Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
redbaron

Flotylle wiślane w I wojnie światowej

Rekomendowane odpowiedzi

redbaron   

W związku z przygotowaniem do druku wspomnień jednego z oficerów niemieckiej Flotylli Wiślanej [Weichselflotille] poszukuję jakichkolwiek informacji na temat jej działań czy działań jej rosyjskiej przeciwniczki.

Generalnie Niemcy prowadzili działania patrolowe, umieszczając na motorówkach - budowanych wcześniej jako cywilne - karabiny maszynowe. Do tego posiadali również okręt "Fortuna" z artylerią w wieżach pancernych oraz uzbrojony parowiec "Stör". Zajmowali się działaniami patrolowymi, kontrolą żeglugi wiślanej, dostarczaniem meldunków itp. Po Wiśle pływało też zaopatrzenie, transporty rannych i jeńców.

Weichselflotille wzięła też czynny udział w zdobywaniu Modlina w 1915 r.

Czy zna ktoś jakieś materiały na temat tych działań albo na temat działań rosyjskich? Wiem, że rosyjska Flotylla Wiślana skończyła marnie w Modlinie - tak przynajmniej wynika z tych wspomnień.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   
Czy temat nadal interesuje?

Oczywiście! Mi się też cośtam udało ostatnio zebrać, ale generalnie wciąż mało.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucek   

Trochę informacji na temat jednostek Carskiej Flotylli Wiślanej można znaleźć

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=...ana&start=0

Są tam również informację na temat A-W Flotylli na Polesiu i Bugu.

Temat rosyjskiej flotylli poruszany jest na:

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=...lotylla+wislana

Niemiecka Flottylla Wiślana jest omawiana w

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=...na&start=80

Ciekawostka, ale nie ma tam uzbrojonego parowca Stör. Spis ten oparty jest na książce Grönera i nie jest kompletny.

Ze wszystkich flotylli wiślanych działających na Wiśle na dzień dzisiejszy temat flotylli Austro-Węgier jest najlepiej rozpracowany. Nie oznacza, że wszystko na ten temat już powiedziano.

Spis literatury można znaleźć:

http://austro-wegry.info/tematy_1278.htm

Skład flotylli

http://www.hicon.pl/~pothkan/hhwn/

Temat A-W Flotylli Wiślanej poruszany był na:

http://austro-wegry.info/tematy_410.htm

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=...lotylla+wislana

Czy wspomnienia niemieckiego oficera flotylli wiślanej już się ukazały ? Jak tak, to gdzie ?

Lucek

Edytowane przez lucek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   
Czy wspomnienia niemieckiego oficera flotylli wiślanej już się ukazały ? Jak tak, to gdzie ?

Sprawa jeszcze wisie. Mam mnóstwo roboty z innymi rzeczami i dlatego to idzie w ślimaczym tempie. Ale liczę, że wkrótce przyspieszy. W każdym razie pewnie będę musiał się na FOW zarejestrować przed tym, by wiele rzeczy wyjaśnić :huh:

"Stör" był na pewno, występuje nie tylko w tych wspomnieniach, ale również w O.de.B. Flotylli Wiślanej, jakie widziałem w dokumentach dotyczących zdobycia twierdzy Nowogeorgijewsk - czyli Modlina.

Co do "Wisły", to mam problem, bo oficer ten - Georg Königsberger zdobył w Modlinie statek należący wcześniej do rosyjskiego "Wasserbauverwaltung" bodaj i nazywa go "Wisła" (czasem tylko "Weichsel"). Do tego na pewno wspomina "Wildente" holownik "Agatha", "Fortunę" i "Störa"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucek   
"Stör" był na pewno, występuje nie tylko w tych wspomnieniach, ale również w O.de.B. Flotylli Wiślanej, jakie widziałem w dokumentach dotyczących zdobycia twierdzy Nowogeorgijewsk - czyli Modlina.

Oczywiście, że istniał i służył we flotylli, ale Gröner go nie wymienia, stąd nie trafił do FOW-u.

Do tego na pewno wspomina "Wildente" holownik "Agatha", "Fortunę" i "Störa"
A to ciekawe, gdyż holownik ten w czasie służby we FW nosił nazwę Salomon.

Holownik rufowy; zb. pod nazwą Agatha w st. F. Schichau, Elbing w 1902 r.; 33,00 x 4,70 x 1,10 m; 160 KM (ind)

spójrz: http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=...a&start=128

Co do "Wisły", to mam problem, bo oficer ten - Georg Königsberger zdobył w Modlinie statek należący wcześniej do rosyjskiego "Wasserbauverwaltung" bodaj i nazywa go "Wisła" (czasem tylko "Weichsel").

Było ich kilka. Na ten temat znajdziesz wiecej informacji w podanym wcześniej linku.

