Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Jarpen Zigrin

Czy Europa bez pomocy USA przegrała by II wś?

Rekomendowane odpowiedzi

FSO   

Witam;

tak ZSRR bylby w stanie zaplacić zlotem, albo w innym równie wartościowym jej odpowiedniku [obrazy i in. dziela sztuki zabrane "bogaczom" i zrabowane w czasie wypędzania nieposlusznych lub ich zamykania w więzieniach. Kwestia ilości wydobycia - to przesunięcie do kopalń nowych więźniów i / lub zmiana norm...

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

Tankfan: jeszcze jedna sprawa - mój angielski nie jest rewelacyjny ale:

czolgi niemieckie i radzieckie byly konstruowane na wschodni front / teren dzialań wojennych. Niemieckie czolgi byly lepiej opancerzone mialy lepsze uzbrojenie, choć ich waga i nacisk na gąsiennice a także brak dobrego silnika diesla w N. wymuszal mocne jednostki benzynowe [650-700 KM]. Radzieckie byly lżejsze - cieńszy pancerz nadrabiano pochyleniem, silnik diesla slabszy zastępowal mocniejsze motory benzynowe. Dawalo to nieduży nacisk na gąsiennice [wszystkie czolgi i niemieckie i radzieckie mialy szerokie gąsiennice by bezdroża jakie istnialy na wschodzie pokonywać bez większych problemów]. Z racji tegi że zaciętość walk bya duza, liczba przelamań pancernych duza - ich sylwetka byla niska, szeroka, starająca się jak najmniej wychylać poza otaczający teren. Jak najmniejszy nacisk - gwarantujący że na bezdrożach się nie utopi - byl tak ważny że bodajże Tygrys mial dwa typy gąsiennic transportowe i "bojowe", bo bojowe byly za szerokie i wystawaly poza skrajnię DB. Pisanie o tym że metalowe ogniwa są lepsza - jest troszkę mówienie które opony lepsze - letnie czy zimowe. Do walk na wschodzie uznano że lgorsze są metalowe gdyż mimo duższych pzrebiegów maja duże wady: ślizgają się na śniegu i mrozie a także blocie...

M4 - mial wady - wysoko polozny środek ciężkości, wąskie gąsiennice [duży nacisk jednostkowy[!], a opis "polączone / sprzężone silniki dawaly 450 KM... przy 32 t masy..." oznaczlo stosunkowo maly zapas mocy i brak jednego mocnego silnika. M4 pierwotnie byl konstruowany na inny typ frontu i terenu.

Pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tu chodzi o technikę wytapiania.

A można się dowiedzieć coś więcej na temat tej radzieckiej techniki wytopu, która powodowała tak błyskawiczne korodowanie stali?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1234   
nie wydaje mi się, by na własne życzenie wszyscy jedli trzcinę zamaist normalnego cukru.

To tylko my przyzwyczajeni jesteśmy do tzw "normalnego" cukru. Wyrób z trzciny cukrowej jest zdrowszy, daje się go też tak obgryzać i jest to smaczne.

Żołnierze ci, po prostu dorwali się do jakiejś plantacji i mają miłą odmianę od kuchni wojskowej.

Zdarzała sie im tez od czasu do czasu konsumpcja alianckich lotników, bynajmniej tez nie z głodu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

:D Toś mnie rozbawił.

Ale na poważnie: naprawdę się zdarzało, że wcinali amerykańskich pilotów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mch90   
Tak, choć to raczej w południowych Chinach.

Przyznam, że sprawa jest mi obca. Mógłbyś jakoś rozwinąć ten wątek, jakieś przykłady takich zachowań żołnierzy japońskich?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1234   

W tej chwili pamiętam tylko relację jakiegoś Japończyka, jak to wzięli do niewoli zestrzelonego pilota, potem oficer ściął go szablą, a na koniec wycięli pośladki, ugotowali i zjedli. Poczytaj sobie Rycerze Bushido Liverpoola, tam było więcej na ten temat

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Tak wracając do Amerykańskiej pomocy dla Europy.

