresowania
    znikome
  1. Czolgi niemieckie vs radzieckie ad '41

    Praktycznie to dalsze tworcze rozwiniecie glebokich przemyslen Timoszenki skierowanych do Woroszylowa juz 13 wrzesnia 1940 roku pozdr
  2. Czolgi niemieckie vs radzieckie ad '41

    Przyjemność po mojej stronie, (nowa wersja) -masz całkowitą racje, ponieważ punkt 2 odnosi sie do fabryki nr 183 gdzie pracowano nad T-34 M (A-43).Naszym Kolegom niewladajacym jezykiem Puszkina warto przetlumaczyc podpunkt b: установить торсионную подвеску -czyli zawieszenie na wałkach skrętnych co wskazuje jednoznacznie na T-34M. Dokument jest zaiste wielce poboznozyczeniowy. Serdeczne pozdrowienia
  3. Czolgi niemieckie vs radzieckie ad '41

    Совет народных коммиссаров pozdr
  4. Quiz II wojna światowa - edycja 2009

    To tak wychowawczo na małym OT : Frost=most,nie sadzilem ,ze trzeba wyjasnien e tej materii. Drugiego razu nie bedzie .Termin Hłe jest mi nieznany, Moje pytanie anulowane, ochotnik zada nastepne.
  5. Quiz II wojna światowa - edycja 2009

    Przedmoście w Arnhem bronione przez 2nd Parachute Battalion (plus kilka innych pododdziałów ) Johna Duttona Frosta miało dość niewielkie rozmiary. Dla przykładu obsadzone przez Paras budynki zamykały sie w liczbie 25. Jaka była maksymalna długość odcinka obrony nad samą rzeką ? Mozna strzelac... pozdr
  6. Quiz II wojna światowa - edycja 2009

    Rozumiem,ze byly klopoty kolo mostu , Hmm... à propos jesli jestesmy przy moscie to (nic innego nie chce mi przyjsc do glowy) na ile metrow (maksymalnie ) rozciagal sie tam pas obrony okreznej wzgledem lustra przeszkody wodnej ?
  7. Quiz II wojna światowa - edycja 2009

    Klimecki, Protasiewicz i Krubski.
  8. Leonid Ilicz Breżniew...

    http://www.youtube.com/watch?v=Z5P1mue4jxY...feature=related WGO w akcji: Czerwony kapturek: http://www.youtube.com/watch?v=--HfLmI1zdk...feature=related pozdr
  9. Quiz II wojna światowa - edycja 2009

    Amen. Twoje pytanie pozdr
  10. Quiz II wojna światowa - edycja 2009

    Jakis wodowstret ? Jutro nowe pytanie
  11. Vickers E i jego kopie - ocena

    co do owego poplakania się do łez - nie wiem kto powtarza - Wiki za kimś czy inni za Wiki, ale ów Siddeley - Armstrong pojawia się wszędzie. Nie chodzilo mi o Siddeley - Armstrong jako taki, chodzilo mi o Siddeley - Armstrong i trzeci wyraz , ktory pojawia sie w necie, acz na szczescie nie zawsze.Prozno go takze szukac w bryt. literaturze przedmiotu gdzie silniki czolgowe Armstrong Siddeley podaje sie np tak: Armstrong Siddeley V-8 90 hp . Jest w Polsce trzech autorow , do ktorych to nie dotarlo ani w 1980 ani w 1995 roku. Magnuski czy Bariatinskij tego wyrazu nie uzywaja* http://www.enginehistory.org/Piston/AS/a-s.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Arms...ircraft_engines http://www.powerhousemuseum.com/collection...ase/?irn=213303 Wśród kilku autorów padła informacja, że moc owego silnika [ok. 90 KM] była "papierowa" a na hamowni był dużo słabszy - jak bardzo nie jest podawane. Magnuski podaje -osiagajacy z trudem podawane przez firme 88 - 90 KM, w jednej z bryt. ksiazek znalazlem 87 a w innej 91 (jako max). Zawyzanie parametrow w owym czasie bylo na porzadku dziennym. Poza tym jest jeszcze jedna ciekawa sprawa: jeśli czołg brytyjski, osiągał w teorii 22 mile/h [nieco ponad 20 mil...] to z tego co ja wiem jest około 35 km/h [przy V w graniach 22 mil] . Radzieckie źródla zaś podają prędność w granicach 28 - 30 km/h.Czy aby Rosjanie nie mając mocniejszego Diesla podobnej co polski silnik pojemności, nie zdecydowali się na "skrócenie" slrzyni biegów i dodanie przez to silnikowi wigoru? A może ich skrzynia "od początku" byłą krótsza jak nasza? Przelozenia radzieckiej skrzyni biegow sa znane, jezeli chodzi o Vickersa i 7TP to ja sie dotychczas nie spotkalem podobnie jak z kilkoma innymi rzeczami w temacie, ktore chetnie bym zobaczyl ... Przy okazji: wiadomo czemu myśmy kupili icencje na dwuwieżowe czolgi a nie jednowieżowe? Sadze ,ze kupilismy licencje i patenty na 6 TON TANK wraz z calym dobytkiem inwentarza, sugeruje to takze cytowany wczesniej fragment reklamy. Owszem kupilismy dwuwiezowe egzemplarze ;tak samo delegacja sowiecka, ale przebudowa czolgow dwuwiezowych na jednowiezowe (z uzyciem 22 zakupionych wiez*) miala miejsce, nowej wiezy nie przyjeto od Vickersa etc. Tablice producenta przytwierdzane na eksportowanych czolgach podaja : 6 TON TANK ,wytworce i numer patentu. *-(...) nadeszly one w marcu 1934 r.(...) *J. Magnuski, Angielski lekki czołg Vickers Mark E w polskiej służbie, nTW 5/1999 O fakcie tym dalej nie ma pojecia w roku 2006 Adam Jońca.Polecam w takim razie zurawie origami w podwojnej dawce, bo coz innego pozostalo... **Cos mi sie przypomnialo apropos , moze innym razem... pozdr
  12. Vickers E i jego kopie - ocena

    Generalnie tak, ale rozpatrzmy to wg. polskiego punktu widzenia :"słabe silniki, niską jakość opancerzenia*, umieszczone w dwóch wieżach uzbrojenie w postaci karabinów maszynowych " -to z linku, ktory podales. Oryginalny dwuwiezowy Vickers : chronologicznie-wrzesien 1930 , Polska -rajd o dlugosci 600 km "(...) ciasnota przedzialu bojowego, przegrzewanie sie silnika spowodowane niewlasciwym chlodzeniem, mala wytrzymalosc pancerza # duza czestotliwosc obslugi smarowania, itp"* Hmm-o zawieszeniu ani slowa, interesujace ... "W okresie od lipca 1932 r. do sierpnia 1934 r.trwaly badania i proby odbiorcze dostarczonych czolgow,przy czym na zadanie strony polskiej Vickers wprowadzal kolejne ulepszenia (...) wszystkie te przerobki wykonywane byly w Polsce (...) na koszt angielskiej firmy.Dopiero w sierpniu 1934 roku po 1200 km rajdzie dwoch poprawionych wozow (...) dokonano ostatecznego odbioru zakupionych pojazdow"** Przerobki te dotycza czolgow bedacych juz w Polsce.Na zdjeciu hali montazowej w Elswick widac, ze czolgi przeznaczone dla Polski mialy pewne elementy wykonane pod polskiego odbiorce. Przy pracach nad VAU-33 polskim wariancie Vickersa z linku, ktory podales- "Wzmocniono również obciążone większym ciężarem resory i zawieszenie, poszerzono koła nośne, zmodyfikowano układ chłodzenia" (...) zupelnie nowy silnik, przekonstruowano sprzeglo glowne oraz skrzynie przekladniowa,poprawiono i wzmocniono zawieszenie"* Z.Lalak***- - o konstrukcji VAU-33: (...) "Zmiany te dotyczyly wozkow jezdnych podwozia. Ramie mocujace zostalo wykonane z elementow spawanych, a nie z odlewanych"-dalej "opracowany po testach ( VAU-33) raport komisji wojskowej zalecal wykonanie szeregu drobnych zmian jak : wymiane instalacji elektrycznej, pompy wtryskowej, poprawienie chlodzenia silnika oraz co najwazniejsze wzmocnienie ukladu jezdnego (wozki jezdne)". Po testach VAU-33 : Komisja podkreslila tez usterki: "... niedostateczne chlodzenie ale chlodnica i wentylatory zamontowane byly prowizorycznie z powodu dostarczenia niewlasciwych (...) Oprocz innych jeszcze , drobnych na ogol zalecen ,stwierdzono koniecznosc wzmocnienia zawieszenia itp.* Po koleji : silniki- bezdyskusyjne przy okazji jakis geniusz w polskiej Wilki napisal: 4-cylindrowy Amstrong-Siddeley Puma-poplakalem sie do lez, ale zupelnie serio, do tej pory nie wiadomo jaki silnik zastosowano w oryginalnym prototypie, sugerujac sie wysokoscia plyty silnikowej stawia sie na Dorman'a . # pancerz tu sadze, za oryginalnym tekstem,ze chodzi o wytrzymalosc na naprezenia, zmeczenie materialowe itp. Jest to istotne poniewaz Sowieci ostrzelali kadlub dostarczonego Vickersa z pulomiotu i wynalazku AU-30 (zostawiam to Grzesiowi , zeby nie palnac guposti), opisali co stalo sie z nitami itp) ale o plytach pancernych wiezy i czolowej napisali -plyta cementowana**** wysokiej jakosci , gorne i denne plyty homogeniczne otrzymaly gorsza note co wcale nie dziwi-(cos za cos) * J.Magnuski , Czołg lekki 7TP, Militaria, 1996 ** J. Magnuski, Angielski lekki czołg Vickers Mark E w polskiej służbie, nTW 5/1999 ***Z. Lalak , Czolgi lekkie w Wojsku Polskim b.d.w. bo po co ?-chyba 2006 ****Cemented Tank Armour (utwardzany,naweglany powierzchniowo )-opracowano i wdrozono przez English Steel Corporation -czesc imperium Vickersa. pozdr
  13. Vickers E i jego kopie - ocena

