• Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/16

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/16

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Tofik

Błędy zawodowych historyków

78 postów w tym temacie

Sądzę, że każdy przeczytał co najmniej kilka książek historycznych i natknął się w nich na błędy autorów. Co Wam najbardziej zapadło w pamięć (tzn. jaki błąd np. w dacie). No i jakie błędy Wam się zdarzyły? :)

Więc z tego co pamiętam:

Nowiński twierdzi, że Turcy zdobyli Konstantynopol w 1452 r. ... Z ciężkim sercem mówię, że Wisner też się myli z datami. W pierwszym przypadku pomylił się o rok co do wyprawy Pioruna w 1581 r. (napisał, że dziadek Janusza Radziwiłła wyruszył w 1580 r.). W drugim przypadku pomylił się co do wyprawy na Wielkie Łuki o 10 lat, ale to chyba błąd w druku albo w jego pisowni (nie wskoczyła ta literka co trzeba). Ja nie mogę zapamiętać daty bitwy pod Orszą - zawsze mam wątpliwości czy to 1512 czy 1514 rok. Nie zapomnę też, gdy napisałem, że Batory walczył z Gdańskiem w 1977 r.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kiedyś tutaj na forum pomyliłem Chrobrego ze» Śmiałym : )

Przy okazji Śmiałego - nie wiem, czy tak jest do tej pory, ale kiedyś w Łodzi były dwie ulice - jedna Bolesława Śmiałego, a druga Bolesława Szczodrego :roll:

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To może cytat z mojego nauczyciela :

" starożytni Grecy uprawiali owce "

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzisiejszy konkurs to chyba największy zbiór moich hańbiących pomyłek. O ile w czasach przed XX wiekiem mi jakoś tam szło, to XX wiek spier******* totalnie.

Zaczęło się od tego, że zabrałem się za pytanie dot. miejsca pochówku Iranka - Osmeckiego (do teraz nie wiem, ale skoro zmarł w Londynie, to postawiłem na Londyn) i jego pseudonimu. Myślałem kilka dobrych minut i nic nie wymodziłem, to zdesperowany napisałem, że nazwisko Iranka - Osmeckiego to Osmecki, a pseudonim... Iranek :shock: Gdy przyszedłem do domu i zobaczyłem ile pseudonimów miałem do wyboru, to... eeeee. Podobnie z Lisem - Kulą - akurat przy powtarzaniu wszystko umiałem, a tu zapytali mnie o miejsce pochówku tego oficera i napisałem, że... Kosina :shock:

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
(do teraz nie wiem, ale skoro zmarł w Londynie, to postawiłem na Londyn)

I dobrze zrobiłeś. Zmarł dokładnie 22 maja '84 w Londynie, a został pochowany na tamtejszym Ealing and Old Brentfort Cementary. Na płycie nagrobnej widnieje kotwica Polski Walczącej oraz napis "Żołnierz Józefa Piłsudskiego". A z tymi pseudonimami to miałeś istotnie kilka możliwości do wyboru;)

Co do moich ulubionych gaf historyków: namiętne tworzenie jednostki SS Hermann-Goering. Co z tego, że taka nie istniała:)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mnie natomiast drażni wśród autorów książek siedemnastowiecznych,brak wiedzy na temat rajtarów,kirasjerów i arkebuzerów.Mylą jednych z drugimi.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Co do moich ulubionych gaf historyków: namiętne tworzenie jednostki SS Hermann-Goering. Co z tego, że taka nie istniała:)

Jeśli idzie o tego typu błędy, to warto wymienić błąd co niektórych historyków (m.in. Skworody, bo u niego to pierwsze wyczytałem): pisanie o tym, że Jan Karol Chodkiewicz był hetmanem polnym. Nie ma na to dowodów, bliższa zdaje się hipoteza, że od razu stał się hetmanem wielkim.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mnie bawi z kolei pisanie o 6. Armii Pancernej SS w kontekście ofensywy w Ardenach 1944. Armią SS, armia Dietricha stała się dopiero w styczniu 1945 roku po przeniesieniu jej na front wschodni.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mnie zaś zawsze trochę zasmuca, że w coraz nowszych wydaniach podręcznika Pobóg-Malinowskiego nie została poprawiony błąd, który "ciągnie" się od pierwszego wydania, a mianowicie atak na Pearl Harbur jest umieszczony pod datą 7 IX.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Cenckiewicz i Gontarski popełnili błąd w kwerendzie źródłowej w swoim przyczynku do biografii Wałęsy, który rzucił cień podejrzenia o ich upolitycznienie. Czy błędy rzeczowe historyków mogą być przypadkowe ("Błądzić jest rzeczą ludzką..."), czy jednak częściej celowe?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Cenckiewicz i Gontarski popełnili błąd w kwerendzie źródłowej w swoim przyczynku do biografii Wałęsy

Pewnie chodzi o tę kwestię śmierci pewnego SB-ka. Wydaje mi się, że nie należy uważać tego za ich błąd, tylko za niedopatrzenie sądu lustracyjnego. W końcu skąd mogli wiedzieć, że sąd może się mylić?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Mnie zaś zawsze trochę zasmuca, że w coraz nowszych wydaniach podręcznika Pobóg-Malinowskiego nie została poprawiony błąd

Odnośnie błędów w podręcznikach. Mój historyk mówił nam kiedyś, że w naszym podręczniku Kazimierz Odnowiciel był królem ;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No tak jak pisałem tego posta to chyba musiałem być w stanie wskazującym... na duże zmęczenie.

Oczywiście to w podręczniku Roszkowskiego jest ten błąd, wstyd mi.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie ma właściwie książki historycznej, w której błędu znaleźć sie nie da. Niekiedy są to co prawda błędy drukarskie (nie zawsze powstałe dokładnie w drukarni, często już na etapie edycji i redakcji tekstu), niekiedy - merytoryczne, zawinione choćby przez niedbalstwo autora.

Ze swoich własnych doświadczeń - kiedyś np. błędnie zidentyfikowałem jedną z osób na załączonym w książce zdjęciu - i ta błędna informacja ukazała sie w podpisie. A innym razem w artykule chyba coś "pochrzaniłem" z edycją przypisów (nie tyle z niedbalstwa, ile skutkiem omyłki w komputerowej edycji tekstu) - w związku z tym do druku poszły (i ukazały się) błędne dane - na szczęście tylko trzeciorzędne, ale zawszeć. W kolejnym zaś artykule błędnie policzyłem dane w tabeli - i dopiero redakcja błąd wychwyciła. Tym razem na szczęście tekst z błędem się nie ukazał. Inna sprawa że ta tabela z błędem wciąż tkwi w moim doktoracie. ;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Dodaj nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz