Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Furiusz

Grecy nad M.Czarnym

Rekomendowane odpowiedzi

Furiusz   

Krąży mi po głowie taki temat od czasu gdy Fodele podesłała mi stronkę BSS. Jest cały szereg publikacji, lepiej bądź gorzej dostępnych w Polsce, na ten temat, Polscy archeolodzy ale i historycy zajmowali się tymi terenami, jest więc całkiem sporo materiałów i prac. Zdaje oczywiście sobie sprawę z rozległości chronologicznej i geograficznej tematu, ale być może uda się nawiązać ciekawe dyskusje. Zapraszam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jancet   
Jest cały szereg publikacji, lepiej bądź gorzej dostępnych w Polsce, na ten temat, Polscy archeolodzy ale i historycy zajmowali się tymi terenami, jest więc całkiem sporo materiałów i prac.

Liczyłem na to, że tu setki wpisów będą, a tu nic :( .

Przenikanie się kultury greckiej i ludów barbarzyńskich na wybrzeżach Morza Czarnego w Starożytności przede wszystkim, ale także w Średniowieczu i w czasach nowożytnych, niegdyś mnie fascynowało, ale to dawno temu było i nie odważę się dzielić tym, co mi w pamięci pozostało. Tym bardziej, że wówczas miałem dostęp co najwyżej do literatury popularnonaukowej.

Przez czarnomorskie stepy przeciągały kolejne ludy - Scytowie, Sarmaci, Goci, Hunowie, Awarowie, Słowianie, Madziarzy, Pieczyngowie, Połowcy (albo Jazygowie, Kunowie, Kumani czy jak ich kto tam zwał), w końcu Tatarzy. Zaś miasta na wybrzeżu, szczególnie na Krymie, chyba pozostawały w znacznej mierze greckie.

Furiuszu, liczę na to, że podzielisz się z nami tym, co wiesz :) . Może wtedy i inni się uaktywnią.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

By temat nie zaginął, wpada mi w ręce publikacja badań antycznej osady w miejscowości Koszary k. Odessy (a więc niedaleko Berezania i Olbi). Miasto to położone było na dość małym cyplu, u ujścia rzeki Liman (antyczny Aksiak). Zabudowania antyczne są współcześnie czytelne. Stanowisko znane od co najmniej lat 50 tych i identyfikowane z Odessos, wspomnianym m.in. u Arriana w jego Periplusie. Wczesniejsi badacze przebadali głownie tutejsza nekropolę, datując ją na IV-III wiek aC. Współczesne badania polsko-ukraińskie skoncentrowały się bardziej na części osadowej. Odkryto jak zawsze dużo ceramiki, w tym sporo barbarzyńskiej. Z ciekawszych znalezisk wymienić można stemplowane amfory ze stemplami Heraklei Pontyjskieji Synopy. Znaleziono tu też m.in. brązową monetę olbijską z przedstawieniem personifikacji Borysthenesa na awersie, moneta ta jest datowana dośc szeroko na 330-250 aC.

Bardzo ciekawe jest tez znalezisko z wykopu 4 z domu 2, gdzie odkryto amforę ze stemplami z Heraklei Pontyjskiej. Forma amfory i stempli wskazywała na datowanie 285-272 aC, dla potwierdzenia tego przeprowadzono badania C14 zawartości amfory i uzyskano wyniki 268=-78 BC, co potwierdzałoby datowanie metodami konwencjonalnymi.

Przebadano też w niewielkim stopniu nekropolę i uzyskano wyniki pozwalające na rewizję dat użytkowania tegoż, które to zacząć się miało co najmniej w V wieku aC. Odkryto w pochówkach niewielką ilość broni, głownie w postaci brązowych grocików strzał, które składano zazwyczaj w niewielkiej symbolicznej ilości - 2 lub 3, zdecydowanie rzadziej spotyka się inne rodzaje broni jak np w obiekcie 71 gdzie znaleziono żelazny nóż.

Na miejscowym cmentarzysku chowano ludzi mających status obywateli Olbii, na co wskazuje inskrypcja nagrobna Leofanta syna Naniona.

Całość za:

Chochorowski J., Papuci-Władyka E., Redina E.F., The Polish-Ukrainian Excavations at Koshary, Odessa district: A Preliminary raport [w:] Studies in Ancient Art and Civilization 1999 oraz Chochorowski J., Papuci-Władyka E., Redina E.F. Polsko-ukriańskie badania wykopaliskowe zespołu stanowisk z okresu antycznego w miejscowości Kosary koło Odessy [w:] Materiały i sprawozdania rzeszowskiego ośrodka archeologicznego 2000,

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Taka ciekawostka jak tu jeszcze ktoś zagląda, w 2007 roku ukazał się artykuł odnoszący się do najstarszych inskrypcji z Istrios1. Dzięki większej ilości materiału epigraficznego i rozwojowi samych metod paleograficznych udało się uściślić datowanie obu tych inskrypcji (pierwszej na 3 ćwierć VI wieku aC drugą na koniec tegoż wieku) oraz wskazać, że pierwszy napis powstał w dialekcie doryckim. Są to zresztą bardzo trudne do interpretacji zabytki (zwłaszcza pierwszy) ze względu nie tylko na długość napisu (trzy słowa po dwóch stronach kamienia) jak i na kształt samego przedmiotu czy rodzaj kamienia użytego do jego wykonania. Dodajmy, ze oba te przedmioty pochodzą z dość starych badań - pierwszy odkryto jeszcze w 1958 roku i nic mi nie wiadomo o próbie datowania ich innymi metodami.

1 I. Brizescu, Zu den altesten Steinschriften aus Istrios [w:] Dacia, t.51 2007, p.133-137

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja zaglądam...

niektórzy badacze uważali, że elementy szamanizmu w tradycji greckiej miały się wziąć z kontaktów kolonii greckich z Hellespontu i nad Morzem Czarnym z ludnością irańską (czyli Scytami). O jakie konkretnie elementy mogło chodzić?

O tym aspekcie trzy starocie:

K. Meuli "Scythica", "Hermes", 70, 1935

E.R. Dodds "The Greeks and the Irrational"

M. Eliade "Le chamanisme".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Z szamanizmem próbowano łączyć Jazona i Chirona. Chodziło przede wszystkim o zdolności lecznicze. Chiron sam w sobie był świetnym lekarzem, chirurgiem etc samo jego imię tez miało mieć konotacje medyczne. Jego uczniem był Asklepios, niewątpliwie związany z leczeniem. Achilles kolejny jego uczeń też miał co nieco na ten temat wiedzieć Iliada 11. 828-832, jest takie słynne przedstawienie z kyliksu na którym Achilles opatruje Patroklosa. Podobnież Jazon, inny pupil Chirona, ma mieć takie zdolności i podobnież jego imię ma się wywodzić od greckiego słowa leczyć.

Tu co ciekawe próbowano zinterpretować misje Argonautów jako rytuał inicjacyjny (niezbędny by stać się szamanem)

za: J. Ustinowa, Jason the Shaman [w:] Bildgeschichte. festschrift Klaus Stahler, pod red. J. von Gebauer, E. Grabova, s. 507-514

Czemu akurat miałby szamanizm przedostać się od Scytów nie wiem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.