Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Bruno Wątpliwy

Czang Kai-szek kontra PRL

Rekomendowane odpowiedzi

W najnowszych "Okrętach Wojennych" (nr 5/2010) artykuł R. Leszczyńskiego ("Uprowadzenie na Tajwan zbiornikowca 'Praca'") przypomina już dosyć zapomniane wydarzenia z historii polskiej marynarki handlowej.

Dwa polskie statki: drobnicowiec "Prezydent Gottwald" i zbiornikowiec "Praca" zostały (w latach 1953 i 1954) zatrzymane przez okręty Republiki Chińskiej (na Tajwanie) i zarekwirowane przez tamtejsze władze. Pretekstem była blokada portów Chińskiej Republiki Ludowej.

Marynarzy polskich zwolniono po jakimś czasie, z wyjątkiem tych, którzy zdecydowali się "wybrać wolność". Statki, niestety na Tajwanie już zostały.

Na wydarzeniach powyższych oparta była (aczkolwiek w dosyć "luźny", zbeletryzowany sposób) książka J. Meissnera (autora m.in. "Żądła Genowefy" oraz "L jak Lucy"), "Tajfun z południo-wschodu", Warszawa 1955.

W taki to sposób polska flota handlowa pojawiła się na kartach historii Dalekiego Wschodu. Warto przy tym nadmienić, że współpraca Polski z Chinami Ludowymi w dziedzinie transportu morskiego trwa od początku lat 50. do dziś - pod banderą armatorską "Chipolbroku". Przedsiębiorstwo ma się dziś chyba nieźle (co w polskiej gospodarce morskiej regułą zdaje się nie jest), a przetrwało nawet bez większych ofiar okres konfliktu Mao z ZSRR i resztą bloku wschodniego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wolf   

Waro dodać że Czang oficjalnie uznawał Polskę Ludową od 5 VII 1945 a rząd warszawski uznawał rząd Czanga przez kilka lat.Powstanie ChRL zmieniło wszystko.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Incydent z "Prezydentem Gottwaldem" zostal opisany w wlasciwym Janowi Piwowskiemu stylu w ksiazce "Flota spod bialo-czerwonej"(Wyd.Nasza Ksiegarnia 1989)w rozdziale "Przerwane rejsy".A sam moment zatrzymana statku przedstawil tam na kolorowej ilustracji znany marynista Adam Werka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   
Janowi Piwowskiemu

Jan Piwowoński. :)

Z bardzo ładnymi rysunkami Mateusza Gawrysia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mea Culpa. :ph34r: Pan Piwowonski oczywiscie.

Wyszlo od 1989 jakies wznowienie Andreasie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   
Wyszlo od 1989 jakies wznowienie Andreasie?

Z tego, co widzę, to chyba nie było niczego nowego.

A szkoda, bo styl pisania Piwowońskiego bardzo lubię.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wznowienia - wedle mojej wiedzy - nie było. Dodam przy okazji, że główna część opisu wydarzenia w książce Piwowońskiego (s. 115-116) to fragment książki J. Meissnera (fikcji literackiej, jak nadmienia sam Piwowoński). Tekst własny zaczyna się na s. 116 in fine.

A książka bardzo sympatyczna - fakt. Przypomnienie odległych czasów fascynacji Polską Morską, sprzed epoki bander Vanuatu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ksiazka nie tylko sympatyczna,ale i bardzo ladnie wydana w formie niemalze albumowej.Obrazy pana Werki sa jednym z glownych atutow,a opowiadanka pana Piwowonskiego dowodza,ze Polska Morska jest ciekawa nie tylko w belicznym ,ale i cywilnym wydaniu.

Naprawde polecam poszperac po antykwariatach czy Alegro.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Valkemen   

Witam,

Tak sie składa, że ponad 10 l. temu napisałem pracę magisterską nt. tych statków (jeśli dobrze pamiętam temat: <<Działania rządu polskiego w sprawie zatrzymania statków "Praca" i "Prezydent Gottwald" na Tajwanie w latach 1953-1955>>).

Wydarzeniom tym pan Ryszard Leszczyński poświęcił także rozdział „Uprowadzeni na Tajwan” w swojej książce "Ginące Frachtowce".

link do jego książki: http://www.oficynamorska.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=606&Itemid=39

W 2009 r., podczas jego przygotowań do II t., miałem przyjemność pomóc mu w uzupełnieniu materiału o tej historii własnie o wiedzę, którą udało mi się zebrać przy pisaniu pracy magisterskiej 10 lat wcześniej. Korzystałem głównie z materiałów archiwum MSZ i AAN (zbiory akt z PZPR, Tow. Ubezp. "Warta", Min. Żeglugi i in.) oraz wspomnienia rodzinne. Wątkiem, którego mi się nie udało potwierdzić był transport broni do KRL-D przez chińskie porty.

Warto podkreslić, że wspomniany Autor książki, dotarł do relacji marynarza/y, którzy z Tajwanu wyjechali w l. 50-tych do USA.

Ciekawa historia, w którą zaangażował się osobiście ówczesny Sekretarz Generalny ONZ Dag Hammarskjöld.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.