Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
widiowy7

Moc silnka

Rekomendowane odpowiedzi

widiowy7   

Tak nagle zdałem sobie sprawę, że jestem głąbem. Co to znaczy różnica, dla takiego samego płatowca, powiedzmy 500 KM więcej? Więcej mieli na śmigle? Większe obroty?

Dla mądrzejszych to pytanie, bo na aerodynamice to, pierwsze zdanie :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

być może jest to związane z możliwością zastosowania takiego lub innego przełożenia, pozwalającego szybciej kręcić się śmigłu, co pozwala wytworzyć większą siłę nośną, na takiej samej powierzchni skrzydła lub na większym skrzydle. To troszkę tak jak z silnikami samochodowymi - większa moc, oznacza możliwość zastosowania dłuższych przełożeń na skrzyni biegów [i / lub na moście napędowym]

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shadow   

Witam

Tak nagle zdałem sobie sprawę, że jestem głąbem. Co to znaczy różnica, dla takiego samego płatowca, powiedzmy 500 KM więcej? Więcej mieli na śmigle? Większe obroty?

Ja się niestety na śmigłach zbytnio nie znam, ale na dws.org już poodpowiadali, że większe obroty przy niezmienionych wymiarach śmigła to możliwość wejścia w zakres prędkości przydźwiękowych przez końcówki łopat śmigieł, dlatego aby tego uniknąć zamiast zwiększać średnicę dodaje się albo więcej łopat albo powiększa ich szerokość. Generalnie wszystko w celu zwiększenia ciągu, jaki śmigło generuje, a którego pilotom myśliwców w II WŚ nigdy nie było mało :D.

być może jest to związane z możliwością zastosowania takiego lub innego przełożenia, pozwalającego szybciej kręcić się śmigłu, co pozwala wytworzyć większą siłę nośną, na takiej samej powierzchni skrzydła lub na większym skrzydle

Nie za bardzo rozumiem zdanie: po pierwsze za duże prędkości liniowe osiągane przez łopaty śmigła nie są zjawiskiem pożądanym. Po drugie: śmigło wytwarzając większy ciąg pozwala rozpędzić myśliwiec do większej prędkości.

To troszkę tak jak z silnikami samochodowymi - większa moc, oznacza możliwość zastosowania dłuższych przełożeń na skrzyni biegów [i / lub na moście napędowym]

Albo większej liczby dostępnych przełożeń.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Z grubsza praca silnika idzie na pokonanie oporów ośrodka.

Maksymalna prędkość to taka w której moc silnika równa się "mocy" oporów. W przypadku cieczy i gazów przyjmuje się, że opory zależą od prędkości, w pierwszej lub w drugiej potędze, czyli od V lub V kwadrat, Ale ja nie wiem, który przypadek tu zachodzi. Może nawet oba łącznie.

Oznacza to, że wzrost mocy silnika przekłada się na maksymalną prędkość z pierwiastkiem o potęgę wyżej, czyli odpowiednio w 1/2 i 1/3 potędze.

Czyli podwoisz moc, to prędkość maksymalna rośnie Ci o pierwiastek z 2 lub trzeci pierwiastek z 2.

Oczywiście to jest duże przybliżenie, bo i ciężar silnika i samolotu rośnie, za to udźwig też rośnie ze wzrostem prędkości itd.

Tak czy inaczej, jeżeli nie popełni się jakiegoś błędu w konstrukcji, max. prędkość teoretycznie wzrośnie.

Edytowane przez Tomasz N

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.