• Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/16

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/16

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Paiderastis theos

3 posty w tym temacie

No właśnie sporo się mówi o pederastii w antyku, o tolerancji, przyzwoleniu a nawet powszechności tego typu praktyk - na ile to prawda a na ile pobożne życzenia to zupełnie inna sprawa (ponoć Asyryjczycy w tym celowali ale wydaje mi się to zdecydowanie nieprawdą). Tu chciałbym także wyabstrahować nieco od społeczeństwa ludzkiego a zająć się bóstwami i mitologiami antycznych ludów. Na ile powszechna była w nich pederastia czy szerzej homoseksualizm jako taki? Jak była oceniana tego typu relacja pomiędzy bytami boskimi? Oczywiście ciekaw jestem także tego jak to wyglądało w praktyce wśród ludzi w tamtym czasie.

Do tematu natchnęła mnie taka oto strona na wiki podesłana przez znajomego

Motywy LGBT w literaturze

Już sam początek czyli epos o Gilgameszu i doszukiwanie się w nim wątków homoseksualnych to brednia jakich mało. Gilgamesz jak wynika z treści mitu lubi sobie poużywać życia oto:

Nie puszcza Gilgamesz [córki do matki]

nie puszcza dziewczyny do [ukochanego]

córki boha[tera, żony młodzieńca].

Ich ciągłe skargi [usłyszały boginie]

Jeśli pojawia się erotyka to wyłącznie heteroseksualna, choćby w opisie tego co nakazuje wykonać Szamchad Gilgamesz i co z tego wynika w opisie spotkania Szamchad i Enkidu. Oczywiście pada stwierdzenie, że Gilgamesz będzie kochał Enkidu jak żonę - proste stwierdzenie mające opisywać siłę więzi łączącej tych dwóch bohaterów. Jeśli zaś uznać to za motyw homoseksualny to niestety ale Gilgamesz miał też ciągoty seksualne w kierunku narzędzi bo oto:

[W Uruk warownym] leżała siekiera; zebrano się wokół niej;

Uruk kraj, stał wokół niej.

Położyłem ją przed tobą

[kochałem ją] jak żonę, pochylałem się nad nią.

Oczywiście owa siekiera to alegoria Enkidu - matka Gilgamesza potrafiła bowiem czytać sny. Tak czy siak teoria, że oto Gilgamesz i Enkidu to para kochających inaczej jest zbyt naciągana.

PS

mam w ogóle wątpliwości co do tej stronki.W przypadku mitów greckich jest lepiej mamy choćby Zeusa i Ganimedesa - typowy przykład pederastii. Podobnież Hiacynt i Apollo. Niestety dalej jest gorzej bo oto Achilles i Patrokles również zostają mianowani kochankami - podobnie jak Gilgamesz i Enkidu, zresztą w tekście przykład tych bliskowschodnich bohaterów jest przywoływany. Mam również wątpliwości co do Pindara i jego Pelopsa, ot choćby dlatego, że jest to Pelops lidyjski i niekoniecznie miłość Posejdona musi być fizyczna. Podobnie przywoływany dalej Pauzaniasz i Wędrówki po Helladzie to chyba nawet nie brednia co zwykłe kłamstwo - o ile pamiętam ten fragment (nie chce mi się teraz sprawdzać), to nie ma tam nawet słowa o homoseksualnym związku Pelopsa i Posejdona a jest opisana świątynia tegoż, mit z kością słoniową i Pytią, opis rytuałów - krew barana spływająca do dołka. Nota bene to dwie różne postacie bo pauzaniaszowy Pelops jest związany z Peloponezem i nie ma nic wspólnego z Lidią z której wywodzi się pindarowy Pelops. No ale to na marginesie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Strona która podajesz jest nie do końca "prawdomówna " rzecz mówiąc. Więc na przyszłość radzę z Niej nie korzystać.

Jest tam troszkę pozmieniane.

A ja nie proponuję przemycania linków reklamowych.

secesjonista.

Edytowane przez secesjonista
0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Chyba nie przeczytałeś moje postu w ogóle

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Dodaj nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz