Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
hanza

Rozwój miast

Rekomendowane odpowiedzi

hanza   

Prawdziwe granice Europy są tam, gdzie sięgają wpływy miejskiej kultury. O rozwoju miast w średniowiecznej Europie.

Zapraszam do dyskusji!

Edytowane przez Narya
Treść edytowano do dyskusji, a nie do prośby o pomoc

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Grupok   

A ja myślę, że chodzi raczej o sam fakt rozwoju kultury miejskiej samej w sobie. Historia Grecji to głównie historia różnych państw-miast. Rzym to też początkowo państwo-miasto. Miasta są typowe dla bardziej zaawansowanych cywilizacji. Z tym, że sam temat rozprawki jest trochę mylący, bo przecież inne kultury też budowały miasta i to wspaniałe. Tenochtitlan czy Pekin były większe od jakichkolwiek ówczesnych miast w Europie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Rothar   

A ja myślę, że chodzi raczej o sam fakt rozwoju kultury miejskiej samej w sobie. Historia Grecji to głównie historia różnych państw-miast. Rzym to też początkowo państwo-miasto. Miasta są typowe dla bardziej zaawansowanych cywilizacji. Z tym, że sam temat rozprawki jest trochę mylący, bo przecież inne kultury też budowały miasta i to wspaniałe. Tenochtitlan czy Pekin były większe od jakichkolwiek ówczesnych miast w Europie.

Co z drugiej strony nie oznacza wcale, że miejskość jako taką można traktować jako mającą związki z Europą. Pierwsze miasta to Bliski Wschód, sam tytuł rozprawki wyraźnie się jak dla mnie nie klei. Są obszary w samym sercu Europy, które nie są silnie przesycone wpływem miejskich wpływów - nikt przecież nie powie, że Bawaria nie jest europejska. Nikt nie powie, że Tokio nie jest miejskie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

O znaczeniu miast może zaświadczyć fakt przenikania do traktatów międzynarodowych pierwiastków umów miejskich, zwłaszcza we Włoszech gdzie miasta potrafiły podejmować traktaty z cesarzami (jak Piza z Aleksym I Komnenosem).

Istotę miast włoskich określił Bartolus de Sassoferrato:

"...civitas quae superiorem non recognoscit: in se ipsa habet liberum populum et habet merum imperium in ipsa et tantam potestatem habet in populo quantam imperator in universo".

W tejże materii wypowiadał się K. Koranyi w "Średniowieczne związki miast a prawo międzynarodowe" (Sprawozdania Towarzystwa Naukowego we Lwowie, R. XIV, Lwów 1934) czy W. Heyd "Geschichte des Levantehandels im Mittelalter".

O przenikaniu rozwiązań z genueńskich "Breve della compagna" (w redakcjach z 1157 i 1161 r.) do traktatów międzynarodowych pisał G. Lastig w "Die Entwicklungswege und Quellen des Handelsrechts", wskazując na podobieństwa z umowami w ramach tzw. Ligii Toskańskiej z 1197 r. (Florencja, Lukka, Siena, San miniato, Arezzo, Filgline, biskup Volterry).

Ciekawym aspektem zdaje się być, pojawiające się z czasem (od XIII stulecia), rozwiązania polegające na tym, że w traktatach pomiędzy dwoma miastami ustala się przyjmowanie obywatelstwa drugiego. Takoż i miasta często zobowiązywały się do np. nabywania pewnych nieruchomości w drugim, przychodzenia z pomocą militarną czy ponoszenia pewnych ciężarów skarbowych.

I tak biskup Pelluna i Feltre przyjmując obywatelstwo w traktacie z Padwą stwierdza: "inimici domini episcopi sint inimici communis Padue".

Zaś patriarcha akwilejski Peregryn (w 1200 r.) zawierając traktat z Wenecją, w myśl którego miasto miało mu przyjść z pomocą wojskową przeciw Treviso, w zamian patriarcha przyjmował obywatelstwo Wenecji i zobowiązywał się do wybudowania pałacu w tymże mieście.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.