Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Na forum historyków najczęściej jestem tylko gościem i śledzę tematy nie udzielając się w nich. Wiem, że jest tu sporo osób znających się na historii starożytnej Grecji i Rzymu. Większość tematów jest jednak skupiona wokół osi militaria-ekonomia- i ewentualnie szeroko pojęta religia. Chciałbym wrzucić coś nowego i przy okazji prosić was o pomoc.. Jestem studentem archeologii i mam pracę związaną z tradycją antyku. Muszę zidentyfikować i odnaleźć gdzie się znajdują niżej zebrane rzeczy. Po przejrzeniu parunastu ksiąg z działów szeroko pojętej Historii Sztuki jestem dopiero w 2/3 roboty. A czas goni. Proszę, wiec was o pomoc!

http://img63.imageshack.us/img63/1981/69177552.jpg

Oto link do obrazka.

Może ktoś z was coś zna?

Z góry dziękuję za pomoc! I zachęcam do poszerzania swojej wiedzy o kolejne działy starożytności ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   

Rozumiem, że te które odznaczyłeś już zidentyfikowałeś? ;)

Jeśli tak to:

-drugi rząd pierwszy od prawej to kuros(grecki typ posągu) przedstawiający młodzieńca znalezionego na cmentarzysku w Anavyssos niedaleko Aten. Przedstawia niejakiego Krojsosa a powstała w VI wieku pne, (choć nie jestem pewna czy akurat o niego chodzi)

Edytowane przez Amica

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
(choć nie jestem pewna czy akurat o niego chodzi)

Jeżeli o ten posąg chodzi:

http://lh4.ggpht.com/_Kgv87hQxxr8/SUJwHBPF...20z%20Tenei.jpg

To jest to: Kuros ? Apollo z Tenei, VI w. p.n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne, Ateny

Chyba że to ten Kuros z Melos Przedstawiający prawdopodobnie Krojsosa powstał około 530 - 540 r. pne (ten z prawej):

http://cudaswiata.files.wordpress.com/2008...z-anavyssos.jpg

Też w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Atenach

Edytowane przez Capricornus

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Temat co prawda pomocowy, ale nie warto zakładać nowego.

Otóż czytając sobie tekst Marty M. Kani "Przeczytać śmierć, czyli poetyckie apophrades", traktującym o zagadnieniu "śmierci sztuki" w ujęciu Harolda Blooma. Autorka wspomina, że przy okazji święta Plynteria, dokonywano rytualnego prania szat posągu Ateny.

Otóż, czy wszystkie posagi były przyodziewane czy raczej tylko wybrane?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Hmm dobre pytanie. Pomijając fakt, że niektóre posągi kultowe nie przybierały formy ludzkiej - czyli betyle, to o części wiemy, że jakieś szaty się im należały. Różnice mogłyby też występować miedzy posągami z świątyń publicznych i tymi z świątyń prywatnych, domowych.

Sporo materiału mogą dostarczyć, tak mi się wydaje chrześcijańskie polemiki z pogańskim kultem posągów. Fajna pracę na ten temat napisała M. Ożóg, Kościół starożytny wobec świątyń oraz posągów bóstw, Kraków 2009 - pisze ona na stronie 47 Względność czci oddawanej przez pogan posągom ukazywał [Minucjusz Feliks] przywołując przykład zwierząt i ptaków, które przecież >> siadają na nie, chodzą, gryzą i gniazda na nich sobie robią<<. w wyniku tego ludzie muszą dbać o takie wizerunki, myjąc je i czyszcząc.

Co do samego rytuału opisał go Plutarch, Alkibiades 34 dokładniej. Na pewno do tego rytuału odwołuje się Ksenofont w Hellenice ks I.4 gdy opisuje omeny towarzyszące Alkibiadesowi.

Szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia czy był to popularny zwyczaj ale wydaje mi się, że chyba nie. Choć opieram się raczej na tym, ze pani Ożóg nie wspomina o tym by chrześcijańscy polemiści wspominali o konieczności prania szat posągom. Pewnie nie omieszkaliby użyć tego przykładu bezradności owych posągów. Jest to jednak dość późne (podobnie jak wyciąganie wniosków na podstawie tego, że Plutarch tłumaczy sens tego rytuału w jego czasach już pewnie z deka zapomnianego). Do tego dochodzi też to, ze Atena miała specjalny związek z tkactwem - wszak to ona stanęła do agonu tkackiego (lepiej nam znany Apollo i Marsjasz - choć chyba dość późny czy agon o bycie najpiękniejszą) - co by w jakiś sposób tłumaczyło szczególną rolę tkanin w rytuałach związanych z tą boginią. Ale to tylko takie luźne gdybanie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Znalazłem coś jeszcze - w Przeciw celsusowi Orygenesa, VI.42, mowa jest o peplosie Ateny. Wedle P. Janiszewskiego chodzi jednak o Ateny /za: P. Janiszewski, Panthera - ojciec Jezusa. Geneza Idei, antyczne przekazy, późniejsze polemiki, Warszawa 2013, p. 119/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.