Jestem świeży na tym forum i nie widzę możliwości kontaktowania się przez PW. Czy to możliwe. Wtedy będę Ci mógł podrzucić troche więcej materiałów na ten temat.

Lucek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Borsuk   

Zdobyty w Twierdzy Nowogeorgijewsk statek, nazwany przez Niemców Weichsel, to bocznokołowy parostatek Warszawskiego Okręgu Komunikacji - Lublin. Po odzyskaniu niepodległosci Weichsel stał się pierwszym "okrętem" polskiej marynarki wojennej jako O.R.P. Wisła. Potem przeszedł do państwowej administracji wodnej jako Wisła, aby w 1929 roku otrzymać nazwę Inżynier Ćwikiel (na cześć Inspektora Żeglugi WOK, który w czasie I wojny kierował flotyllą pod banderą MPS, czyli rosyjskiego Ministerstwa Komunikacji, któremu podlegał Okręg Warszawski).

PS. Czy wspomnienia niemieckiego oficera Weichselflottille już się ukazały?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Borsuk   

Podtytuł tematu sugeruje wątpliwości co do istnienia austro-węgierskiej flotylli na Wiśle, ale akurat o niej wiemy najwięcej, choć dotychczasowe opracowania są pełne nieścisłości i braków.

Powstała w sierpniu 1914 roku ze zmobilizowanych jednostek pływających c.k. Zarządu budownictwa wodnego (organ c.k. Namiestnictwa Galicyjskiego) oraz z 3 zarekwirowanych statków prywatnych (były to statki rosyjskie dzierżawione przez armatorów galicyjskich). Podlegała Komendzie I Korpusu, która miała swoją siedzibę w Twierdzy Kraków. Z ramienia Komendy nadzorował ją oficer 1. batalionu saperów, por. rez. Michael Philippovič (Chorwat, późniejszy dowódca k.u.k. Weichselflottille w stopniu kapitana). Została uzupełniona dostawą 3 motorówek z Wiednia, zdobyto też 2 statki i 3 motorówki rosyjskie (w tym dwie z brygady straży granicznej z Nowego Brzeska). Potem koleje losów jednostek pływających Flotylli były zmienne, utracono kilka statków, a w sierpniu 1915 roku zdobyto w Dęblinie (Twierdzy Iwangorod) kilkanaście zatopionych statków rosyjskich. Z chwilą utworzenia c. i k. Generalnego Gubernatorstwa Wojskowego w Lublinie (MGGL) Flotylla została mu podporządkowana. Nadzorował ją, będąc jej referentem w MGGL, mjr/ppłk Gustav Barger. We wrześniu 1916 roku nastąpiła reorganizacja Flotylli, stała się ona częścią Komendy Wiślanych Linii Transportowych (Weichseltransportlinienkommando, w skrócie WTLK). Statki rozbrojono, ich dowódcami zostali podoficerowie lub cywilni kapitanowie (statki utraciły miano okrętów jego cesarskiej mości - SMS - bo nie były uzbrojone i nie dowodzili nimi oficerowie c. i k. armii).

Na początku 1916 roku Philippovič dostał zadanie stworzenia flotylli 4. armii na Bugu i Styrze, we wrześniu tegoż roku flotylle się usamodzielniły i nie podlegały już dowódcy Weichselflottille.

Ogółem przez Flotyllę Wiślaną i WTLK „przewinęło” się 25 statków (w tym 2 na Bugu i jeden na Styrze), 2 barkasy parowe i 29 motorówek (8 z nich pływało wyłącznie na Bugu lub Styrze).

Z chwilą odzyskania niepodległości Polacy przejęli na Wiśle 21 statków i 3 motorówki byłej austro-węgierskiej Flotylli Wiślanej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Borsuk   

Rosyjska flotylla na Wiśle

W 1914 roku na Wiśle, na odcinku leżącym w Imperium Rosyjskim, zarejestrowanych było około 60 statków (głównie bocznokołowców parowych) prywatnych właścicieli. Stacjonujące w Twierdzy Nowogeorgijewsk (Modlin) oddziały wojskowe (Wiślańska i Narewska rzeczna kompania minowa i 1. kompania saperów) dysponowały jednostkami pływającymi, były to: lodołamacz Warszawa, transportowiec Wisła, promy desantowe, kutry parowe, motorówki i inne jednostki pływające. Także trzy brygady straży granicznej (11. – Aleksandrowska, 15. – Nowobrzeska i 16. – Sandomierska) miały na wyposażeniu łodzie motorowe. Warszawski Okręg Komunikacji (podporządkowany rosyjskiemu Ministerstwu Komunikacji – ros. Министерствo путей сообщения, w skrócie MPS) miał Inspektorat Żeglugi (którym kierował inspektor żeglugi, rzeczywisty radca stanu, Józef Ćwikiel), który użytkował 6 statków, 2 barkasy parowe, prom, 3 pogłębiarki i kilka motorówek. W chwili wybuchu wojny flotylla MPS została zmobilizowana, zarekwirowano też ponad 30 statków cywilnych armatorów. Ponadto, w ramach uzupełnień taboru, zakupiono (lub wydzierżawiono) w 1915 roku 9 statków z Prypeci i Dniepru dla WOK. Nie dotarły do Warszawy przed jej kapitulacją i później, po podniesieniu z wody, zasiliły flotylle niemieckie na Wiśle i Niemnie.

