Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Nubijscy chrześcijanie a świat łaciński

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

Banganarti to dziś mała miejscowość w Sudanie, od lat badania prowadzi tam polska misja archeologiczna. Jej pokłosiem jest odkrycie ok 1000 inskrypcji w kościele który się tam znajdował, głównie z XIII-XIV wieku. No i tu cytat: Na koniec wspomnieć trzeba o inskrypcji w minuskule gotyckiej, skomponowanej prawdopodobnie w języku prowansalskim (lub katalońskim). Wymienia ona jakiegoś człowieka imieniem Benezeg (= Benedykt) oraz archanioła Rafała. Inskrypcja, tak jak cała produkcja epigraficzna z Banganarti, może być datowana na ostatnie ćwierćwiecze XIII i pierwszą połowę XIV wieku. A. Łajtar, Późnochrześcijańska Nubia widziana przez pryzmat inskrypcji z Banganarti, " U schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze" t.8 (2009), s.85

Tak czy siak zabytek który powinien wzbudzić sporo spekulacji. Mamy jakieś dane o tego typu dalekich podróżach łacinników na południe? W materii średniowiecznej niestety nie jestem biegły.

Swoją drogą doskonały pomysł na film albo jakąś książkę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To był duży ośrodek pielgrzymkowy (zapewne znany z uzdrowień - postaci Kosmy i Damiana), cóż stało na przeszkodzie by przy okazji pielgrzymki do Ziemi Świętej zawędrować i tam? W publikacji "St Raphael Church I at Banganarti, mid-sixth to mid-eleventh century. An introduction to the site and the epoch" oczywiście Bogdana Żurawskiego, w rozdziale trzynastym autor pisze właśnie o "instytucji peregrinatio w dolinie środkowego Nilu".

Edit:

Żurawski na podstawie cech przedstawienia sceny "Anastasis" uważa, że widać w niej wpływy ośrodków południowoitalskich bądź zachodnioeuropejskich, a nie jak można by się spodziewać: sztuki bizantyjskiej. Wskazuje, że do kontaktów mogło zachodzić zwłaszcza po ustanowieniu "fatymidziej strefy wolnego handlu" przez Aghlabidów.

"Źródła( m.in. kairska Geniza) potwierdzają obecność w dolinie Nilu kupców z Amalfi i Marsylii w wieku X i XI a więc w okresie, w którym malarstwo dolnego kościoła wykazuje najwięcej naleciałości zachodnioeuropejskich.

Ekonomicznym kontaktom Europy z chrześcijańską Nubią sprzyjało ogromne zapotrzebowanie na kośó słoniową. Handel dewocjonaliami i kontakty religijne ułatwiała względna tolerancja religijna muzułmanów wobec greckich klasztorów w Italii i na Sycylii i dobre stosunki Fatymidów z południowymi sąsiadami Egiptu".

tegoż, "Autoreferat", na: www.wnh.umk.pl/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Dzięki, rzucę okiem do tych tekstów.

Wiesz to nie mój okres więc wydawało mi się, ze takie zboczenie, dość daleko jednak na południe, to coś nadzwyczajnego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Cóż, kierunki i zasięg ruchu pielgrzymkowego bywały przeróżne. Dajmy na to, takie dzieło jak "Historia Trium Regum" karmelity Jana z Hildesheim, gdzie opisuje zwyczaje różnorakich sekt chrześcijańskich ("Nubiani, Soldani, Nestorianie, Latini, Indii, Armeni, Siriani, Georgiani, Jacobite, Nicolaite, Copti, Issini, Maronini et Mandolopasos"), mogło wzbudzić u kogoś chęć przyjrzenia się tym egzotycznym miejscom i ludziom. A podobne dzieła powstawały i wcześniej.

/cyt. za: A. Łosowska "Średniowieczne zabytki literackie w przemyskiej kolekcji 'Liber Legum'", "Rocznik Przemyski", Literatura i Język, t. XLV, 2009, z. 3, s. 11/

Natomiast wspomniany wcześniej autor popełnił też artykuł: "Peregrinatio nubiana. Kilka uwag na marginesie problematyki miejsc świętych w Nubii chrześcijańskiej", zawarty w tomie pt.: "Sympozja Kazimierskie" (T. V, "Miejsca święte w epoce późnego antyku" pod. red. B. Iwaszkiewicz-Wronikowskiej i D. Próchniaka).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dodać można:

"Dongola-Studien", 35 Jahre polnischer Forschungen im Zentrum des makuritischen Reiches, red.: S. Jakobielski, P. Scholz, Bibliotheca nubica et aethiopica vol. 7, Warszawa-Wiesbaden, 2001.

W tym tomie jest tekst B. Żurawskiego pt. "Dongola, the city of the Makurians. Literary sources to 1956", w którym zebrał opisy średniowiecznych historyków i podróżników (co do tych ostatnich - chyba jednak tylko arabskich) tej stolicy.

W krótkim przeglądzie historii kościoła chrześcijańskiego w Nubii i stanu badań nad nim, Paul Bowlers zauważa:

"Nubians were familiar pilgrims in the Holy Land in early medieval times...".

/tegoż, "Nubian Christianity: The Neglected Heritage", "Africa Journal of Evangelical Theology", iv.1, 1985; dostępne na: www.theoledafrica.org/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.