Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Pochówki z płytami tumbowymi

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

Od jakiegoś czasu jestem fanem. Zna ktoś jakieś prace poświęcone tej kategorii rzeźby?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Kilka cytatów z książki P. Skubiszewski, Rzeźba nagrobna Wita Stwosza, Warszawa 1957, s. 66 - Tumba włocławska, będąca pierwszym w Polsce nagrobkiem przyściennym z postacią leżącą, przerwała tradycję średniowiecznych wolnostojących sarkofagów i płyt posadzkowych lub przyściennych i stała się wzorem naśladowanym (...).

Zgodnie z utrzymującą się wciąż jeszcze tradycją postać biskupa została skomponowana w postawie stojącej, a następnie ułożona na wznak. W przeciwieństwie do postaci Kazimierza Jagiellończyka cechuje ją symetria układu i całkowity bezruch, którego nie przełamuje nawet lekka sugestia układu kontrapostowego: nieznaczne wysunięcie prawej nogi ku przodowi, zaznaczone rysującym się pod ornatem kolanem i wystającym spod alby pantoflem. Poszerzona bogactwem nałożonych szat pontyfikalnych, zapada się figura biskupa całym swym ciężarem w ujętą obramowaniem nieckę płyty, która od brzegu do brzegu sobą wypełnia. (...). Dla Stwoszowego stylu rzeźbienia szczególnie charakterystyczne są nieco skośne oczy z opadającymi, grubymi fałdami powiek i półksiężycowatymi torbami, przypominające tym ggłowy apostołów ze sceny środkowej Ołtarza mariackiego. W twarzy ukazał artysta stan uśpienia i bezwładu. Nie jest to jednak >>aspectus mortis<<, ponieważ pod powłoką zewnętrznego spokoju trwa życie, do którego biskup zbudzi się, gdy tylko przezwycięży ciążenie opadających powiek. - s. 59

Obramowania ornatu i tunicelli tworzą pasy ornamentu roślinnego. Na pierwszym pojawia się późnogotycki i ostry akant, w typie znanego nam z dekoracji nagrobka Jagiellończyka. Drugi ma odmienny charakter: tworzy go faliście przebiegająca uliściona wić. - s. 60

Dodatkowo autor stwierdza, ze cała kompozycja wskazuje, że powstała w wyniku jednorazowej inspiracji/akcji a nie w dwóch etapach jak sugeruje część badaczy. Jako kierunki oddziaływania widoczne w tej tumbie autor podaje północne Włochy i Niemcy.

Zapomniałem o najważniejszym - chodzi o tumbę Piotra z Bnina herbu Łodzia - bp kujawsko-pomorski i przemyski. Tumba znajduje się obecnie we Włocławku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.