We wrześniu i październiku 1914 roku 2 bataliony marynarzy z Kadry Gwardii z Sankt-Petersburga obsadziły trzy statki Twierdzy Nowogeorgijewsk, które zostały uzbrojone, jeden z nich zatonął na minie między Włocławkiem a Płockiem. Rosjanie wcielili do służby 2 statki c.k. Namiestnictwa Galicyjskiego samozatopione w okolicach Sandomierza. W październiku 1914 roku utracili 10 statków zatopionych w okolicach Puław przez artylerię niemiecką. Większość z nich została podniesiona i skierowana na remont do stoczni w Warszawie.

Dwie flotylle utworzone ze statków WOK i zarekwirowanych jednostek cywilnych (pływających pod banderą MPS) zajmowały się transportami wojskowymi na rzecz rosyjskich frontów: Północno-Zachodniego (w 1915 roku 11 parostatków cywilnych) i Południowo-Zachodniego (9 statków). Ta ostatnia podporządkowana była dowódcy samodzielnego batalionu 2. Kadry Floty Bałtyckiej, który dowodził też małą flotyllą Twierdzy Iwangorod (Dęblin). Flotylla Twierdzy, utworzona w styczniu 1915 roku, składała się z uzbrojonego statku Iwangorod (ex austriacki Tyniec), kutra parowego i kilku motorówek.

W wyniku ofensywy wojsk państw centralnych i wycofania się wojsk rosyjskich z terenów byłego Królestwa Polskiego wszystkie statki rosyjskiej flotylli zostały zniszczone. W Modlinie zatopiono (19 sierpnia) kilkadziesiąt jednostek, w tym 8 statków z flotylli WOK (udały się do Twierdzy 5 sierpnia, po upadku Warszawy). W Dęblinie zatopiono (w nocy z 3 na 4 sierpnia) 10 rosyjskich statków.

Jednostki pływające samozatopione w Modlinie i zniszczone w Warszawie wpadły w ręce Niemców i po remoncie zasiliły ich Weichselflottille.

Jednostki samozatopione w Dęblinie i okolicach wydobyli Austriacy i większość (po dłuższym remoncie) wcielili do WTLK.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bavarsky   

Także trzy brygady straży granicznej (11. – Aleksandrowska, 15. – Nowobrzeska i 16. – Sandomierska) miały na wyposażeniu łodzie motorowe.

W tym okresie istniał w Rosji tzw. Korpus Straży Granicznej, który to dysponował własną flotyllą. Pełny kodeks tego jest do pobrania tutaj:

http://sigla.rsl.ru/view.jsp?f=1016&t=3&v0=%D1%84%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B8&f=1003&t=1&v1=&f=4&t=2&v2=&f=21&t=3&v3=&f=1016&t=3&v4=&f=1016&t=3&v5=&tr=Cyr-Common&cc=b3&i=2&s=2&ce=..................................................................w.....6.....E

A przedmówca bardzo ciekawe informacje zapodaje.

Pozdrawiam,

Marcin

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Borsuk   

W tym okresie istniał w Rosji tzw. Korpus Straży Granicznej, który to dysponował własną flotyllą. Pełny kodeks tego jest do pobrania tutaj:

http://sigla.rsl.ru/view.jsp?f=1016&t=3&v0=%D1%84%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B8&f=1003&t=1&v1=&f=4&t=2&v2=&f=21&t=3&v3=&f=1016&t=3&v4=&f=1016&t=3&v5=&tr=Cyr-Common&cc=b3&i=2&s=2&ce=..................................................................w.....6.....E

A przedmówca bardzo ciekawe informacje zapodaje.

Dziękuję za informację, ale pozycja pochodzi z 1901 roku, a w ciągu kilkunastu lat do wojny sytuacja zmieniła się diametralnie. Jednostki o napędzie parowym zastąpiono serią nowoczesnych motorówek, z których 5 trafiło na Wisłę (ich nazwy i dane techniczne są mi znane).

