Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Temat Zagłady żydowskiej w muzyce, tańcu i balecie

Rekomendowane odpowiedzi

Swego czasu na TVP Kultura wyświetlano fascynujący kanadyjski dokument o Arnoldzie Schönbergu (oryg. "My War Years: Arnold Schoenberg" z 1992 r.), skupiający się na okresie od początków XX wieku do lat dwudziestych, kiedy to dochodził on do wypracowania własnego muzycznego języka. Wiadomo, że twórca "Pelleas und Melisanda" miał w swym dorobku "utwory wojenne"; "Oda do Napoleona Bonaparte" op. 41 miała powstać po ataku na Pearl Harbor, którego prawykonanie miało miejsce w listopadzie 1944 r., w Nowym Jorku (por. tegoż, "How I Came to Compose the Ode to Napoleon", "Journal of the Arnold Schoenberg lnstitute", 1977, Vol. 2, nr. 1).

Jeden z utworów poświęcił tematyce Holokaustu - "A Survivor from Warsaw" ("for narrator, men’s choir and orchestra op. 46"). Sugestia upamiętnienia ofiar Zagłady miała wyjść od żydowskiego emigranta, tancerza Corinne'a Chochema. Ostatecznie utwór powstał w 1947 r. dla Fundacji Siergieja Kusewickiego.

Narracja słowna rozpoczyna się od: "I cannot remember everything!":

"Tak rozpoczyna się relacja o wydarzeniach w jednym z obozów zagłady (umiejscowienie akcji w warszawskim getcie ma raczej charakter umowny): pobudka, wrzask, bicie do nieprzytomności, wreszcie odliczanie odsyłanych do komory gazowej – zrazu nieporządne, utykające, potem już metodyczne i coraz szybsze, aż do momentu gdy nad impetycznym potokiem liczb wznosi się wspólny śpiew, wywołane w chwili katastrofy „zapomniane wyznanie wiary”, Shema Yisroel. Tekst tej relacji, w oparciu o słowa naocznego świadka, napisał sam kompozytor. Wypowiedzi feldfebla oddane zostały w brzmieniu niemieckim, modlitwa, którą w finale wykonuje chór, śpiewana jest po hebrajsku...".

/M. Krajewski "Dodekafonia i pamięć czyli raz jeszcze o 'Ocalałym z Warszawy' Arnolda Schönberga", "Muzykalia" VI, 2008, Judaica, 1, s. 1/

Jakie jeszcze inne utwory czy projekty artystyczne tyczące się takiej tematyki powstały po 1945 roku?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
saturn   

Obecnie najbardziej rozpoznawalne - szwedzki Sabaton - Final Solution (polskie napisy) -

Die Moorsoldaten. Pieśń co prawda debiutowała w obozie w 1933r, ale do dzisiaj jest w różny sposób arańzowana i zmieniana przez artystów głównie powiązanych z nurtem lewicowym, anarchistycznym, pacyfistycznym czy komunistycznym.

Kultowe wykonanie Hannesa Wadera https://www.youtube.com/watch?v=aEDBkK_BthA, czy bardziej rockowo-punkowe niemieckiego Die Toten Hosen - https://www.youtube.com/watch?v=CBAThJUkOKE.

Edytowane przez saturn

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.