    Dobre, obśmiałem się jak norka. Już raz przy okazji pewnego niemieckiego czołgu pisałem na historycy.org co warte jest pisanie Zbigniewa Lalaka. Brytyjskie też opadają-(to juz recydywa); pozostają w takim razie tylko garnki emaliowane. Light Tank Mark IV -dwa pilotażowe prototypy zbudowano w 1932 roku na potrzeby prób w MWEE -(Mechanical Warfare Experimental Estabilishment). Najprawdopodobniej przyjety w 1934 roku (zdarzają sie tez inne daty). Vickers - Armstrong Ltd. zakończył dostawy w 1935 roku, Royal Ordnance Factory w 1936. Light Tank Mark V -dwa pilotażowe prototypy zamowiono w 1932 roku na potrzeby prób w MWEE . Próby przeszły w roku nastepnym. Pierwsze dziewieć czołgów dla Tank Brigade dostarczono w lecie 1934. Dostawy sfinalizowano w 1935 roku. O Dragonie już tu wspomniano (dla RTC ?).Po wybuchu wojny szesciotonowe za skladow Vickersa w Newcastle wykorzystano do szkolenia. FSO-zastrzeżenia w poprzednim poscie -dotycza one tylko pancerza.Niemniej lista jest duzsza: silnik, zawieszenie i uzbrojenie, to najwazniejsze. pozdr
  14. Vickers E i jego kopie - ocena

    Wracajac na chwile do mego poprzedniego postu i oryginalnego Vickersa. W broszurze reklamowano go tak-"Najlepsza mozliwa kombinacja ognia, mobilnosci i pancerza (...) gorna czesc kadluba jest zdejmowalna , dzieki temu moze zostac uzyta dla roznych wariantow uzbrojenia". Oferowano go ze standartowym pancerzem max. 13mm -(wieza i przedzial bojowy) , niemniej oferowano takze wersje z pancerzem do 17 mm. Tu interesujace, ze w Polsce miano zastrzezenia do jego jakosci , natomiast w ZSRR, wrecz przeciwnie ! Warto tez wspomniec,-pierwsze T-26 wykonano z pancerzem 10 mm , poniewaz 13 mm nie spelnial norm technicznych. pozdr
×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.