Cieszę się, że to co napisałem kogoś zainteresowało, myślałem, że ta tematyka nie obchodzi nawet "psa z kulawą nogą". Większość informacji pochodzi z nieznanych dotąd dokumentów archiwalnych, które po raz pierwszy zostały upublicznione 15 marca b.r. na II. konferencji historii morskiej i rzecznej, zorganizowanej przez doktorantów i studentów Uniwersytetu Gdańskiego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bavarsky   

Dziękuję za informację, ale pozycja pochodzi z 1901 roku, a w ciągu kilkunastu lat do wojny sytuacja zmieniła się diametralnie. Jednostki o napędzie parowym zastąpiono serią nowoczesnych motorówek, z których 5 trafiło na Wisłę (ich nazwy i dane techniczne są mi znane).

Odnośnie oddziału rzecznego w Sandomierskiej brygadzie straży granicznej, coś niecoś więcej napiszę niebawem -być może to Pana zainteresuje.

Wiem że częstochowska brygada straży granicznej również dysponowała takowym.

Niestety od paru lat skupiam się na jednym wycinku epoki, a że przypominam sobie iż gdzieś się już spotkałem z takowymi jednostkami to i "trzy po trzy" zapodałem. [choć parafraza memuarów Fredry w moim wykonaniu, mierzi mnie niezmiernie, gdy jej ponownie używam w zdaniu].

Proszę się nie zrażać brakiem reakcji ze strony forumowiczów. Prezentuje Pan wiedzę specjalistyczną z którą trudno polemizować innemu użytkownikowi, który tej wiedzy często nawet w części nie posiada.

Pozdrawiam,

Marcin

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
Proszę się nie zrażać brakiem reakcji ze strony forumowiczów.

Dokladnie! Czytam te posty z przyjemnoscia a nic nie odpisuje bo wiedza nie na tym poziomie aby wchodzic w dyskusje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Borsuk   

W październiku 1914 roku, w trakcie ofensywy wojsk państw centralnych, zostały zatopione w okolicach Nowo-Aleksandrii (Puławy) statki rosyjskiej flotylli działającej na rzecz Południowo-Zachodniego Frontu. Były to: Warszawa (Варшава) oraz Płock (Плоцк), Polka (Полька), Wawel (Вавель), Sandomierz (Сандомир), Gwiazda (Звезда) i Koszar (Кошар). Pierwszy statek był jednostką Warszawskiego Okręgu Komunikacji, pozostałe były zarekwirowane od armatorów prywatnych. Zostały skierowane z Iwangorodu do Nowo-Aleksandrii poleceniem gen. Kriwoszeina [Grigorij Kriwoszein, ur. 1868 r. – gen. mjr, inżynier komunikacji wojskowych, profesor zwyczajny Mikołajewskiej Akademii Inżynierii. Jesienią 1914 roku kierował budową mostów na Wiśle] w celu pomocy przy przeprawie przez Wisłę. W tym czasie i w tej samej okolicy zostały zatopione jeszcze dwa statki: prom WOK Radom (Радом) i statek pasażerski Pan Tadeusz (Пан Тадеуш), przystosowany do roli statku szpitalnego (zatonął koło Gołąba).

Według opracowań rosyjskich zatopienie miało miejsce 9 października (pytanie, czy ta data podana jest w starym stylu czy nowym?). Kiedy wojska państw centralnych podeszły na tyle blisko Wisły, żeby artyleria mogła zatopić statki: 9 czy 22 października?

Czy można ustalić jakie oddziały wojsk niemieckich bądź austriackich zatopiły te statki?

Z zakresu prac na statku Warszawa remontowanym w porcie Czerniakowskim:

o wymiana uszkodzonych blach poszycia na lewej burcie (3450x800x2,5 mm oraz 2350x1765x2,5 mm – użyto blachy o grubości 2 mm)

o naprawić przestrzeliny w lewej burcie o średnicy 10 cm

o naprawić przestrzeliny na prawej burcie blachami 150x150 mm

o zainstalowanie nowego tambora na prawej burcie

o wymiana ścianki tambora (5,2x0,71 m, grubość 2 mm) na lewej burcie

o zainstalowanie nowego komina

o wymiana 14 m2 pokładu

o naprawa połowy sterówki

o naprawa cylindra (700x1050 mm) w maszynie parowej

o naprawa dynamomaszyny (65 V, 70 A)

o uzupełnienie inwentarza – 3 ramy do portretów: Cara, Carycy i św. Mikołaja Cudotwórcy;

można wywnioskować, że zatopiono tę jednostkę pociskami kalibru 100 mm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Tak z ciekawosci.

Czy te jednostki byly uzbrojone i jakie zadania wykonywaly?

(Domyslam sie ze transportowe i patrolowe bo do zadan stricte bojowych to sie raczej nie nadawaly.)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.