Z ciekawością doczytałem się, że Polska w ramach Lend and Lease dostała sprzęt za 17 milionów dolarów.

To tylko nieco mniej niż Peru. (18.4 miliona dolarów)

Zastanawia mnie wkład Peru w II Wojnę Światową.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tu jest trochę o okolicznościach dofinansowania Ameryki Łacińskiej - https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_America_during_World_War_II.

 

W przypadku polskim bardziej bym się zastanawiał - co właściwie dostaliśmy bezpośrednio w ramach Lend-Lease? Bo chyba ta kwota (ang. Wikipedia podaje nawet mniej - czyli 12,5 miliona USD) to bezpośrednie dostawy.

 

Natomiast, zarówno Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie, jak i WP na Wschodzie pośrednio (tzn. za pośrednictwem Wielkiej Brytanii i ZSRR) z tych dostaw oczywiście korzystały.

Zob. P. Wieczorkiewicz, Historia polityczna Polski 1935-1945, Warszawa 2005,  s. 151, przypis 93: "Rząd polski został objęty tym programem po rozmowach gen. Sikorskiego z prezydentem Roosveltem wiosną tegoż roku (1941 - przyp. Bruno W.) w ramach pomocy dla Wielkiej Brytanii".

 

Inna sprawa to kwestia rozliczeń. Stalin zdaje się od nich odstąpił (niby po co, skoro i tak zgarnął całą pulę?), Brytyjczycy wystawili na rachuneczek, aczkolwiek w końcu zrezygnowali z kwot na uzbrojenie i żołd. Zostało do spłaty 3 miliony funtów za utrzymanie rządu RP. P. Wieczorkiewicz,  op. cit., s. 512, przypis 57. Jak rozliczano się z Brytyjczykami w zakresie Lend-Lease nie mam pojęcia. Pewnie Brytyjczycy nam odpuścili.

 

I jeszcze link:

http://www.plus-minus.net.pl/LendLease/NieDostDlaPolski.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Rozliczaliśmy się z Amerykanami i była to dla obu stron "droga przez mękę". Ostatecznie osiągnięto porozumienie 30 grudnia 1954 r. i Polacy zapłacili 110 000 dolarów. Obszernie dyplomatyczne zabiegi w tej kwestii opisał Longin Patusiak w: "Stosunki polsko-amerykańskie 1945-1955".

/praca jest dostępna na: otworzksiazke.pl/

 

47 minut temu, Bruno Wątpliwy napisał:

Bo chyba ta kwota (ang. Wikipedia podaje nawet mniej - czyli 12,5 miliona USD) to bezpośrednie dostawy.

 

We wspomnianej pracy podano:

"Wartość dostaw w ramach lend-lease’u do 31 stycznia 1946 r., według danych amerykańskich, wyniosła 14 623 346 dolarów i 85 centów".

/"Stosunki...", s. 76/

 

"W odpowiedzi na polskie wystąpienia 5 maja 1952 r. Departament Stanu wystosował aide-memoire, przy którym załączył zestawienie pomocy wojskowej dla Polski udzielanej przed i po zakończeniu wojny z Japonią. Z zestawienia tego wynika, że roszczenia amerykańskie wobec Polski wynoszą ogółem 92 275,54 dolarów, przy czym na sumę tę składają się trzy pozycje:

- czołgi i inne pojazdy 18,13

- rolnicze, przemysłowe i inne towary 80 194,91

- usługi i wydatki 12 062,50

razem 92 275,54

Przy wręczaniu zestawienia Jaworskiemu [chodzi o I Sekretarza ambasady PRL w Waszyngtonie - Tadeusza Jaworskiego] przedstawiciele Departamentu Stanu podali także sumę 18 000 dolarów należną za towar na składzie, jakie Polska miała odebrać".

/tamże, s. 591/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.